Język polski: średnio 64 proc. punktów możliwych do zdobycia; matematyka: 50 proc. a język angielski: 70 proc. punktów – to wstępne wyniki tegorocznego egzaminu ósmoklasisty, które w piątek rano ogłosiła Centralna Komisja Egzaminacyjna. Indywidualne wyniki egzaminu ósmoklasisty można sprawdzić w systemie Zintegrowanego Interfejsu Użytkownika (ZIU).
Przypomnijmy od razu, że w ubiegłym roku za rozwiązanie zadań z języka polskiego ósmoklasiści uzyskali średnio 61 proc. punktów możliwych do zdobycia, za rozwiązanie zadań z matematyki 52 proc., a z języka angielskiego 66 proc.
– Wyniki są bardzo dobre. Nie ma żadnych tąpnięć – komentował na gorąco Robert Zakrzewski, dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. Faktycznie wyniki nie odbiegają od średnich z ubiegłych lat.
Dyrektor CKE poinformował, że w tym roku najwyższe wyniki, tj. od 90 proc. do 100 proc. uzyskało – z języka polskiego – ponad 15 tys. uczniów. Z matematyki – prawie 47 tys., a z j. angielskiego – 127 tys. uczniów. Jak dodał, najlepsze wyniki ze wszystkich egzaminów (od 90 proc. do 100 proc.) uzyskały 8 tys. 252 osoby, czyli 2,5 proc. zdających.
CKE zaznaczyła we wstępnej informacji o wynikach, że nie uwzględniono w nich wyników ósmoklasistów, którzy zdawali egzamin w terminie dodatkowym w dniach 10-12 czerwca.
❗️Wstępne wyniki egzaminu ósmoklasisty 2025 ❗️
📝 Egzamin ósmoklasisty odbył się w dniach 13-15 maja br. Do egzaminu w pierwszym terminie przystąpiło ok. 362 200 uczniów i uczennic.
👉 W zadaniach sprawdzano stopień opanowania wymagań z podstawy programowej z 2024 r. W tym roku… pic.twitter.com/Ey0IAtn1zf
— Ministerstwo Edukacji Narodowej (@MEN_GOVPL) July 4, 2025
Egzamin ósmoklasisty w terminie głównym przeprowadzono 13-15 maja. Przystąpiło do niego ok. 362 tys. 200 zdających spośród 374 tys. 201 uczniów VIII klasy szkoły podstawowej (ok. 97 proc.), w tym ok. 13 tys. uczniów będących obywatelami Ukrainy.
Zgodnie z niedawną nowelizacją tegoroczni ósmoklasiści mieli więcej czasu (około 20 proc.) na napisanie egzaminu z każdego przedmiotu.
Wyniki krajowe egzaminu ósmoklasisty w 2025 roku zostały opublikowane na stronie CKE:https://t.co/AbVjWAIouC
Indywidualne wyniki egzaminu ósmoklasiści sprawdzają na stronie https://t.co/NtyKDRDncZ. pic.twitter.com/ozuGG9nCIQ
— Centrum Informatyczne Edukacji (@CentrumInfEdu) July 4, 2025
Język polski
Za rozwiązanie zadań z języka polskiego ósmoklasiści uzyskali średnio 64% punktów możliwych do zdobycia. Uczniowie najlepiej poradzili sobie z zadaniami, które sprawdzały umiejętność czytania utworów literackich oraz odbioru tekstów kultury.
Matematyka
Za rozwiązanie zadań z matematyki ósmoklasiści uzyskali średnio 50% punktów możliwych do zdobycia. Zadaniem, z którym uczniowie najlepiej sobie poradzili, było zadanie 9, w którym ósmoklasiści musieli obliczyć czas przejazdu rowerzysty przy danej drodze i prędkości. Współczynnik łatwości dla tego zadania jest równy 83%, co oznacza w zadaniu za 1 pkt, że zadanie poprawnie rozwiązało 83% uczniów.
Język obcy nowożytny
Za rozwiązanie zadań z języka obcego nowożytnego ósmoklasiści uzyskali średnio:
>> języka angielskiego – 70% punktów
>>z języka francuskiego – 87% punktów
>> z języka hiszpańskiego – 67% punktów
>> z języka niemieckiego – 61% punktów
>> z języka rosyjskiego – 65% punktów
>> z języka włoskiego – 60% punktów.
Arkusze egzaminacyjne z wszystkich języków obcych miały identyczną budowę, składały się z takich samych części i takiej samej liczby zadań takiego samego typu, za rozwiązanie których można było otrzymać taką samą liczbę punktów.
W arkuszu egzaminacyjnym sprawdzane były umiejętności uczniów w pięciu obszarach: rozumienie ze słuchu, rozumienie tekstów pisanych, znajomość funkcji językowych, znajomość środków językowych oraz tworzenie wypowiedzi pisemnej.
(4/8)
Umiejętności, które ósmoklasiści opanowali dobrze pic.twitter.com/vnmLfA9xHK— CKE (@CKE_PL) July 4, 2025
Lepiej i gorzej
„Wyniki tegorocznego egzaminu pokazują, że z języka polskiego uczniowie dobrze poradzili sobie z zadaniem, które sprawdzało umiejętność rozpoznawania w wypowiedziach związków frazeologicznych, rozumienia ich znaczenia oraz poprawnego stosowania w wypowiedziach. Z matematyki uczniowie najlepiej poradzili sobie z zadaniem sprawdzającym umiejętność obliczania czasu przy danej drodze i prędkości. Na egzaminie z języka obcego nowożytnego ósmoklasiści, którzy przystąpili do egzaminu z języka angielskiego, uzyskali najwyższy średni wynik za rozwiązanie zadania zamkniętego sprawdzającego rozumienie tekstów pisanych” – wskazuje CKE.
Egzamin wskazał również umiejętności, które ósmoklasiści opanowali słabiej.
„Z języka polskiego trudność sprawiło uczniom zadanie z zakresu kształcenia językowego, które sprawdzało umiejętność poprawnego używania znaków interpunkcyjnych. Z matematyki najtrudniejsze okazało się zadanie otwarte z geometrii płaskiej, którego rozwiązanie wymagało umiejętności obliczania pola wielokąta metodą podziału na mniejsze wielokąty lub uzupełniania do większych wielokątów. W przypadku języka angielskiego najtrudniejsze dla ósmoklasistów było zadanie otwarte sprawdzające znajomość środków językowych” – podkreślono.
(5/8)
Umiejętności, które sprawiają ósmoklasistom problemy pic.twitter.com/mGF1F91nma— CKE (@CKE_PL) July 4, 2025
Po wynikach widać, że utrzymuje się różnica w zależności od lokalizacji szkoły i typu miejscowości. We wszystkich przedmiotach najlepiej wypadli ósmoklasiści z dużych miast powyżej 100 tys. mieszkańców. Średnie wyniki takich uczniów to 67 proc. z polskiego, 57 proc. z matematyki i 77 proc. z języka angielskiego.
Gorzej wypadają dzieci ze wsi, szczególnie widać to w języku angielskim. Młodzież na wsiach zdobyła średnio 65 procent punktów z języka angielskiego, a ta w miastach powyżej 77 procent.
Szczegółowe informacje dotyczące wyników tegorocznego egzaminu ósmoklasisty będą dostępne w sprawozdaniu, które zostanie opublikowane na stronie internetowej Centralnej Komisji Egzaminacyjnej 19 września br.
„Informacja dotycząca umiejętności, których uczniowie nie opanowali w zadowalającym stopniu, bez wątpienia będzie dla nauczycieli cenną wskazówką na temat zagadnień, którym należy poświęcić więcej uwagi w pracy z kolejnym rocznikiem ósmoklasistów. Może temu służyć analiza wyników poszczególnych zadań dokonywana przez zespoły nauczycielskie danej grupy przedmiotów w każdej szkole” – informuje CKE
Przypomnijmy, że przystąpienie do egzaminu ósmoklasisty jest warunkiem ukończenia szkoły podstawowej. Nie można go nie zdać, ale wynik wpływa na przyjęcie ucznia do wybranej przez niego szkoły ponadpodstawowej. Połowa wszystkich punktów do zdobycia – to właśnie punkty za egzamin. Druga połowa to punkty za oceny na świadectwie szkolnym i inne osiągnięcia ucznia.
(6/8)
Wyniki egzaminu ósmoklasisty w zależności od płci ucznia oraz lokalizacji szkoły pic.twitter.com/3q0kYRf765— CKE (@CKE_PL) July 4, 2025
Ministra edukacji narodowej Barbara Nowacka poinformowała niedawno, że wyniki egzaminu ósmoklasisty i opinia nauczycieli będą miały wpływ na decyzję resortu ws. ewentualnego powrotu do obowiązkowych prac domowych dla uczniów. Decyzja w tej sprawie ma zapaść najpóźniej w połowie sierpnia.
We wtorek 8 lipca poznamy tegoroczne wyniki matur.
(GN)
Egzamin ósmoklasisty 2025, dzień drugi. Zdający mierzyli się z królową nauk
Egzamin ósmoklasisty, dzień trzeci. Ponad 98 procent uczniów pisało test z języka angielskiego