Z opublikowanego międzynarodowego badania TALIS 2024 wynika, że polska kadra nauczycielska jest jedną z najstarszych w OECD. Tylko 4 proc. z niej to nauczyciele do 30. roku życia. W ponad połowie badanych krajów nauczyciele przed 30 stanowią co najmniej 10 proc. kadry.
Polska znalazła się w grupie krajów o najstarszej kadrze w badaniu, choć problem starzenia się nauczycieli występuje w wielu, szczególnie europejskich krajach.
W Polsce średni wiek nauczyciela klas V-VIII wyniósł 48 lat, średnia w krajach UE to 46 lat, a w krajach uczestniczących w badaniu to 44 lata.
Aż 45% nauczycieli w naszym kraju ma 50 lat lub więcej, co jest jednym z najwyższych odsetków wśród krajów uczestniczących w TALIS. Z kolei 4% ma mniej niż 30 lat – to jeden z najniższych odsetków w badaniu. Na dodatek co trzeci nauczyciel w wieku do 30 lat deklaruje, że nie planuje pracować w zawodzie dłużej niż pięć lat
Konsekwencją wieku polskiej kadry jest jej duże doświadczenie, średni staż pracy w zawodzie to 22 lata. Jednocześnie Polskę wyróżnia stabilność zatrudnienia, aż 68% okresu pracy nauczyciela przypada na zatrudnienie w jednej szkole. Niepokojący jest niewielki napływ nowych osób do zawodu, tylko 8% uczy 5 lat lub krócej.
„Polscy nauczyciele, choć zadowoleni z pracy, czują się niedoceniani. Mają silną motywację wewnętrzną, a jednocześnie są przytłoczeni relacjami z rodzicami oraz odpowiedzialnością za wyniki i dobrostan uczniów. Satysfakcjonują ich warunki zatrudnienia, ale nie wynagrodzenia” – tak IBE podsumowuje wyniki badania TALIS 2024
📊 Znamy wyniki Międzynarodowego Badania Nauczania i Uczenia się – TALIS 2024!
Podczas briefingu prasowego w IBE PIB ogłosiliśmy dziś wyniki najnowszej edycji badania o nauczycielach i ich pracy w szkole. IBE PIB był odpowiedzialny za przeprowadzenie badania w Polsce.
Wyniki… pic.twitter.com/JpJvYIVYMk
— IBE PIB (@ibe_edu) October 7, 2025
Jak wynika z badania, „jedynie 10 proc. nauczycieli jest zdania, że społeczeństwo ceni ich zawód (średnia dla wszystkich badanych krajów – 35 proc., dla badanych krajów UE – 15 proc.), jeszcze mniej – 9 proc. – że jest on ceniony w mediach (średnia dla wszystkich badanych krajów – 31 proc., dla badanych krajów UE – 16 proc.)” – podało IBE.
Badacze zwrócili uwagę, że poczucie uznania spadło w ciągu dekady, choć już w TALIS 2013 było bardzo niskie – wówczas 18 proc. polskich nauczycieli było zdania, że ich zawód jest ceniony przez społeczeństwo.
7 października zostały ogłoszone wyniki badania o nauczycielach i ich pracy w szkole TALIS 2024. Krajowy raport z badania opublikował Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy, odpowiedzialny za przeprowadzenie tego badania w Polsce.
TALIS – Teaching and Learning International Survey – to największy międzynarodowy program badawczy pokazujący z perspektywy praktyków edukacyjnych – nauczycieli i dyrektorów, funkcjonowanie zawodowe kadry nauczycielskiej, pracę szkół i środowisko nauczania i uczenia się. Badanie przeprowadzane jest cyklicznie, w 2024 roku uczestniczyło w nim ponad 50 krajów.
W edycji TALIS 2008 i TALIS 2013 wzięli udział polscy nauczyciele gimnazjów, w roku 2024 – kadra nauczycielska klas 5–8 szkół podstawowych. Badanie w kraju odbyło się w marcu 2024 roku.
Obszerny raport z badania jest dostępny na stronie IBE tutaj
(GN)