Jak państwo dba, by każde dziecko miało dostęp do edukacji? MEN odpowiada RPO

„Sprzęt i kompetencje cyfrowe polska szkoła zyskała dzięki projektom unijnym, mamy też dzięki temu zasoby edukacyjne, trwa ich uzupełnianie” – tak MEN odpowiada rzecznikowi praw obywatelskich, który pytał o zasady nauki zdalnej i o to, w jaki sposób państwo dba o to, by wszystkie dzieci mogły się uczyć po zamknięciu szkół.

Jak wiadomo nie wszyscy uczniowie mają dostęp do komputerów (często nawet jeśli mają sprzęt muszą się nim dzielić z rodzeństwem i pracującymi z domu rodzicami), nie wszędzie działa internet i nie wszyscy nauczyciele potrafią uczyć w zupełnie nowych warunkach, kiedy zadawanie prac domowych i proste egzekwowanie wiedzy się nie sprawdza.

MEN wyjaśnia, że szkoły mogą wypożyczać uczniom bezpłatnie sprzęt komputerowy, a samorządy zyskały zaś prawo do składania wniosków o fundusz na zakup sprzętu dla uczniów. Przygotowany też został poradnik dla szkół, w którym dyrektorzy, nauczyciele, uczniowie i rodzice znajdą informacje i wskazówki pomocne im w pracy i nauce.

MEN chwali się też, że działa tez zintegrowana platforma edukacyjna www.epodreczniki.pl, jest ponad sześć tysięcy materiałów edukacyjnych, przeznaczonych dla wszystkich etapów kształcenia, zarówno ogólnego jak i zawodowego (powstały one dzięki funduszom europejskim), a  TVP nadaje programy edukacyjne dla dzieci w wieku przedszkolnym oraz uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych.

 „Jeśli chodzi o kompetencje cyfrowe nauczycieli i uczniów, to MEN prowadził w poprzednich latach wiele projektów  w ramach programów unijnych, w tym w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020 – wyjaśnia wiceminister Maciej Kopeć.

Dodaje też, że w latach 2017 – 2019 był realizowany rządowy projekt rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych. Program był adresowany do wszystkich szkół podstawowych. W ramach programu szkoły podstawowe doposażyły się w szczególności w: tablice interaktywne, projektory, głośniki, interaktywne monitory dotykowe.

Pełną odpowiedź MEN można znaleźć tutaj.

(JK, GN)

Szkoła online. RPO apeluje do MEN by żadne dziecko nie zostało pozostawione poza systemem oświaty