Pieniądze na odbudowę szkolnej infrastruktury, środki na zasiłki, pomoc psychologiczno-pedagogiczną i wyjazdy terapeutyczne dla uczniów – takie działania zakłada pomoc Ministra Edukacji dla samorządów i uczniów poszkodowanych w wyniku powodzi. Z informacji przekazanych przez kuratorów oświaty do godz. 7:00 w poniedziałek 16 września, wynika, że w wyniku powodzi w 4 województwach zajęcia zawieszono w ponad 415 przedszkolach, szkołach i placówkach, z czego najwięcej w województwie dolnośląskim (246). W województwie opolskim zawieszono prace w 126 placówkach oświatowych, w województwie śląskim w ponad 20, a w województwie lubuskim w 23.
„W związku z powodzią kuratorzy oświaty na prośbę Ministra Edukacji na bieżąco monitorują sytuację i są w stałym kontakcie z MEN” – czytamy.
💬 „Z informacji od kuratorów z 4 województw wynika, że około 420 szkół zostało zamkniętych. Powodem jest zalanie, ale też problem z dojazdem do nich. W niektórych przypadkach budynki szkolne są wykorzystywane jako miejsca dla ewakuowanych” – mówiła w programie Poranek w…
— Ministerstwo Edukacji Narodowej (@MEN_GOVPL) September 16, 2024
⚠️ W związku z sytuacją powodziową, od poniedziałku – 16 września zawieszono zajęcia w ponad 350 przedszkolach, szkołach i placówkach na terenie 4 województw. Najwięcej takich placówek oświatowych jest w woj. dolnośląskim (ponad 210) – głównie w Kotlinie Kłodzkiej, rejonie…
— Ministerstwo Edukacji Narodowej (@MEN_GOVPL) September 15, 2024
Z informacji przekazanych przez kuratorów oświaty do godz. 7:00 w poniedziałek 16 września, wynika, że w wyniku powodzi w 4 województwach zajęcia zawieszono w ponad 415 przedszkolach, szkołach i placówkach, z czego najwięcej w województwie dolnośląskim (246). W województwie opolskim zawieszono prace w 126 placówkach oświatowych, w województwie śląskim w ponad 20, a w województwie lubuskim w 23.
Jestem w kontakcie z Kuratorami Oświaty, które we współpracy z wojewodami i jst monitorują sytuację w szkołach i placówkach oświatowych. Wspólnie podejmują decyzje o zawieszanych punktowo lekcjach na najbliższe dni.
Budynki szkolne służą też za miejsca schronienia dla osób…— Barbara Nowacka (@barbaraanowacka) September 15, 2024
„Jednostki samorządu terytorialnego, na terenie których powódź uszkodziła szkoły i placówki oświatowe będą mogą składać wnioski o dodatkowe środki finansowe na odbudowę szkolnej infrastruktury. To zabezpieczone przez Ministra Edukacji pieniądze w rezerwie oświatowej subwencji ogólnej na wsparcie samorządów m.in. w usuwaniu skutków zdarzeń losowych w budynkach szkół (placówek) publicznych prowadzonych (dotowanych) przez jednostki samorządu terytorialnego” – czytamy w komunikacie MEN.
💬„W czasie powodzi edukacja schodzi na drugi plan. Bezpieczeństwo dzieci jest najważniejsze” – powiedziała w programie Poranek w @Radio_TOK_FM Ministra Edukacji @barbaraanowacka.
— Ministerstwo Edukacji Narodowej (@MEN_GOVPL) September 16, 2024
💬,,Mamy środki w rezerwie subwencji na remonty szkół. MEN dysponuje również osobnym funduszem rządowym na pomoc tym dzieciom, które zostaną poszkodowane przez powódź” – Ministra Edukacji @barbaraanowacka w programie Poranek w @Radio_TOK_FM.
— Ministerstwo Edukacji Narodowej (@MEN_GOVPL) September 16, 2024
Więcej informacji w komunikacie MEN tutaj
– Po konsultacji z odpowiednimi ministrami i służbami zleciłem przygotowanie rozporządzenia Rady Ministrów o wprowadzeniu stanu klęski żywiołowej – poinformował premier Donald Tusk na platformie X. Stan klęski żywiołowej nie został wprowadzony ani w czasie epidemii Covid-19, ani poprzednich powodzi w 1997 i 2010 roku.
📸 W #KPRM trwa nadzwyczajne posiedzenie #RadaMinistrów. pic.twitter.com/F9qvYvNJXN
— Kancelaria Premiera (@PremierRP) September 16, 2024
W czasie stanu klęski żywiołowej działaniami prowadzonymi w celu zapobiegania i usuwania skutków kierują – w zależności od terenu, jaki został objęty tym stanem – wójt burmistrz, prezydent miasta, starosta, wojewoda szef MSWiA lub inny minister. Minister jest zobowiązany do informowania na bieżąco prezydenta i premiera o skutkach klęski żywiołowej i działaniach podejmowanych w celu zapobiegania tym skutkom lub ich usunięcia.
Ustawa o stanie klęski żywiołowej określa możliwe ograniczenia wolności oraz praw człowieka i obywatela stosowane wobec osób zamieszkałych lub czasowo przebywających na obszarze, na którym stan klęski żywiołowej został wprowadzony. Ograniczenia mogą dotyczyć również osób prawnych i jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej,
Ograniczenia mogą polegać m.in. na zawieszeniu działalności określonych przedsiębiorców, nakazie lub zakazie prowadzenia działalności gospodarczej określonego rodzaju, nakazaniu pracodawcy oddelegowania pracowników do dyspozycji właściwego organu, reglamentacji zaopatrzenia, zakazie okresowego podwyższania cen na określone towary lub usługi czy nakazie stosowania ustalonych cen.
Nałożony może zostać obowiązek opróżnienia lub zabezpieczenia lokali mieszkalnych bądź innych pomieszczeń, dokonania przymusowych rozbiórek i wyburzeń budynków lub innych obiektów budowlanych.
Władze mogą wprowadzić nakaz ewakuacji w ustalonym czasie z określonych miejsc, obszarów i obiektów, a także nakaz lub zakaz przebywania w określonych miejscach i obiektach oraz na określonych obszarach.
Możliwe jest również ograniczenie lub odstąpienie od określonych zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, o ile nie powoduje to bezpośredniego narażenia życia lub zdrowia pracownika.
(GN)
1,3 mld zł z KPO na termomodernizację szkół. Nowy program MEN oraz Ministerstwa Klimatu i Środowiska