Kim jest Nauczyciel Roku 2024? Znamy Laureata, Wyróżnionych oraz Nominowanych! Serdeczne gratulacje!

Gabriel Wołosewicz, nauczyciel chemii i przedmiotów zawodowych w Powiatowym Zespole Szkół im. Maurycego Mochnackiego w Redzie, otrzymał tytuł Nauczyciela Roku 2024 podczas Gali Finałowej Konkursu na Zamku Królewskim w Warszawie. Organizatorzy Konkursu przyznali także dwa równorzędne Wyróżnienia oraz 10. Nominacji do tytułu Nauczyciel Roku! Po raz pierwszy od kilku lat współorganizatorem Konkursu Głosu Nauczycielskiego był Minister Edukacji!

Tytuły w naszym Konkursie wręczali ministra edukacji Barbara Nowacka, przewodniczący Jury prof. Stefan M. Kwiatkowski i Jakub Rzekanowski, redaktor naczelny Głosu Nauczycielskiego. Szefowa MEN przyznała Nauczycielowi Roku 2024 Nagrodę Ministra Edukacji. Laureat otrzymał także Nagrodę Prezesa Związku Nauczycielstwa Polskiego Sławomira Broniarza. ZNP jest patronem honorowym naszego Konkursu.

Kim jest Nauczyciel Roku 2024. Trudno go przedstawić w kilku zdaniach, ze względu na szerokie zainteresowania nauczyciela i wiele podejmowanych aktywności, ale spróbujmy…

Na potrzeby Konkursu Nauczyciel Roku 2024 w szkole przygotowano ankietę dla uczniów i absolwentów i nauczycieli. Swoje opinie zdecydowało się napisać 163 osoby! Świetny nauczyciel, z poczuciem humoru, oddany, z pasją, nauczyciel z sercem, najlepszy wychowawca, człowiek-orkiestra, nigdy nie zawiódł, przekracza granice niemożliwości, żeby w szkole było lepiej, ciekawiej, weselej…

Nauczyciel jest liderem Zespołu Przedmiotów Zawodowych, pozyskuje materiały i surowce do zajęć od pracodawców. Opracowuje i wdraża narzędzia diagnostyczne (ankiety, karty samooceny). Pan Gabriel korzysta z nowoczesnych technologii i śledzi nowości i zmiany w nauczaniu zawodu. Dzieli się z innymi nauczycielami swoimi materiałami (scenariusze, karty pracy, zestawy egzaminacyjne). Przygotowuje dla uczniów podcasty. Jest egzaminatorem aż w pięciu zawodach.

Jest inicjatorem powołania nowych zawodów w szkole. Przygotował dokumentację niezbędną do powołania kierunku technik lotniskowych służb operacyjnych. Jest autorem programu nauczania dla zawodu technik eksploatacji portów i terminali oraz technik służb operacyjnych. Nauczyciel jest współautorem innowacji szkolnej „Lider innowacji i intraprzedsiębiorczości – doradztwo biznesowe”, autorem programu „Planowanie kariery zawodowej drogą do sukcesu na rynku pracy”, współautorem innowacji „Obsługa celna w portach i terminalach”, jest pomysłodawcą biuletynu o zawodach dla doradców zawodowych. Wraz z nauczycielem fizyki zainicjowali projekt interdyscyplinarny „Nasza Maria” o Marii Skłodowskiej-Curie. Nauczyciel jest liderem zespołu Szkoła Promująca Zdrowie. Jest lub był koordynatorem sześciu projektów realizowanych w ramach Erasmusa+ i POWER.

Pan Gabriel współtworzył zespół zadaniowy „Szkoła przyjazna rodzinie”, jest inicjatorem Tygodnia Tolerancji, w ramach którego przeprowadził warsztat „Inni to także my – czy jestem tolerancyjnym człowiekiem?”. Realizował projekt eTwinnig „czy kompetencje twarde są dla twardzieli, a miękkie dla mięczaków?”. Ukończył szkolenie na egzaminatora 5 (!) zawodów. Jest koordynatorem EPAS- Szkoła Ambasadorem Parlamentu Europejskiego, Szkoła Humanitarna PAH i opiekunem samorządu uczniowskiego oraz Koła Europejskiego.

A oto laureaci, którzy otrzymali dwa równorzędne WYRÓŻNIENIA 2024:

Adam Jan Ejnik, nauczyciel języka polskiego w Szkole Podstawowej nr 1
im. Stefana Żeromskiego w Żurominie

Pan Adam stosuje nowatorskie metody pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Jego uczniowie otrzymują nagrody i wyróżnienia w konkursach zakresu języka polskiego, historii, kultury. Nauczyciel jest także miłośnikiem przyrody i fotografem, współtwórcą filmu dokumentalnego „Bocian biały”, który miał premierę w TVP Nauka. W szkole prowadzi koło fotograficzno-filmowe. Pan Adam jest popularyzatorem lokalnej historii – pomagał w tworzeniu „Księgi pamięci Żydów żuromińskich”, był inicjatorem projektów edukacyjnych „Posłuchaj śpiewu starych ulic” i „Ocalić od zapomnienia”.

Nauczyciel zaangażował się w walkę z narkomanią i lekomanią, które dotknęły miasto i rejon. Bolało go, że jego byli uczniowie umierali po zażyciu syntetycznego opioidu.

Postanowił nagłośnić problem i zainicjował kampanię antynarkotykową, która stała się katalizatorem zmian w Żurominie – organizował spotkania, brał udział w medialnych debatach o narkomanii, prowadził i publikował wywiady w lokalnych mediach. Zdaniem pana Adama najlepszym lekarstwem na wszelkie nałogi są pasje i właśnie dlatego, oprócz podejmowania działań profilaktycznych, stara się zarazić uczniów pasją do fotografowania, obserwowania przyrody czy historii.

 

Marta Włodarczak, nauczycielka języka angielskiego w Szkole Podstawowej im. Andrzeja Grubby w Kąkolewie

Marta Włodarczak od 13 lat jest wybierana przez szkolną społeczność na opiekunkę samorządu uczniowskiego. Prowadzi fanpage „Jak uczyć anglika bez podręcznika”, stworzyła też grupę „OK zeszyt z języka angielskiego”. Szkoła w Kąkolewie ma zawsze najwyższe wyniki z egzaminu ósmoklasisty spośród wiejskich szkół w gminie, a wyniki z angielskiego są najwyższe ze wszystkich egzaminów. Nauczycielka zaangażowała się w projekt Fundacji Różowa Skrzyneczka. Pozyskała aż 10 skrzynek, które podarowała 10 szkołom.

Teraz dba o stały dostęp do środków higieny menstruacyjnej w szkole w Kąkolewie, ale także współpracuje z nauczycielami z innych szkół, żeby tych środków nie zabrakło również w innych skrzyneczkach.

Marta Włodarczak wychowała się w Kąkolewie i tu chodziła do szkoły. Dlatego, jak podkreśla, czuje więź z lokalną społecznością i walczy o lepsze warunki życia dla wszystkich mieszkańców. Angażuje się więc w wiele inicjatyw, a właściwie sama je wymyśla, szuka ich finansowania, a później realizuje – od językowych escape roomów i kursów, poprzez malowanie płóciennych toreb, tworzenie lasu w słoiku, wicie wianków i zajęcia z ceramiki, po pochody matematyczno-językowe i warsztaty z myślografii. Była też m.in. „Matematyka oczami anglisty”, „Pogromcy języków”, „#Superkoderowe kółko programistyczne”.

Dzięki nauczycielce udało kupić podłogę interaktywną, pomoce dydaktyczne do nauki angielskiego i sprowadzić do Kąkolewa Mobilne Centrum Kultury. Na jej koncie jest długa lista zrealizowanych pomysłów, na które zdobyła pieniądze. W sumie uzbierało się tego ponad 170 tys. zł!

 

Jurty Konkursu przyznało także 10. Nominacji do tytułu Nauczyciel Roku!

Oto nauczyciele NOMINOWANI do tytułu Nauczyciel Roku 2024:

ANNA BRZOZOWSKA, nauczycielka matematyki w I Liceum Ogólnokształcącym
im. S. Wyspiańskiego i w Społecznej Szkole Podstawowej „Wyspianum” w Mławie

KATARZYNA COOMBE, nauczycielka matematyki w Międzynarodowym Niepublicznym Dwujęzycznym LO „IPS – Upper Secondary” we Wrocławiu

JOANNA GADOMSKA, nauczycielka biologii w III Liceum Ogólnokształcącym
im. Cypriana Kamila Norwida w Koninie

NATALIA GLINKA, nauczycielka wychowania przedszkolnego w Miejskim Przedszkolu nr 9 Kubuś Puchatek w Szczytnie

ŁUKASZ GŁAZ, nauczyciel chemii w XXXIII Liceum Ogólnokształcącym Dwujęzycznym im. Mikołaja Kopernika w Warszawie i w Liceum Ogólnokształcącym
z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Adama Mickiewicza w Piastowie

MARTA JANKOWSKA, nauczycielka języka polskiego w Szkole Podstawowej nr 49 im. księdza Bronisława Komorowskiego w Gdańsku

MICHAŁ LEJA, nauczyciel matematyki w Zespole Szkół nr 2 im. Tadeusza Rejtana
w Rzeszowie

GRZEGORZ ŁUKASIK, nauczyciel przedmiotów zawodowych w Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Strzelcach Opolskich

RENATA PASYMOWSKA, nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej nr 10 im. Władysława Broniewskiego w Olsztynie

ŁUKASZ TUPACZ, nauczyciel języka polskiego w Zespole Szkół  Architektoniczno-Budowlanych i Licealnych im. Stanisława Noakowskiego i w XVIII Liceum Ogólnokształcącym im. Jana Zamoyskiego w Warszawie

Wszystkim laureatom serdecznie gratulujemy!

(DK, GN)

Fot. Archiwum prywatne