Strategiom wykorzystywanym przez negacjonistów Holokaustu do szerzenia dezinformacji i kłamstw związanych z historią niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz poświęcone są nowa lekcja internetowa oraz podcast z cyklu „O Auschwitz” przygotowane przez Międzynarodowe Centrum Edukacji o Auschwitz i Holokauście.
Autorem lekcji jest dr Igor Bartosik z Centrum Badań Muzeum, do którego w podcaście z cyklu „O Auschwitz” dołączył dr Piotr Setkiewicz.
„Negacjonizm, opiera się na zaprzeczaniu istnienia Holokaustu lub umniejszaniu jego znaczenia. Przybiera on różne formy: od znacznego pomniejszania liczby ofiar, przez poddawanie w wątpliwość m.in. istnienie komór gazowych i ośrodków zagłady, po twierdzenia, że ludobójstwo w nazistowskich obozach w ogóle nie miało miejsca” – czytamy we wstępie do lekcji.
„Negacjonizm, poprzez umniejszanie znaczenia bądź też całkowite zaprzeczanie Holokaustowi, de facto dąży do szerzenia antysemityzmu, który leży u jego podstaw, oraz do legitymizacji poglądów neonazistowskich czy neofaszystowskich w debacie publicznej” – podkreślono.
Nasze nowe materiały edukacyjne o strategiach wykorzystywanych przez negacjonistów do szerzenia dezinformacji i kłamstw związanych z historią Auschwitz.
🔹 Lekcja: https://t.co/BB9IapoqWp
🔹Podcast: https://t.co/O2fAdiJMjENa zdjęciu: komora gazowa i krematorium IV. pic.twitter.com/vctSLNZEb3
— Muzeum Auschwitz (@MuzeumAuschwitz) February 12, 2025
Lekcja została podzielony na rozdziały, które opowiadają m.in. o strategiach negacji Holokaustu, podłożu ideologicznym, ale przede wszystkim analizują konkretne mity i kłamstwa rozpowszechniane przez negacjonistów.
– Lekcja opiera się na wynikach wieloletnich badań historycznych, dokumentach oraz świadectwach Ocalałych, aby demaskować dezinformację i uświadamiać, jakie mechanizmy stoją za podważaniem historycznych faktów. Co ważne, struktura lekcji została tak zaplanowana, żeby w przyszłości, o ile ujawniać się będą nowe formy kłamstw na temat Zagłady, łatwo było dodać merytoryczne treści ukazujące i udaremniające te kłamstwa – powiedziała Agnieszka Juskowiak-Sawicka, która kieruje E-learningiem w MCEAH.
„Rozwój Internetu i tym samym łatwy dostęp do licznych materiałów w nim zgromadzonych sprzyja rozprzestrzenianiu takich ideologii. Dlatego przeciwdziałanie negacjonizmowi wymaga nieustannej edukacji historycznej oraz podnoszenia świadomości na temat znaczenia Holokaustu oraz faktów związanych z tym wydarzeniem historycznym” – wskazuje Muzeum.
Negacjoniści określają prace historyków badających Holokaust mianem „niezwykle sugestywnej wojny propagandowej”, a wszelkie opracowania dokumentujące wiodącą rolę komór gazowych jako narzędzia masowego mordu na Żydach określają jako: „sponsorowane publikacje powstające na zamówienie fundacji i organizacji finansowanych najczęściej przez samych Żydów”, ewentualnie dotowane przez instytucje państwowe „podporządkowane ich interesom”
– Zaprzeczanie Holokaustowi jest niczym innym, jak zbudowaną na kłamstwie i nienawiści teorią spiskową. Chociaż pod względem podejścia do faktów negacjonizm jest podobny do twierdzeń o płaskiej Ziemi, to należy pamiętać, że w rzeczywistości jest on niebezpiecznym i ohydnym nośnikiem antysemityzmu i nienawiści. Negacjoniści ignorują fakty, lub nimi manipulują. Wszystko po to, by uderzyć pamięć Ofiar – powiedział Paweł Sawicki, zastępca rzecznika prasowego Muzeum, który odpowiada także obecność Miejsca Pamięci w mediach społecznościowych.
– Muzeum nie prowadzi dialogu z negacjonistami. Jednak zdajemy sobie sprawę, że wiele osób jest narażonych na publikowane przez nich treści – głównie w mediach społecznościowych, a przede wszystkim na platformie X. Dlatego tak ważna jest edukacja skierowana do postronnych odbiorców tych niebezpiecznych treści. Oni powinni mieć świadomość, na czym oparta jest ta manipulacja – dodał Sawicki.
(GN)