Apel Rady Organizacji Pacjentów: Nie rezygnujcie z udziału w zajęciach edukacji zdrowotnej. Edukacja zdrowotna to szansa, a nie zagrożenie

Prezydium Rady Organizacji Pacjentów przy Rzeczniku Praw Pacjenta wystosowało apel do rodziców i uczniów w sprawie uczestnictwa w zajęciach edukacji zdrowotnej. „Edukacja zdrowotna to szansa, a nie zagrożenie”  – podkreślili przedstawiciele środowisk pacjenckich, wspierających osoby zmagające się z chorobami przewlekłymi, problemami zdrowia psychicznego i konsekwencjami zaniedbań profilaktycznych.

„Jako przedstawiciele środowisk pacjenckich, które na co dzień wspierają osoby zmagające się z chorobami przewlekłymi, problemami zdrowia psychicznego i konsekwencjami zaniedbań profilaktycznych, apelujemy: nie rezygnujcie z udziału w zajęciach edukacji zdrowotnej. To już ostatnie dni na podjęcie decyzji. Warto dać dzieciom szansę i nie ulegać narracjom opartym na strachu i dezinformacji” – wskazało w swoim apelu prezydium Rady Organizacji Pacjentów przy RPP.

Jak wymieniła ROP, edukacja zdrowotna w szkołach:

>> uczy praktycznych umiejętności ratujących życie,

>> wzmacnia zdrowe nawyki, które realnie zmniejszają ryzyko otyłości, cukrzycy typu 2, nadciśnienia, próchnicy i problemów ze snem,

>> pomaga w higienie psychicznej, rozpoznawaniu emocji, radzeniu sobie ze stresem, przemocą i cyberprzemocą,

>> kształtuje bezpieczne zachowania w internecie,

>> uczy krytycznego myślenia w obszarze prozdrowotnym, w tym w zakresie diety, spożywania suplementów oraz „cudownych” kuracji,

>> porządkuje podstawową wiedzę o rozwoju człowieka, dojrzewaniu i granicach – adekwatnie do wieku, z poszanowaniem wartości rodzinnych i prawa rodziców do wychowania.

Co zyskują uczniowie?

>> większe poczucie sprawczości i bezpieczeństwa w sytuacjach codziennych i nagłych,

>> lepszą koncentrację i wyniki w nauce dzięki zdrowszemu snowi, odżywianiu i aktywności fizycznej,

>> mniejsze ryzyko zachowań ryzykownych dzięki rzetelnej wiedzy, a nie internetowej „poczcie pantoflowej”,

>> wsparcie rówieśnicze i dorosłych w trudnych tematach, zanim pojawi się kryzys.

Co zyskują rodzice?

>> partnera w kształtowaniu nawyków zdrowotnych w domu,

>> transparentność: program jest realizowany w oparciu o polskie prawo oświatowe, programy profilaktyczne i zalecenia instytucji zdrowia publicznego, szkoła może udostępnić konspekty i materiały wykorzystywane podczas zajęć,

>> możliwość współdecydowania: treści są dostosowane do wieku, a zajęcia prowadzone przez podmioty zewnętrzne wymagają zgód – pytajcie o konspekty, kwalifikacje prowadzących i cele zajęć.

„Jako środowiska pacjenckie widzimy codziennie konsekwencje braku profilaktyki i wiedzy. Wiemy też, jak wiele można zyskać dzięki prostym, systematycznym działaniom. Edukacja zdrowotna to szansa, a nie zagrożenie. Wspólnie zadbajmy o to, aby była rzetelna, transparentna i bliska realnym potrzebom dzieci i młodzieży” – zaapelowało prezydium Rady Organizacji Pacjentów przy Rzeczniku Praw Pacjenta.

W skład prezydium wchodzą: Stanisław Maćkowiak, Magdalena Kołodziej, Joanna Frątczak-Kazana, Iwona Czaban i Robert Leśniak.

Pełną treść stanowiska można znaleźć tutaj

(GN)

Lekarze onkolodzy i kardiolodzy popierają wprowadzenie edukacji zdrowotnej do szkół. „To strategiczna inwestycja w zdrowie publiczne”