Zamiast na deficytach i problemach powinniśmy się koncentrować na własnych zasobach i rozwiązaniach – to jedna z konkluzji webinarium „Empatia dla siebie – czyli o radzeniu sobie ze stresem okiem psychologa”. Wydarzenie było elementem cyklu „Uczę innych – dbam o siebie” prowadzonego wspólnie przez Głos Nauczycielski i Fundację Orange w ramach projektu „Lekcja Enter”. W webinarium aktywny udział wzięło ponad tysiąc nauczycielek i nauczycieli. Zadawali pytania, pisali komentarze, rozwiązywali ćwiczenia.
Webinarium poprowadził Tomasz Majewski – psycholog, certyfikowany terapeuta i trener Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach (TSR) oraz trener i terapeuta pracujący w modelu Nonviolent Communication (NVC), który od wielu lat wdraża programy szkoleniowe i rozwojowe dla nauczycieli szkół z całej Polski.
– Jestem synem, wnukiem i siostrzeńcem nauczycielki. Jestem więc swój i czuję się jak wśród swoich – zaczął swoje wystąpienie Majewski. Przekonywał, że cena zdalnej edukacji jest wysoka. To m.in. stres, stany depresyjne, przemęczenie. Jak sobie pomóc?
Majewski radził, by odbiorcy traktowali jego wystąpienie jako inspirację, bo złotego środka w radzeniu sobie ze stresem nie ma.
Przede wszystkim – jak wynikało z wystąpienia prowadzącego webinarium – należy dbać o siebie, by utrzymywać odporność psychiczną na wysokim poziomie.
– Co jest podstawowym, głównym narzędziem w pracy nauczyciela w dobie pandemii? – pytał prowadzący. I odpowiadał, że wbrew pozorom nie jest to komputer, czy pomoce dydaktyczne. – Okiem psychologa to sam nauczyciel jest takim narzędziem – podkreślił. Przekonywał, że na dobrostan nauczycieli, ich kondycję psychiczną składają się trzy podstawowe elementy: pewność siebie, dbanie o własne postawy i świadomość swoich emocji i potrzeb.
– To w jakim stopniu nasze potrzeby są zaspokojone przekłada się na naszą odporność psychiczną. Nieprzyjemne uczucia i emocje obniżają naszą odporność na stres. Zaspokojone potrzeby mają pozytywny wpływ na nasze samopoczucie – tłumaczył.
Opowiadał jakie postawy niwelują stres podając przykłady przeciwstawnych reakcji na różne sytuacje. Zgodnie z tzw. uchem szakala reagujemy na jakąś sytuację szukając negatywnych interpretacji. Gdy np. uczeń ignoruje nauczyciela na korytarzu, nie mówi „dzień dobry”, udaje, że nie widzi – nauczyciel reaguje na taką sytuację personalnie np. oburzeniem, tłumaczy ją sobie brakiem kultury ucznia.
Z kolei zgodnie z tzw. uchem żyrafy pedagog szuka przyczyn takiego zachowania ucznia i zakłada, że być może ma on jakiś problem, że trzeba z nim porozmawiać, perspektywa nauczyciela jest skrajnie inna.
A postawa jaką przyjmie wiąże się z realizacją odmiennej strategii zaspokajania własnych potrzeb. – Chodzi o to by poczuć się żyrafą – podkreślił psycholog.
Tomasz Majewski dużo miejsca w swojej prezentacji poświęcił też na tłumaczenie jak ważna w radzeniu sobie ze stresem jest pewność siebie, nasze zasoby, potencjał, mocne strony, jak powinniśmy uczyć się zachowań asertywnych. Zachęcał do dbania o własne potrzeby i korzystania z porad psychologów.
Więcej na temat webinarium będzie można przeczytać w najnowszym numerze Głosu Nauczycielskiego, a informacje o projekcie „Uczę innych – dbam o siebie!” można znaleźć tutaj.
(JK, GN)
Ważna jest świadomość swoich potrzeb, podejmowanie działań budujących równowagę w życiu