Kropla drąży skałę. Jeżeli uda się przekonać do naszych postulatów polityków, rodziców a często nas samych, to uda się zbudować koalicję ludzi dobrej woli. Bez tego czeka nas okres stopniowej deprecjacji publicznej edukacji – pisze Arkadiusz Boroń, prezes Okręgu Małopolskiego ZNP, w podsumowaniu małopolskiej debaty edukacyjnej, zorganizowanej 24 kwietnia br. w Krakowie. Przesłany do Głosu felieton publikujemy poniżej.
Na zdjęciu: Arkadiusz Boroń podpisuje Deklarację Małopolską (fot. ZNP Tarnów)
Małopolska debata oświatowa
Koleżanki, Koledzy związkowcy, pracownicy oświaty, niezrzeszeni!
Piszę te słowa w przededniu kolejnych uroczystości Nauczycielskich Dni Pamięci i Pokoju. Przypomnę , że co roku czcimy pamięć bohatera, nauczyciela Mariana Batki, który zginął 27 kwietnia 1941 r. w bunkrze głodowym wraz z dziesięcioma innymi współwięźniami w Bloku nr 13 w KL Auschwitz-Birkenau.
Związek Nauczycielstwa Polskiego kultywuje pamięć o tej heroicznej postaci. Co roku organizuje w byłym niemieckim nazistowskim obozie koncentracyjnym Auschwitz Birkenau uroczyste obchody w dniu Jego męczeńskiej śmierci. Biorą w nich udział tysiące nauczycieli i uczniów. Niestety bardzo rzadko ukazuje się z nich relacja w mediach masowych. Jest to tym bardziej bolesne, że zapomina się o prawdziwych bohaterach.
W osobie Mariana Batki widzimy przecież symbol poświęcenia i heroizmu nauczycielstwa polskiego, które w czasie okupacji dało przykład patriotyzmu najwyższej próby.
Oprócz przypomnienia o corocznych obchodach chciałbym złożyć relację z debaty „Czy edukacja rzeczywiście jest najważniejsza”. Miała ona miejsce w dniu 24 kwietnia 2023 r. w Krakowie w Sali Obrad Rady Miasta Krakowa na Placu Wszystkich Świętych. Organizatorami byli Okręg Małopolski ZNP i Miasto Kraków. Inspirację do tego wydarzenia stanowiło Miasteczko Edukacyjne, które ZNP zorganizował w październiku zeszłego roku w Warszawie.
Nasz małopolski pomysł polega na tym, że o problemach edukacji należy rozmawiać, dyskutować. Strajk i manifestacje to oczywiście nieodzowne narzędzia pracy związkowej, ale służą przecież do osiągnięcia konsensusu pomiędzy rządzącymi, pracodawcami i pracownikami.
Debata ma taki sam cel.
Zaproszenie przyjęli i uczestniczyli jako paneliści:
>> Anna Korfel – Jasińska, zastępca Prezydenta Miasta Krakowa
>> Sławomir Broniarz – Prezes Związku Nauczycielstwa Polskiego
>> Władysław Kosiniak – Kamysz – Poseł na Sejm RP
>> Daria Gosek – Popiołek – Posłanka na Sejm RP
>> Agata Tatara – Przewodnicząca Komisji Edukacji Rady Miasta Krakowa
>> Jan Sipior – Burmistrz Szczucina
>> Krzysztof Kania – Wiceprezydent Miasta Oświęcim
>> Ilona Kronenberger – Dyrektor Wydziału Edukacji i Wychowania w Nowym Sączu.
Gośćmi specjalnymi byli: Ireneusz Raś – poseł na Sejm, Lubosz Kwaśniak – Prezes Związku Nauczycieli Słowackich Region Wchód, Angelika Prewozniakowa – wiceprezes.
Salę obrad wypełnili działacze ZNP z całej Małopolski od Oświęcimia po Gorlice i od Zakopanego po Olkusz.
Trudu moderowania debaty podjęła się Hanna Jakubek a nad całością czuwały kol. Sylwia Żmudka wiceprezes Zarządu Okręgu i kol. Beata Bartusik-Waśniowska – Sekretarz Zarządu Okręgu.
Po powitaniu gości i uczestników miałem okazję przedstawić slajdy z wyliczeniami dotyczącymi poziomu finansowania i wynagrodzeń polskich nauczycieli. Nazywam je gorzko „wykresami prawdy”, ponieważ pokazują jak to jest faktycznie ze statusem materialnym szkoły i nauczycielstwa polskiego.
Rozmowę zdominowały trzy zagadnienia: finansowanie polskiej oświaty, prestiż (lub jego brak) nauczycieli i podstawa programowa.
Należy podkreślić merytoryczny i profesjonalny charakter spotkania. Okazało się, że o problemach oświatowych mogą debatować posłowie różnych opcji, samorządowcy i związkowcy. Nie było tak znanego, niestety, z debaty publicznej podniesionego tonu, wzajemnego obrażania czy przekrzykiwania. Przeciwnie, w większości zagadnień paneliści i uczestnicy spotkania byli zgodni. Bez znaczącego zwiększenia finansowania ze strony państwa polskiego nie będzie ani prestiżu nauczyciela, ani zmian w systemie nauczania.
Zainteresowanych wynikami debaty odsyłam do Deklaracji Małopolskiej.
Deklaracja Małopolska. “Trzeba podjąć pilne działania, które zapobiegną nadciągającemu kryzysowi”
Malkontenci zapewne powiedzą: „i co z tego?”. Być może nic a może wszystko. Same manifestacje i protesty nic nie zdziałają, jeżeli nie dotrzemy z naszym oświatowym przesłaniem do społeczeństwa. A przecież takie mamy: „Pakt dla edukacji”, dokument opracowany przez ZNP 10 lat temu, ale nadal aktualny. Dwa projekty ustaw obywatelskich firmowane przez ZNP: o finansowaniu wynagrodzeń nauczycielskich z budżetu państwa i o powiązaniu wynagrodzeń z przeciętnym wynagrodzeniem w gospodarce narodowej. Od lat leżą w sejmowej „zamrażarce”.
Kropla drąży skałę. Jeżeli uda się przekonać do naszych postulatów polityków, rodziców a często nas samych, to uda się zbudować koalicję ludzi dobrej woli. Bez tego czeka nas okres stopniowej deprecjacji publicznej edukacji, wzrost prywatnego sektora edukacyjnego. Jestem przekonany, że władze idą stopniowo w stronę anglosaskiego modelu, w którym edukacja publiczna zapewnia tylko pewne minimum a elitarne szkoły prywatne zapewniają doskonałe wykształcenie. Czy obywatele polscy mają tego świadomość? Zapewne nie. Spróbujmy dotrzeć z prawdą do całości społeczeństwa.
Mam nadzieję, że formuła debaty, rozmowy, spotkania wszystkich uczestników procesu edukacyjnego będzie wykorzystywana przez ZNP coraz częściej.
Arkadiusz Boroń
Prezes Okręgu Małopolskiego ZNP
***
Felieton z cyklu „Okiem Prezesa” ukazał się na stronie www.krakow.znp.edu.pl (http://www.krakow.znp.edu.pl/wp-content/uploads/2019/11/Okiem-Prezesa-kwiecie%C5%84-2023.pdf).
Relacja z debaty w Krakowie – w GN nr 19 z 10 maja br. Polecamy!