Nasz patronat. Już w piątek 30 kwietnia – I Ogólnopolska Maturnocka Online!

Minął już ponad rok, od kiedy świat usłyszał o wirusie, który zmienił nasze życie nie do poznania. To bardzo trudny czas dla nas wszystkich. Jedyne, co daje nadzieję i może nas pocieszyć, to świadomość, że jako ludzkość jesteśmy razem i wspólnymi siłami walczymy o powrót do normalności.

Maturnocka. „Sami możemy zrobić tak niewiele; razem możemy wiele zdziałać” (Helen Keller)

Maturzyści, jesteśmy z wami!

My, dorośli, bardzo źle znosimy ten „dziwny” czas. A co czują młodzi ludzie zamknięci w czterech ścianach swoich mieszkań, pozbawieni spotkań z rówieśnikami?

Minął już ponad rok, od kiedy świat usłyszał o wirusie, który zmienił nasze życie nie do poznania. To bardzo trudny czas dla nas wszystkich. Jedyne, co daje nadzieję i może nas pocieszyć, to świadomość, że jako ludzkość jesteśmy razem i wspólnymi siłami walczymy o powrót do normalności.

Zmienił się świat, zmieniła się dobrze znana nam codzienność, a zwyczaje i rutyny, do których przywykliśmy, stanowią obiekt marzeń i tęsknot. Stało się tak praktycznie z dnia na dzień. Nikt nie był w stanie tego przewidzieć ani przygotować się do tej sytuacji. Pandemia

wymusiła również zmiany w edukacji

– nauczanie hybrydowe i zdalne. Początki nie były łatwe. Uczniowie, nauczyciele i rodzice musieli stawić czoła nowej rzeczywistości. Domy zamieniły się w szkoły i biura, w których nierzadko brakowało odpowiedniego sprzętu, oprogramowania i internetu – potrzebnych, by udźwignąć ciężar nowych okoliczności. Z perspektywy nauczycielskiej obserwowaliśmy „pospolite ruszenie”. Każdy radził sobie, jak potrafił, a jeśli nie umiał, to aktywnie poszukiwał wiedzy, umiejętności, pomocy czy wsparcia. Na internetowych portalach społecznościowych, w grupach tematycznych, na forach i blogach nauczycielskich zawrzało. Nastąpił prawdziwy urodzaj – żeby nie napisać wysyp – kursów, szkoleń i warsztatów dotyczących kompetencji cyfrowych; przybliżających nowe, atrakcyjne programy, aplikacje czy platformy do wirtualnej współpracy. Część z nich była merytoryczna i przydatna. W ostatecznym rozrachunku trzeba jednak przyznać, że większość nauczycieli stanęła na wysokości zadania i poradziła sobie z nową zawodową rzeczywistością.

Istnieje jednak druga, niestety, ciemniejsza strona nauczania zdalnego. Izolacja społeczna, brak kontaktu z drugim człowiekiem, deficyt obecności odcisnęły i

z pewnością odcisną jeszcze piętno

na kondycji i odporności psychicznej uczniów i nauczycieli. My, dorośli, bardzo źle znosimy ten „dziwny” czas. A co czują młodzi ludzie zamknięci w czterech ścianach swoich mieszkań, niemogący spotykać się z rówieśnikami i realizować swoich pasji? I to pytanie powinno być punktem wyjścia.

Emocje i relacje międzyludzkie stanowią fundament dobrej, mądrej edukacji. I właśnie te relacje leżą u podstaw wspaniałego projektu, którego pomysłodawczynią jest Agata Karolczyk-Kozyra – nauczycielka języka polskiego w I Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Tomasza Zana we Wschowie oraz autorka bloga edukacyjnego „Kreatywny polonista”. Kilka lat temu, kiedy Centralna Komisja Egzaminacyjna zmieniła formułę egzaminu maturalnego, odchodząc od prezentacji, Agata zastanawiała się: „co zrobić, by w interesujący sposób powtórzyć materiał do egzaminu, by powtarzaniem zainteresować wszystkich uczniów?”. Wówczas w jej głowie zrodził się pomysł „Maturnocek”, czyli jednorazowych, wieczornych zajęć dodatkowych, które odbywały się na terenie szkoły, w nieformalnej atmosferze. Uczniowie sami mogli zaproponować tematy wymagające powtórzenia, a ich omawianie odbywało się poprzez gry, krzyżówki, łamigłówki, quizy i zagadki. Szkolne ławki zastąpiły karimaty i materace, a wspólną naukę umilały przekąski i wcześniej zamówiona pizza.

Tradycja ta na stałe weszła do kalendarza szkoły. Niestety, pandemia, obostrzenia sanitarno-epidemiologiczne i nauczanie zdalne pokrzyżowały tegoroczne plany. Jeśli jednak ktoś pragnie czegoś wystarczająco mocno, to stara się poradzić sobie z przeciwnościami losu, które stają na jego drodze. Agata podjęła decyzję o przeniesieniu swojej inicjatywy do internetu. Znalazła

grupę szalonych nauczycieli z pasją,

którzy z radością i entuzjazmem odpowiedzieli na jej zaproszenie do współpracy. Współorganizatorami tego przedsięwzięcia jest dwoje wyjątkowych nauczycieli: Anna Konarzewska, nauczycielka języka polskiego w Liceum Ogólnokształcącym nr XIV w Gdańsku, autorka bloga „Być nauczycielem…” i książki pod tytułem: „Być (nie)zwykłym wychowawcą”, oraz Dariusz Martynowicz, nauczyciel języka polskiego w Zespole Szkół – Małopolskiej Szkole Gościnności w Myślenicach, edukator i twórca społeczności internetowej „Czas na progres”.

We troje koordynują pracę piętnastoosobowej grupy prelegentów z całej Polski. Poszczególne wystąpienia będą krótkie, ale treściwe. To takie swoiste repetytorium maturalne, w którym znajdą się zarówno zagadnienia językowe, lektury obowiązkowe, jak i formy wypowiedzi pisemnych, obowiązujących w czasie egzaminu dojrzałości. Idea tego przedsięwzięcia jest prosta: „Zależy nam na Was, jesteśmy z Wami do końca, możecie na nas liczyć i wierzymy, że dacie radę!”. Tegoroczna, wirtualna edycja „Maturnocki” odbędzie się 30 kwietnia (piątek), w godzinach: 18.00-23.15 na platformach ClickMeeting i Facebook (wydarzenie zatytułowane: „I Ogólnopolska Maturnocka Online”).

Cieszymy się niezmiernie, że nasza oddolna, nauczycielska inicjatywa została tak pozytywnie i życzliwie przyjęta przez uczniów, ich rodziców oraz naszych kolegów po fachu. Ta świadomość dodaje nam skrzydeł i motywuje do dalszej pracy. Mamy nadzieję, że w ten sposób, dodatkowo możemy pomóc naszej dzielnej młodzieży, która już ponad rok uczy się zdalnie. Prosimy – trzymajcie za nas kciuki.

Poniżej prezentujemy szczegółowy program wydarzenia. Zaplanowaliśmy też małą niespodziankę. Nasze spotkanie zaszczyci swoją obecnością gość specjalny. Jednocześnie pragniemy poinformować, że „Maurnocka” stała się inspiracją dla innego ważnego wydarzenia – „Egzaminocki” dla uczniów klas ósmych szkół podstawowych. Odbędzie się ona 21 maja br., a jej organizatorkami są: Magdalena Krajewska, Agata Sieńczak i Dorota Kujawa-Weinke.

Magdalena Piróg

polonistka, prelegentka Maturanocki, wiceprezes Oddziału ZNP Wrocław-Fabryczna

Niniejszy artykuł – poświęcony idei Maturnocki – ukazał się w GN nr 14-15 z 7-14 kwietnia br.

 ***

Więcej informacji:

https://www.facebook.com/events/d41d8cd9/i-og%C3%B3lnopolska-maturnocka-online/443455876984838/

Nasz patronat. Już 30 kwietnia I Ogólnopolska Maturnocka. Nauczyciele zapraszają uczniów do powtórki przed egzaminem

I Ogólnopolska Maturnocka Online – harmonogram

Kiedy: 30 kwietnia br., godz. 18.00-23.15

Gdzie: na platformach ClickMeeting i Facebook (wydarzenie zatytułowane: „I Ogólnopolska Maturnocka Online”)

18.00-18.10  oficjalne rozpoczęcie Maturnocki – Agata Karolczyk-Kozyra, Anna Konarzewska, Dariusz Martynowicz

18.10-18.30 Jak napisać na maturze dobre streszczenie logiczne? – Dariusz Martynowicz

18.30-18.50 Rozprawka – wszystko, co warto wiedzieć przed maturą – Katarzyna Włodkowska

18.50-19.10  O czym zwykle zapominamy, kiedy interpretujemy tekst literacki?

Na przykładzie wiersza Zbigniewa Herberta „Dwie krople” – Lech Giemza

19.10-19.30 Kiedy Matka Boża nie płacze? (Nie)Bolesna Bogurodzica – Agnieszka Kopacz

19.30-19.50 Dlaczego Kochanowski wymyślił wszystko – szybka powtórka z Mistrzem – Magdalena Fijarczyk

20.30-20.50  Ciemno wszędzie, głucho wszędzie… trochę tu o „Dziadach” będzie – Benedykta Karolina Baumann

20.50-21.10 Rapsy Mickiewicza, czyli o „Panu Tadeuszu” – Janette Słaby

19.50-20.10 Czego uczył społeczeństwo oświeceniowy poeta-nauczyciel Ignacy Krasicki? – Beata Kapela-Bagińska

21.10-21.30 Nawet gdy nie ma „Lalki”, i tak jest „Lalka”, szybka powtórka maturalnego prawie pewniaka – Alicja Podstolec

20.10-20.30  Choleryk, flegmatyk, pozorant i mur, za którym nie da się nic ukryć. Śmiać się czy płakać, czytając „Zemstę” Aleksandra Fredry? – Magdalena Krajewska, Beata Gwizdała

21.30-21.50 Literacka wizja przeszłości – powieści historyczne Sienkiewicza – Aleksandra Araszkiewicz

21.50-22.10 „Wesele” – od imprezy do polityki, jak to na weselu – Anna Ewa Soria

22.10-22.30 Gęba, łydka, pupa. Gombrowiczowski kurs anatomii człowieka w pigułce – nie tylko dla przyszłych lekarzy… – Magdalena Piróg

22.30-22.50 Mity, Księgi, Ptaki, Arabeski, Manekiny… – mega shopping w „Sklepach cynamonowych” B. Schulza – Anna Smaga-Trojanowska

22.50-23.10 Co zrobić, aby język giętki powiedział wszystko, co pomyśli głowa. Tematy językoznawcze w podstawie programowej – Aneta Antosiak

23.10-23.15  Zakończenie spotkania

***

Patronat medialny nad wydarzeniem objął Głos Nauczycielski