MEN: Nowe rozwiązania deregulacyjne związane z kontynuacją kształcenia specjalnego

Minister Edukacji Barbara Nowacka podpisała rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli. Nowelizacja rozporządzenia wynika z przyjęcia, w zmodyfikowanej formie, projektu deregulacyjnego MNiSW-6-217. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2025 r.

Rozporządzenie zawiera nowe rozwiązania:

>> umożliwiające dziecku lub uczniowi, którzy uzyskali w trakcie roku szkolnego nowe orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na zmianę niepełnosprawności lub wystąpienie niepełnosprawności sprzężonych – kontynuację, na wniosek jego rodziców, a w przypadku pełnoletniego ucznia na jego wniosek, kształcenia specjalnego odpowiednio w: oddziale przedszkola specjalnego, oddziale specjalnym w przedszkolu ogólnodostępnym, oddziale szkoły specjalnej, oddziale specjalnym w szkole ogólnodostępnej;

>> dookreślające maksymalną liczbę dzieci i uczniów z nowymi orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego otrzymanymi w trakcie roku szkolnego w ww. oddziałach specjalnych, która będzie wynosiła nie więcej niż 2 dzieci lub uczniów;

>> umożliwiające funkcjonowanie ww. oddziałów specjalnych do końca roku szkolnego, w którym dziecko lub uczeń otrzymało nowe orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego – ograniczenie to wprowadzono z uwagi na zwiększone trudności pracy w takim oddziale dla dzieci i uczniów oraz nauczycieli.

Decyzję o uczęszczaniu do końca roku szkolnego do danego oddziału specjalnego przez dziecko lub ucznia, w przypadku zmiany orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, dyrektor przedszkola lub szkoły będzie podejmował na wniosek rodziców tego dziecka lub ucznia, a w przypadku pełnoletniego ucznia – na wniosek tego ucznia.

Wniosek będzie składany w sposób i formie przyjętych w danym przedszkolu lub szkole.

Powyższe rozwiązania będą miały również zastosowanie w przypadku zajęć świetlicowych, zajęć organizowanych w grupie wychowawczej w internacie oraz zajęć edukacyjnych organizowanych w klasach łączonych, w przypadku jeśli uczeń uzyska w trakcie roku szkolnego nowe orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.

„Ponadto uwzględniono postulaty zgłaszane przez środowisko dyrektorów szkół specjalnych, wskazujące na konieczność wprowadzenia przepisów określających organizację oddziału specjalnego dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym. Umożliwiono więc zorganizowanie i funkcjonowanie w szkołach specjalnych oraz szkołach ogólnodostępnych z oddziałami specjalnymi, wspólnego oddziału specjalnego dla ww. uczniów, w którym maksymalna liczba uczniów będzie wynosić nie więcej niż 4” -czytamy w komunikacie MEN.

(GN)

Nienauczyciele w przedszkolach? MEN pokazało projekt zmian w prawie oświatowym