We wtorek IBE i MEN zaprezentują wyniki Międzynarodowego Badania Nauczania i Uczenia TALIS 2024. To cykliczny projekt dotyczący organizacji i warunków pracy nauczycieli oraz dyrektorów szkół. Dostarcza on istotnych danych dla doskonalenia systemów edukacyjnych i monitoruje zachodzące w nich zmiany. Wyniki najnowszej edycji obejmują dane dla 55 krajów i regionów świata, w tym 3783 polskich nauczycieli klas V–VIII z 279 szkół podstawowych.
– Szczególną wartością TALIS jest źródło informacji, pochodzą one bezpośrednio od około 190 tysięcy nauczycieli i dyrektorów z blisko 12 tysięcy szkół z całego świata. Dzięki temu badacze zyskują unikalny wgląd w funkcjonowanie szkół i mogą porównać krajowe dane na tle europejskim czy globalnym. Najnowsze badanie dostarczy wiedzy na temat dobrostanu nauczycieli, ich rozwoju zawodowego, środowiska pracy, w tym warunków zatrudnienia i relacji w szkole oraz socjodemografii tej grupy zawodowej – mówi dr hab. Maciej Jakubowski, dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych – Państwowego Instytutu Badawczego.
W TALIS 2024 analizowane były cztery kluczowe wymiary funkcjonowania zawodu mauczyciela:
>> Struktura demograficzna kadry – kim są polscy nauczyciele: ich wiek, staż pracy, kwalifikacje, a także alternatywne ścieżki kariery.
>> Dobrostan zawodowy – poziom satysfakcji, poczucie docenienia, stres, a także wewnętrzna motywacja do nauczania.
>> Środowisko i warunki pracy – formalne i społeczne aspekty codzienności szkolnej, w tym klimat szkoły, relacje między nauczycielami oraz poczucie wpływu na funkcjonowanie placówki.
>> Rozwój zawodowy – przygotowanie do zawodu, wsparcie początkujących nauczycieli, współpraca w gronie pedagogicznym oraz dostęp do szkoleń i doskonalenia.
🚨 Już 7 października wyniki TALIS 2024🚨
W najbliższy wtorek o godzinie 11.00 zapraszamy na transmisję z ogłoszenia wyników najnowszej edycji Międzynarodowego Badania Nauczania i Uczenia się – TALIS 2024!
Na naszym kanale FB przedstawimy najnowsze dane zebrane od nauczycieli z… pic.twitter.com/rZwzmsuAAP
— IBE PIB (@ibe_edu) October 3, 2025
TALIS (Teaching and Learning International Survey) to międzynarodowy projekt badawczy, zainicjowany i koordynowany przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD). Jest on prowadzony we współpracy z uczestniczącymi w nim krajami, międzynarodowym konsorcjum badawczym, grupami eksperckimi i Komisją Europejską.
To największe badanie tego typu na świecie, realizowane cyklicznie od 2008 roku. W Polsce badanie TALIS 2024 zrealizował Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy (IBE PIB) na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej. Uczestniczyło w nim blisko 4100 polskich nauczycieli i dyrektorów szkół. Badanie zostało zrealizowane w formule on-line, z zachowaniem jednolitych procedur obowiązujących we wszystkich uczestniczących krajach.
Do tej pory przeprowadzono cztery edycje badania: w 2008, 2013, 2018 i 2024 roku. Polska uczestniczyła w trzech z nich, w latach 2008, 2013 i 2024. We wszystkich edycjach badanie TALIS obejmuje nauczycieli i dyrektorów szkół na poziomie ISCED 2 Międzynarodowej Standardowej Klasyfikacji Kształcenia, co dla Polski w latach 2008 i 2013 oznaczało gimnazja, a w 2024 roku klasy V–VIII szkół podstawowych.
Screenshot 2025-10-06 at 13-44-31 Glos nr 01-13 – piwowarski_glos_talis.pdf
Jak wypadły wyniki ostatniej edycji badania, w której uczestniczyła Polska czyli TALIS 2013?
Polscy nauczyciele gimnazjalni ogólnie byli zadowoleni ze swojej pracy, przy czym wyniki wskazywały że więcej satysfakcji czerpali z pracy w szkole, w której uczą, niż z zawodu jako takiego. Mimo zadowolenia z wykonywanej pracy ponad 2/3 nauczycieli jako największe problemy wskazywało przeciążenie pracą, niepewność zatrudnienia, niski prestiż zawodu, a czterech na pięciu – niesatysfakcjonujące zarobki.
Polscy nauczyciele i dyrektorzy mieli lepsze wykształcenie formalne niż w wielu innych krajach, 99% – jak wynikało z badania – to było absolwentami studiów wyższych.
Statystyczny nauczyciel gimnazjalny w krajach biorących udział w badaniu TALIS miał 43 lata, ale w Polsce był o rok młodszy, miał 17 lat doświadczenia zawodowego i uczył w niewielkiej szkole publicznej. Na całym świecie w zawodzie nauczyciela dominowały kobiety. Jednak im wyższy etap edukacyjny, tym mniej kobiet pracowało na stanowiskach dyrektorskich.
Aż 94% polskich nauczycieli uważało, że w procesie nauczania należy pozwalać uczniom na samodzielne rozwiązywanie zadań, a rolą nauczyciela jest ułatwianie im własnych dociekań. Rzadziej jednak niż nauczyciele z innych krajów stosowali oni techniki angażujące uczniów, takie jak praca w małych grupach (42%) czy dłuższe projekty (16%).
Polski raport z badania TALIS 2013 można znaleźć tutaj
(GN)