Koordynator cyfrowej edukacji w każdej szkole, laptopy i szkolenia dla nauczycieli, sprzęt dla placówek – rząd przedstawił ważny projekt

W szkołach pojawią się koordynatorzy cyfrowej edukacji, placówki dostaną sprzęt i szybki internet, będą też miały wsparcie techniczne w zakresie administrowania sprzętem. Pozostali nauczyciele szkół dostaną laptopy – takie są założenia Polityki Cyfrowej Transformacji Edukacji. Projekt tego dokumentu trafił 5 sierpnia do konsultacji społecznych (w 2023 r. odbyły się prekonsultacje wstępnej wersji dokumentu, przygotowanej jeszcze przez poprzednią ekipę).

Nowa strategia cyfryzacji edukacji ma być wprowadzona uchwałą Rady Ministrów, a wykonawcą tego programu będzie minister edukacji. Zgodnie z projektem dokument ma zacząć obowiązywać już od 10 września 2024 r. Oczywiście mowa tu o planie wieloletnim, ostatnie długoterminowe działania w ramach strategii mają się zakończyć w 2035 r.

W projekcie możemy znaleźć odpowiedzi m.in. na pytania, które od dłuższego czasu zadają nauczyciele klas I-III szkół podstawowych oraz ich koledzy pracujący w szkołach ponadpodstawowych – kiedy otrzymamy laptopy?

Projekt nowej strategii jest obszernym 53-stronicowym dokumentem z ośmioma załącznikami, w których przedstawiono m.in. diagnozę, plan wdrażania i harmonogram zmian. „Rozwiązania zawarte w projektowanej uchwale stanowią realizację tzw. kamienia milowego (numer porządkowy C8L) przewidzianego w Krajowym Planie Odbudowy i Zwiększania Odporności” – czytamy w rządowym dokumencie „Ocena skutków regulacji”. Wyjaśniono, że projekt ma „charakter programu i dokumentu strategicznego”.

Przyjęcie przez rząd Polityki Cyfrowej Transformacji Edukacji ma umożliwić „skuteczną realizację działań, zaplanowanych do realizacji w ramach inwestycji C2.1.2, C1.1.1 i C2.2.1 KPO”.

Strategia nie dotyczy tylko wąsko rozumianej cyfryzacji edukacji, zmiana ma być o wiele głębsza. Została powiązana m.in. ze stworzeniem nowych podstaw programowych, ze zmianami w kształceniu i doskonaleniu nauczycieli, a nawet z modyfikacją organizacji pracy szkoły.

W dokumencie wyznaczono m.in. cele związane z wyposażeniem uczniów, nauczycieli i szkół w sprzęt cyfrowy, z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w edukacji, z kształceniem cyfrowych specjalistów, z szerszym wykorzystaniem cyfrowych materiałów edukacyjnych. Położono nacisk na bezpieczeństwo cyfrowe, w tym profilaktykę cyberprzemocy, cyberuzależnień, ochronę prywatności w sieci.

Dokument składa się z 10 rozdziałów, w których przedstawiono krótką diagnozę stanu obecnego, wytyczono cele oraz zawarto rekomendacje działań. Tematy rozdziałów tworzą Dekalog Cyfrowej Transformacji Edukacji:

  1. Ewaluacja stanu edukacji cyfrowej oraz wykorzystania technologii edukacyjnej przez uczniów;
  2. Zmiana obowiązującej podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego;
  3. Nowe technologie, w tym sztuczna inteligencja w szkole;
  4. Metody kształcenia, dydaktyka cyfrowa, cyfrowe zasoby dydaktyczne;
  5. Kształcenie i doskonalenie nauczycieli;
  6. Wyposażenie uczniów, nauczycieli i szkół;
  7. Kształcenie cyfrowych specjalistów;
  8. Cyfrowe bezpieczeństwo;
  9. Zmiana organizacji pracy szkoły;
  10. Wsparcie nauczycieli i szkół w procesie cyfrowej transformacji.

Będą laptopy dla nauczycieli

Z harmonogramu wdrażania cyfrowej transformacji dowiadujemy się m.in., że nauczyciele I etapu edukacyjnego (klasy I-III szkoły podstawowej) oraz III etapu (szkoły ponadpodstawowe) zostaną wyposażeni w „nowe przenośne komputery” w tatach 2024-2025. Wsparcie obejmie odpowiednio 58 tys. nauczycieli z podstawówek i 135 tys. ze szkół ponadpodstawowych.

W dokumencie odnotowano, że nauczyciele klas IV-VIII (II etap edukacyjny) otrzymali laptopy w 2023 r. – z 360 tys. uprawnionych ze wsparcia skorzystało 329 tys. 392 osoby. W projekcie nie wspomiano o laptopach dla nauczycieli wychowania przedszkolnego. O przedszkolach wspomniano m.in. w kontekście wprowadzenia wychowania cyfrowego do podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Nauczycieli tych placówek uwzględniono też w działaniach dotyczących szkoleń kadry i zmian w kształceniu osób wchodzących do zawodu. Przedszkola mają zyskać także nowe wyposażenie.

Laboratoria dla szkół

Wracając do harmonogramu wdrażania cyfrowej strategii, planuje się m.in.:

>> przekazanie nowych przenośnych komputerów lub tabletów dla szkół podstawowych do dyspozycji uczniów – 735 tys. sztuk sprzętu (do 2025 r.);

>> wyposażenie 4 tys. szkół ponadpodstawowych w laboratoria sztucznej inteligencji oraz laboratoria STEAM (lata 2024-2025);

>> rozbudowa lub modernizacja sieci internetowej wewnątrz budynków szkolnych – dotyczy zapewnienia internetu w 100 tys. sal lekcyjnych (2026 r.);

>> zapewnienie szkołom pomocy technicznej w zakresie administrowania sprzętem cyfrowym w szkole – dotyczy 25 tys. szkół (realizacja – 2027 r.).

Koordynator zapewni wsparcie

Ważną nowością będzie utworzenie w szkołach stanowiska szkolnego koordynatora cyfrowej edukacji. Taki koordynator pojawi się w każdej placówce do 2026 r.

Jego rolą „byłoby wspieranie nauczycieli w posługiwaniu się technologią cyfrową w różnych aktywnościach”. Natomiast jednym z pierwszych obowiązków koordynatora „powinno być opracowanie programu cyfrowej transformacji szkoły, w której został zatrudniony”. W opracowaniu programu braliby udział przedstawiciele nauczycieli, uczniów i ich rodziców. Program ten byłby przyjmowany do realizacji przez radę pedagogiczną i dyrektora szkoły.

Wytyczne dotyczące zadań koordynatorów MEN przedstawi jeszcze w 2024 r.

Jak czytamy w strategii, w szkołach oprócz koordynatora cyfrowej edukacji „potrzebny jest również administrator sprzętu komputerowego (cyfrowego) oraz jego oprogramowania”. „Finansowanie tych stanowisk powinno być zapewnione przez resort edukacji” – podkreślono.

Co jeszcze nowego?

Do 2026 r. MEN chce przeszkolić 31 tys. nauczycieli, którzy nabędą lub rozwiną „kompetencje cyfrowe i metodyczne w celu prowadzenia edukacji cyfrowej na poziomie szkoły podstawowej i ponadpodstawowej. W latach 2024-2026 planowane jest przeszkolenie 45 tys. osób w zakresie „kompetencji cyfrowych nauczycieli w wychowaniu przedszkolnym”.

(DK, GN) Fot. Deamstime/GN

>> Więcej w najnowszym numerze Głosu Nauczycielskiego (GN nr 33-34/2024)

>> Projekt Polityki Cyfrowej Transformacji Edukacji można znaleźć TUTAJ:

https://www.gov.pl/web/edukacja/polityka-cyfrowej-transformacji-edukacji—projekt-uchwaly-rady-ministrow-skierowany-do-konsultacji2

MEN i IBE zapraszają do udziału w konsultacjach

Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz Instytut Badań Edukacyjnych zapraszają do uczestnictwa w otwartych konsultacjach społecznych na temat propozycji ram dystrybucji urządzeń teleinformatycznych i udostępniania infrastruktury szkołom, które dotyczą inwestycji C.1.1.1. dla celu C6aG „Modernizacja sieci wewnątrzszkolnej” oraz C2.2.1 “Wyposażenie szkół/instytucji w odpowiednie urządzenia i infrastrukturę ICT w celu poprawy ogólnej wydajności systemów edukacyjnych”.

Jak informuje resort, na podstawie uzyskanych danych zostanie opracowana ostateczna wersja opiniowanego dokumentu, a także raport wraz z rekomendacjami w zakresie projektowanej przez MEN Polityki Cyfrowej Transformacji Edukacji.

>> Więcej:

https://www.gov.pl/web/edukacja/konsultacje-spoleczne-ram-dystrybucji-sprzetu-i-wyposazenia-dla-szkol-realizowanego-w-ramach-krajowego-planu-odbudowy