Muzeum Auschwitz: Nowy pakiet edukacyjny dla nauczycielek i nauczycieli, którzy planują odwiedzić placówkę ze swoimi klasami

Scenariusze zajęć przygotowujących i podsumowujących wizytę w Miejscu Pamięci Auschwitz są główną częścią nowego pakietu edukacyjnego, który dla nauczycielek i nauczycieli przygotowało Międzynarodowe Centrum Edukacji o Auschwitz i Holokauście – podała placówka. Centrum prowadzi wszystkie działania edukacyjne Muzeum Auschwitz.

 – Wizyta na terenie byłego obozu jest dla młodych ludzi wielkim wyzwaniem na wielu płaszczyznach. To niewątpliwie trudne doświadczenie zarówno na poziomie osobistym i emocjonalnym, ale też merytorycznym czy faktograficznym. Zdajemy sobie bowiem sprawę, jak bardzo skomplikowana jest historia niemieckiego nazistowskiego obozu Auschwitz. Dlatego też proponujemy nauczycielom gotowe scenariusze zajęć, które z jednej strony pozwolą całej grupie przygotować się do wizyty, a także pozwolą wyciągnąć później wnioski z tak szczególnego doświadczenia, które jest czymś znacznie więcej niż tylko lekcją historii – powiedział dyrektor Międzynarodowego Centrum Edukacji o Auschwitz i Holokauście Andrzej Kacorzyk.

Oba scenariusze opierają się na dostępnych na stronie internetowej Muzeum multibookach.

Scenariusz zajęć przygotowujących do wizyty ma nie tylko objaśnić podstawowe fakty dotyczące funkcjonowania Auschwitz jako obozu koncentracyjnego oraz ośrodka zagłady, ale też przedstawić cztery największe grupy ofiar obozu: Żydów, Polaków, Romów i Sinti oraz sowieckich jeńców wojennych objaśniając przyczyny ich prześladowania i deportacji do Auschwitz przez nazistowskie Niemcy. Informacjom historycznym towarzyszą fragmenty relacji oraz biogramy kilkorga Ocalałych z obozu.

Scenariusz zajęć podsumowujących nosi tytuł „Nigdy, przenigdy nie bądź biernym obserwatorem!”. Ich podstawowym celem jest stworzenie płaszczyzny do osobistej refleksji po wizycie w Miejscu Pamięci, ale też dyskusja zarówno o skali zbrodni popełnionych w Auschwitz, a także o naszej współczesnej i osobistej odpowiedzialności za świat, w którym żyjemy jako świadkowie obserwujący efekty różnych ideologii nienawiści.

– Systemy edukacji wtłoczyły pamięć w lekcje historii, tak jakby pamięć równała się wiedzy historycznej. To fundamentalny błąd. Dlatego w naszych szkołach to jedynie od mądrości nauczyciela zależy, czy na bazie wiedzy historycznej w głowach uczniów zrodzą się pytania powiązane z pamięcią: ostrzeżenia związane z dzisiejszymi wyborami ludzkimi, ze zrozumieniem wyzwań i zagrożeń, z rosnącym populizmem i demagogią, z ksenofobią i mową nienawiści w przestrzeni publicznej – podkreślił dyrektor Muzeum dr Piotr M. A. Cywiński.

Ważnym elementem zajęć podsumowujących jest praca z materiałem biograficznym oraz przesłaniami świadków historii.

Tytuł zajęć pochodzi z przemówienia Ocalałego z Auschwitz Romana Kenta, które wygłosił on 27 stycznia 2015 r. podczas obchodów 70. rocznicy wyzwolenia KL Auschwitz: „Wszyscy musimy uczyć nasze dzieci tolerancji i zrozumienia, zarówno w domu, jak i w szkole (…). Musimy sobie wszyscy jasno powiedzieć, że nienawiść nie jest nigdy dobra, a miłość nie jest nigdy zła. Nikt nigdy nie powinien być biernym obserwatorem. Jestem tak mocno o tym przekonany, że gdybym miał taką moc, to dodałbym jedenaste przykazanie. (…) Nigdy nie bądź biernym obserwatorem!”

Wszystkie scenariusze dostępne są nieodpłatnie w polskiej i angielskiej wersji językowej.

Więcej na stronie Muzeum tutaj

(GN)

„Miś z obozowego koca”. Nowa publikacja Muzeum ma pomóc rodzicom w objaśnieniu dzieciom, czym był Auschwitz