Prezydium Rady Organizacji Pacjentów przy Rzeczniku Praw Pacjenta wystosowało apel do rodziców i uczniów w sprawie uczestnictwa w zajęciach edukacji zdrowotnej. „Edukacja zdrowotna to szansa, a nie zagrożenie” – podkreślili przedstawiciele środowisk pacjenckich, wspierających osoby zmagające się z chorobami przewlekłymi, problemami zdrowia psychicznego i konsekwencjami zaniedbań profilaktycznych.
„Jako przedstawiciele środowisk pacjenckich, które na co dzień wspierają osoby zmagające się z chorobami przewlekłymi, problemami zdrowia psychicznego i konsekwencjami zaniedbań profilaktycznych, apelujemy: nie rezygnujcie z udziału w zajęciach edukacji zdrowotnej. To już ostatnie dni na podjęcie decyzji. Warto dać dzieciom szansę i nie ulegać narracjom opartym na strachu i dezinformacji” – wskazało w swoim apelu prezydium Rady Organizacji Pacjentów przy RPP.
📣 Przedstawiciele środowisk pacjenckich, wspierających osoby zmagające się z chorobami przewlekłymi, problemami zdrowia psychicznego i konsekwencjami zaniedbań profilaktycznych, apelują: 👇
„Nie rezygnujcie z udziału w zajęciach edukacji zdrowotnej” ❗️
Apel został przygotowany… pic.twitter.com/1l7XISXJXo
— Ministerstwo Edukacji Narodowej (@MEN_GOVPL) September 24, 2025
Jak wymieniła ROP, edukacja zdrowotna w szkołach:
>> uczy praktycznych umiejętności ratujących życie,
>> wzmacnia zdrowe nawyki, które realnie zmniejszają ryzyko otyłości, cukrzycy typu 2, nadciśnienia, próchnicy i problemów ze snem,
>> pomaga w higienie psychicznej, rozpoznawaniu emocji, radzeniu sobie ze stresem, przemocą i cyberprzemocą,
>> kształtuje bezpieczne zachowania w internecie,
>> uczy krytycznego myślenia w obszarze prozdrowotnym, w tym w zakresie diety, spożywania suplementów oraz „cudownych” kuracji,
>> porządkuje podstawową wiedzę o rozwoju człowieka, dojrzewaniu i granicach – adekwatnie do wieku, z poszanowaniem wartości rodzinnych i prawa rodziców do wychowania.
Co zyskują uczniowie?
>> większe poczucie sprawczości i bezpieczeństwa w sytuacjach codziennych i nagłych,
>> lepszą koncentrację i wyniki w nauce dzięki zdrowszemu snowi, odżywianiu i aktywności fizycznej,
>> mniejsze ryzyko zachowań ryzykownych dzięki rzetelnej wiedzy, a nie internetowej „poczcie pantoflowej”,
>> wsparcie rówieśnicze i dorosłych w trudnych tematach, zanim pojawi się kryzys.
Co zyskują rodzice?
>> partnera w kształtowaniu nawyków zdrowotnych w domu,
>> transparentność: program jest realizowany w oparciu o polskie prawo oświatowe, programy profilaktyczne i zalecenia instytucji zdrowia publicznego, szkoła może udostępnić konspekty i materiały wykorzystywane podczas zajęć,
>> możliwość współdecydowania: treści są dostosowane do wieku, a zajęcia prowadzone przez podmioty zewnętrzne wymagają zgód – pytajcie o konspekty, kwalifikacje prowadzących i cele zajęć.
„Jako środowiska pacjenckie widzimy codziennie konsekwencje braku profilaktyki i wiedzy. Wiemy też, jak wiele można zyskać dzięki prostym, systematycznym działaniom. Edukacja zdrowotna to szansa, a nie zagrożenie. Wspólnie zadbajmy o to, aby była rzetelna, transparentna i bliska realnym potrzebom dzieci i młodzieży” – zaapelowało prezydium Rady Organizacji Pacjentów przy Rzeczniku Praw Pacjenta.
W skład prezydium wchodzą: Stanisław Maćkowiak, Magdalena Kołodziej, Joanna Frątczak-Kazana, Iwona Czaban i Robert Leśniak.
Pełną treść stanowiska można znaleźć tutaj
(GN)