GUS: Polska szkoła w liczbach. Jak wygląda edukacja w roku szkolnym 2024/2025

Z najnowszych danych Głównego Urzędu Statystycznego zawartych w publikacji  „Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2024/2025” wynika, że w roku szkolnym 2024/25 w polskich placówkach edukacyjnych kształciło się 5,3 mln osób, czyli 14,1% ludności kraju. Do egzaminu maturalnego przystąpiło ponad 247 tys. absolwentów, a zdawalność utrzymała się na poziomie 89,3%.

Pierwszym etapem kształcenia jest wychowanie przedszkolne, które obejmuje dzieci w wieku 3-6 lat. Do ponad 22 tys. placówek wychowania przedszkolnego, uczęszczało blisko 1,5 mln dzieci (o 3,9% mniej niż rok wcześniej), co według stanu na 30 września 2024 r. stanowiło 97,1 % wszystkich dzieci w wieku przedszkolnym.

Szkolnictwo powszechne

Liczba szkół podstawowych dla dzieci i młodzieży (łącznie ze szkołami specjalnymi) nieznacznie się zwiększyła (o 0,1%) wynosiła 14 tys. placówek. Uczyło się w nich 3,2 mln uczniów – o 6,8% więcej niż przed rokiem.

– W roku szkolnym 2023/24 szkoły podstawowe ukończyło 225,5 tys. absolwentów, o 56,0% mniej niż przed rokiem, co wynika z wyjścia z tych szkół tzw. podwójnych roczników – wyjaśnia Aleksandra Gąsior z Urzędu Statystycznego w Gdańsku.

W maju 2024 r. do egzaminu ósmoklasisty przystąpiło 190 tys. uczniów. Średni uzyskany wynik z języka polskiego wyniósł 61%, z matematyki – 52%, a z języka angielskiego – 66%.

W roku szkolnym 2024/25 w Polsce działało blisko 7 tys. szkół ponadpodstawowych, do których uczęszczało 1,7 mln uczniów. W ponad 3 tys. liceów ogólnokształcących uczyło się ponad 863 tys. uczniów, tj. o 4,6% mniej niż przed rokiem. A w ponad 1,8 tys. technikach prawie 690 tys. uczniów (mniej o 8,9%). Naukę w szkołach ponadpodstawowych ukończyło 320,6 tys. absolwentów.

W 2024 r. do matury przystąpiło 247,1 tys. absolwentów szkół ponadpodstawowych, z czego 60,5% stanowili absolwenci liceów. Zdawalność tego egzaminu w roku szkolnym 2023/24 wynosiła 89,3% i pozostała na takim samym poziomie jak rok wcześniej.

Najwięcej uczniów – 96,2% uczyło się języka angielskiego. W roku szkolnym 2024/25 w zatrudnionych było 511 tys. nauczycieli.

Wydatki publiczne na oświatę i wychowanie w 2024 r. wynosiły 153,7 mld zł, co stanowi 4,2% PKB.

Więcej w komunikacie GUS tutaj

Szkolnictwo wyższe

W roku akademickim 2024/25 w uczelniach w Polsce studiowało ponad 1,28 mln studentów, z czego kobiety stanowiły ponad 58 proc. – wynika z najnowszego raportu GUS „Szkolnictwo wyższe i jego finanse w 2024 r.”.

Średnio dwóch na trzech studentów uczyło się w uczelniach publicznych, a przeciętny koszt kształcenia jednego studenta to ponad 34,6 tys. zł. Z raportu wynika, że w roku akademickim 2024/25 w Polsce działały 352 uczelnie (z czego w publikacji zaprezentowane są dane z 337 uczelni, które złożyły sprawozdania statystyczne).

W tamtym czasie w uczelniach studiowało ponad 1,28 mln studentów (względem 1,24 mln studentów w roku akademickim 2023/24). Podobnie jak przed rokiem, kobiety stanowiły ponad połowę wszystkich osób studiujących – ponad 58,2 proc. Średnio dwóch na trzech studentów uczyło się w uczelniach publicznych (63,9 proc.).

Ponadto w omawianym roku akademickim 2024/25 odnotowano w skali roku wzrost o 1,4 proc. liczby studentów cudzoziemców do poziomu 108,6 tys. osób. Stanowiło to 8,5 proc. ogólnej liczby studentów – co oznacza, że prawie co dziesiąty student był cudzoziemcem. Najliczniejszą grupę stanowili studenci z krajów europejskich, których było blisko trzy czwarte ogółu (72,1 proc.), z czego blisko połowa z Ukrainy – 43,8 proc.

GUS podał też, że liczba absolwentów uczelni z roku akademickiego 2023/24 wyniosła 292 tys. osób i była niższa o 134 osoby niż rok wcześniej. Ponad połowa z tej liczby (55 proc.) to absolwenci studiów pierwszego stopnia, ponad co trzeci to absolwent studiów drugiego stopnia (34,4 proc.), a co dziesiąty – studiów jednolitych magisterskich (10,6 proc.).

W szkołach doktorskich kształciło się 19,4 tys. osób, w tym 9,8 tys. kobiet. Z kolei studiów podyplomowych podjęło się ponad 181 tys. osób – z czego 70 proc. to kobiety. Najwięcej osób wybrało kierunki z podgrupy medycznej.

W omawianym czasie uczelnie w Polsce zatrudniały 96,1 tys. nauczycieli akademickich – najwięcej na stanowisku adiunkta oraz stanowisku profesora.

Podział na płcie wśród nauczycieli akademickich jest niemal po połowie (kobiet jest ok. 49 proc.), jednak są różnice w zależności od stanowiska – najwyższy udział kobiet był na stanowisku asystenta (55,6 proc.), a najniższy wśród profesorów (38,1 proc.).

Raport wykazał też, że w uczelniach publicznych głównym źródłem przychodów z podstawowej działalności operacyjnej była subwencja na utrzymanie potencjału dydaktycznego i badawczego (71,8 proc.), a w uczelniach niepublicznych przychody te pochodziły przede wszystkim z opłat za świadczone usługi edukacyjne (82,5 proc.).

Ponadto GUS podał, że przeciętny koszt kształcenia jednego studenta to ponad 34,6 tys. zł – o 13,1 proc. więcej niż przed rokiem. O kilkanaście procent względem ubiegłego roku wzrosły też ogólne koszty uczelni.

A najczęściej wybierane przez studentów kierunki to te z podgrupy: biznesu i administracji (blisko co piąty student), medycznej (13,2 proc.) oraz społecznej (12,7 proc.).

Więcej w raporcie GUS tutaj

(GN)

GUS: 60 proc. nauczycieli szkół podstawowych to nauczyciele dyplomowani, średnia wielkość oddziału w szkole podstawowej to 17 uczniów

GUS: Edukacja w roku szkolnym 2024/25. Spadła liczba nauczycieli i uczniów