„Ten poradnik powstał, by pomóc, by wskazać praktyczne narzędzia pomocne w przeprowadzeniu lekcji z uczniami” – czytamy we wstępie do publikacji, która powstała pod egidą Rzecznika Praw Obywatelskich dr hab. Adam Bodnara.
Autorzy, eksperci edukacyjni, wyrażają nadzieję, że poradnik podpowie jak bezpiecznie prowadzić lekcje online, z jakich narzędzi korzystać, jak rozmawiać z uczniami – „cyfrowymi tubylcami” – o zasadach w wirtualnej klasie. Publikacja zawiera także wskazówki dla dyrektorów, jak wdrożyć systemy zdalnego nauczania w szkole.
Poradnik powstał pod egidą RPO i jest efektem pracy ekspertów i ekspertek w zakresie edukacji związanych m.in. ze Związkiem Nauczycielstwa Polskiego, Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę, portalem lekcjewsieci.pl, Fundacją Przestrzeń dla Edukacji, Stowarzyszeniem Cyfrowy Dialog, Fundacją Centrum Cyfrowe, Uniwersytetem Warszawskim.
Wraz z grupą ekspertek/ów i BRPO @Adbodnar przygotowaliśmy poradnik dla nauczycieli/ek jak bezpiecznie prowadzić lekcje online – zasady lekcji, narzędzia online, co robić w razie naruszenia @mjbroniarz @IgaKazimierczyk @jsuchecka @ZNP_ZG @atarkowski https://t.co/zod2lpHMQg
— Zuzanna Rudzińska-Bluszcz (@ZuzaRuBlu) April 17, 2020
Zuzanna Rudzińska-Bluszcz, koordynatorka akcji z biura RPO podkreśla, że to, co dzieje się dziś na e-lekcjach, często wymyka się spod kontroli nauczycieli, którzy wymagają lepszego wsparcia. Na lekcje wchodzą osoby spoza klasy, zmieniają nicki nauczycieli na wulgarne słowa, udostępniają przemocowe filmiki.
„Jednym wielkich wyzwań, jakie stworzyła epidemia jest masowa zdalna edukacja. Dyrektorzy, nauczyciele mają często obawy przed nową formą pracy z uczniami, niektórzy czują się niepewnie, a nawet bezradnie. Wiedza się nie zmieniła, ale kompetencje, jakich dziś potrzeba, by ją przekazać są zupełnie nowe. A przecież do tej pory, także z uwagi na niskie transfery budżetowe na ten cel, nie były one szczególnie wspierane” – czytamy m.in. na stronie RPO.
W poradniku pracownicy oświaty znajdą:
>> zasady, które warto ustalić z uczniami przed lekcją online;
>> narzędzia online i zasady korzystania z nich tak, by zapewnić bezpieczeństwo;
>> wskazówki, co zrobić w razie naruszenia zasad prowadzonej lekcji;
>> prawa nauczycieli prowadzących lekcje online, dotyczące ochrony danych osobowych, wizerunku, dobrego imienia;
>> wsparcie dla dyrektorów szkół przy organizowaniu systemu nauczania online.
Cały poradnik jest dostępny tutaj.
(JK, GN)