W środę 9 lutego późnym popołudniem Sejm zajmie się obywatelską inicjatywą ustawodawczą „Godne płace i wysoki prestiż nauczycieli”, która zakłada powiązanie wynagrodzeń nauczycieli z przeciętnym wynagrodzeniem w gospodarce. To inicjatywa ważna dla całego środowiska nauczycielskiego.
Do pierwszego czytania obywatelskiego projektu ustawy o zmianie ustawy Karta Nauczyciela pierwotnie miało dojść 8 lutego wieczorem, ale po posiedzeniu Konwentu Seniorów i Prezydium Sejmu marszałek Sejmu Elżbieta Witek umieściła ten punkt w harmonogramie kolejnego dnia obrad parlamentu.
Zgodnie z harmonogramem debatę nad tym punktem zaplanowano na środę 9 lutego br. w godzinach 15.45-17.15 (uwaga! ze względu na ewentualne przedłużenie się prac nad wcześniejszymi punktami porządku obrad termin ten może ulec przesunięciu).
Prezydium Sejmu zaplanowało debatę krótką – z 5-minutowymi wystąpieniami przedstawicieli klubów sejmowych i 3-minutowymi przedstawicieli kół.
Projekt otrzymał numer druku 1840 i można się z nim zapoznać TUTAJ. W imieniu Komitetu Inicjatywy Ustawodawczej projekt przedstawi prezes ZNP Sławomir Broniarz.
Pod projektem „Godne płace i wysoki prestiż nauczyciela” ZNP zebrał ponad 250 tys. podpisów i w połowie listopada ub.r. złożył w Sejmie.
Zgodnie z pomysłem znajdującym się w projekcie, wysokość średniego i zasadniczego wynagrodzenia nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego powinna stanowić określony procent przeciętnego wynagrodzenia obowiązującego w III kwartale roku wcześniejszego.
Związek zaproponował, by w art. 30 ust. 5 KN zapisać, że stawki wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego określa w rozporządzeniu ministerstwo edukacji, a kwota wynagrodzenia zasadniczego dla nauczyciela dyplomowanego z tytułem magistra i przygotowaniem pedagogicznym stanowi co najmniej 100 proc. przeciętnego wynagrodzenia.
Wynagrodzenie zasadnicze na pozostałych poziomach awansu i wykształcenia byłoby proporcjonalnie niższe, z tym, że wynagrodzenie stażysty z tytułem magistra i przygotowaniem pedagogicznym stanowiłoby co najmniej 73 proc. wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela dyplomowanego.
Przyjęcie propozycji ZNP oznaczałoby, że wynagrodzenie zasadnicze nauczycieli z tytułem magistra i przygotowaniem pedagogicznym wzrosłoby o ok. 1000 zł na każdy etat.
Jednocześnie ZNP chce, by w art. 30 ust. 3 Karty zapisać, że średnie wynagrodzenie nauczycieli (a więc – w dużym uproszczeniu – wynagrodzenie zasadnicze wraz z m.in. dodatkami i godzinami ponadwymiarowymi) stanowiło określony procent przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce w III kwartale roku poprzedniego w przypadku:
* nauczyciela stażysty – 90 proc.
* nauczyciela kontraktowego – 100 proc.
* nauczyciela mianowanego – 125 proc.
* nauczyciela dyplomowanego – 155 proc.
Inicjatywa obywatelska daje szanse na powstrzymanie odpływu nauczycieli ze szkół i placówek oświatowych. Sytuacja staje się dramatyczna. Według badania przeprowadzonego przez władze Warszawy wśród stołecznych nauczycieli, połowa z nich planuje zmienią zawód na inny. Niedawny raport Najwyższej Izby Kontroli na temat warunków nauczycieli, pokazał, że w latach szkolnych 2018/2019–2020/2021 blisko połowa dyrektorów (46 proc.) zgłaszała trudności z zatrudnieniem nauczycieli o odpowiednich kwalifikacjach.
(PS, GN)
Więcej na ten temat w naszych publikacjach oraz w najnowszym wydaniu Głosu Nauczycielskiego:
>> https://glos.pl/tag/godne-place-i-wysoki-prestiz-nauczycieli