„Zarząd firmy wydzielił z budżetu kwotę 1 200 000 złotych łącznie na projekty badawcze dla dwóch zespołów: A i B. W pierwszym półroczu realizacji tych projektów oba zespoły wykorzystały łącznie 146 700 złotych – zespół A wykorzystał 13% przyznanych mu środków, a zespół B wykorzystał 11% przyznanych mu środków. Oblicz kwotę przyznaną zespołowi A na realizację projektu badawczego” – to tylko jedno z zdań z arkusza egzaminacyjnego dla maturzystów. Zdający we wtorek 6 maja egzamin maturalny z matematyki mieli ich do rozwiązania 31.
Drugi dzień tegorocznej sesji maturalnej należał do Królowej Nauk. Do egzaminu pisemnego z matematyki na poziomie podstawowym przystąpiło we wtorek 6 maja o godz. 9 aż 301 329 zdających. „To egzamin, do którego co roku przystępuje największa liczba zdających. W tym roku to ponad 301 tys. osób” – poinformowała Centralna Komisja Egzaminacyjna. Dlaczego? Ze względu na dużą liczbę absolwentów z ubiegłych lat, którzy postanowili poprawić swoje wyniki lub porażkę z poprzedniej edycji egzaminu zamienić w sukces.
Jak informowała CKE, do egzaminu z matematyki przystąpiło w 2025 r. 275 411 tegorocznych absolwentów zdających maturę w Formule 2023 oraz 2401 zdających w Formule 2015. Arkusze egzaminacyjne wypełniali także absolwenci z ubiegłych lat. Spośród nich 10 815 zdawało maturę w Formule 2023 i aż 12 702 w Formule 2015.
Dla porównania – w poniedziałkowym egzaminie z języka polskiego uczestniczyło „jedynie” 3 518 absolwentów z poprzednich lat, którzy zdawali maturę w Formule 2023 i 3210 zdających w Formule 2015.
„301329 – tyle osób dziś o 9.00 przystąpi do egzaminu maturalnego z matematyki na poziomie podstawowym. Ale matematyka to nie tylko liczby. To nauka logicznego myślenia, rozwiązywania problemów i wytrwałości. A to, Maturzystki i Maturzyści, wszak macie” – napisała do maturzystów Barbara Nowacka, szefowa MEN.
301329 – tyle osób dziś o 9.00 przystąpi do egzaminu maturalnego z matematyki na poziomie podstawowym.
Ale matematyka to nie tylko liczby. To nauka logicznego myślenia, rozwiązywania problemów i wytrwałości. A to, Maturzystki i Maturzyści, wszak macie. 💪
Natomiast o 14.00 -…
— Barbara Nowacka (@barbaraanowacka) May 6, 2025
Przed rozpoczęciem egzaminu Centralna Komisja Egzaminacyjna informowała: „Na egzamin z matematyki – oprócz czarnego długopisu i butelki wody – można wnieść linijkę i cyrkiel, a podczas egzaminu korzystać z kalkulatora prostego oraz broszury pt. >>Wybrane wzory matematyczne<<. Broszurę zapewnia szkoła”.
O godz. 9 długopisy poszły w ruch. Maturzyści rozwiązywali zadania przez 180 minut (część zdających miała wydłużony czas do 210 lub 270 minut, ze względu na specjalne potrzeby edukacyjne). Za rozwiązanie wszystkich 31 zadań można otrzymać maksymalnie 50 punktów.
W arkuszu znalazły się zarówno zadania zamknięte, jak i otwarte. Były równania, funkcje liniowe i trygonometryczne, ciągi, zadania z objętością stożka, przekątną sześcianu i polem prostopadłościanu. Był rachunek prawdopodobieństwa. W jednym z zadań na diagramie przedstawiono wyniki sprawdzianu z matematyki w pewnej klasie maturalnej liczącej 24 uczniów. Maturzyści musieli obliczyć i podać medianę i dominantę ocen uzyskanych z tego sprawdzianu przez uczniów tej klasy.
Oto fragment arkusza MMAP-P0-100-B-2505:
>> Cały arkusz można znaleźć TUTAJ:
>> A wszystkie arkusze matematyczne z wtorku TUTAJ:
Wtorek – znowu przecieki! Oświadczenie CKE
We wtorek znowu powtórzyła się sytuacja z poprzedniego dnia, kiedy to niedługo po rozpoczęciu egzaminu w internecie zaczęły krążyć zdjęcia arkusza.
CKE wydała oświadczenie w tej sprawie:
Matura 2025. Zdjęcia arkuszy krążyły w sieci tuż po rozpoczęciu egzaminu (aktualizacja)
Ale wtorek to nie tylko egzamin z matematyki!
