Instytut Badań Edukacyjnych opublikował rozszerzoną wersję raportu z badania PISA 2022. Oprócz pogłębionej analizy wyników uczniów w zakresie umiejętności matematycznych (dziedzina główna PISA 2022), rozumienia czytanego tekstu oraz rozumowania w naukach przyrodniczych, publikacja zawiera szerokie omówienie kilku istotnych obszarów badawczych będących przedmiotem badania PISA 2022.
Jak informuje IBE w raporcie skupiono się na analizach dotyczących:
>>nierówności edukacyjnych i wpływu pandemii COVID 19 na te nierówności,
>> różnych aspektów funkcjonowania uczniów, między innymi ich sytuacji społecznej i materialnej, dobrostanu, samopoczucia w szkole i grupie rówieśniczej, poczucia przynależności do szkoły i satysfakcji z życia,
>> wykorzystywania technologii cyfrowych przez uczniów w szkole i poza nią.
Przypomnijmy, że badanie zrealizowano w 2022 roku. Wzięło w nim udział ponad 690 tys. uczniów z 81 krajów i regionów świata.
Rozszerzony raport można pobrać tutaj
Polscy uczniowie wzięli udział w dwóch dodatkowych komponentach badania PISA 2022 – badaniu myślenia kreatywnego oraz umiejętności finansowych.
Ponadto, przygotowano publikację dotyczącą błędów uczniowskich i ich roli w procesie dydaktycznym na podstawie odtajnionych zadań z różnych edycji badania PISA.
W monografii „Błąd w dydaktyce. Przyczyny powstawania, mechanizmy, szanse dydaktyczne. Na podstawie rozwiązań zadań z badania PISA” autorzy wychodzą z założenia, iż problemem w nauczaniu nie są popełniane przez uczniów błędy, lecz to, co się z nimi w procesie dydaktycznym robi.
„Publikacja stanowi okazję do zaprezentowania wszystkich odtajnionych zadań z dwóch dziedzin: rozumienia czytanego tekstu oraz rozumowania w naukach przyrodniczych (ze względów objętościowych została pominięta trzecia dziedzina – rozumowanie matematyczne oraz powiązane z nią dziedziny dodatkowe: umiejętności finansowe i rozwiązywanie problemów). Są to zadania z wszystkich edycji PISA od 2000 r. – informuje IBE.
Monografia „Błąd w dydaktyce. Przyczyny powstawania, mechanizmy, szanse dydaktyczne. Na podstawie rozwiązań zadań z badania PISA” jest dostępna do pobrania tutaj
(GN)