NASZ PATRONAT. Ogólnopolski Konkurs „Droga do Przyszłości”

Dreszczyk emocji, lekkie obawy jak zostanie odebrany projekt, w efekcie końcowym sukces i zarazem duma z uczniów i ich nauczycieli, że wyszli poza standardy nauczania, że zdecydowali się na udział w konkursie. Tak jednym zdaniem możemy określić odczucia jakie towarzyszyły nam – Organizatorom. Udało się, dlatego ogłaszamy kolejną edycję!

Określenie celu konkursu było dla nas priorytetowe, chcieliśmy, aby uczniowie faktycznie mogli odkrywać świat nowoczesnych technologii i stworzyć projekt, który rozwinie w nich kompetencje pożądane w XXI w. Wyodrębniliśmy trzy obszary: świat przyszłości, zawody przyszłości, relacje społeczne w przyszłości – to wokół tych kategorii uczniowie tworzyli swoje projekty.

 

Pierwsza edycja konkursu

Do pierwszej edycji konkursu zgłosiło się aż blisko 180 szkół z całej Polski, niestety do drugiego etapu mogło przejść tylko 50 szkół. Już na etapie naboru, komisja miała trudne zadanie i nie było łatwo zdecydować, komu dać szansę na realizację swojego projektu. Pomysły konkursowe były tak wybitne, że w ostateczności do półfinału przeszło 60 szkół. Prawdziwie schody pojawiły się gdy komisja musiała wybrać 16 finałowych prac, pośród tak ambitnych i ponadprzeciętnych projektów.

W wyłonieniu szczęśliwej 16 pomogło nam jury, które nie było przypadkowe. Zależało nam, aby prace zostały poddane rzetelnej ocenie przez cenionych nauczycieli, praktyków, ekspertów, którzy na co dzień obcują z nowoczesnymi technologiami i każdego dnia przyczyniają się do rozwoju kompetencji cyfrowych. Do grona naszego jury zaprosiliśmy: prof. UW, dr hab. Marlenę Plebańską, prof. dr hab. Bożenę Zgardzińską, dr Rafała Lwa-Starowicza, mgr inż. Zbigniewa Karwasińskiego – jeszcze raz dziękujemy za Waszą nieocenioną pomoc!

 

Na każdym kroku razem z Wami!

Z perspektywy Organizatora konkursu najważniejsze było to, aby uczniowie tworzyli swoje projekty pod okiem nauczycieli, mentorów i entuzjastów nowych technologii. Od samego początku nasze podejście do konkursu było dalekie od zasady: ogłosimy konkurs, damy czas na stworzenie projektów, ogłosimy zwycięzców – ten konkurs to coś więcej… To idea bliska naszemu sercu i z pełną odpowiedzialnością możemy powiedzieć, my nauczyliśmy się równie dużo od tych zdolnych uczniów. Warto tutaj zacytować Łukasza Gierka, który miał przyjemność być jednym z opiekunów merytorycznych konkursu: „Dosłownie KAŻDY projekt miał szansę wygrać, każdy też był wyraźnym przykładem pracy w metodyce STEAM”.

Nie było to łatwe zadanie, szczególnie, że prawie każdego dnia byliśmy świadkami zaangażowania młodzieży w powstające projekty. Uczniowie potraktowali konkurs naprawdę bardzo poważnie! Widzieliśmy jak licznie uczestniczą w webinariach prof. Jacka Pyżalskiego, który wspierał poczynania teamów projektowych przekazując im całą swoją wiedzę na temat cyfryzacji. Ponadto maksymalnie wykorzystywali możliwości pracy ze swoimi opiekunami merytorycznymi, którzy czuwali nad poczynaniami uczniów przez cały czas trwania konkursu.

„Technologia, która została wykorzystana przez półfinalistów i finalistów pokazuje ukryty potencjał uczniów, który na standardowych lekcjach nie może być w żaden sposób dostrzeżony i wykorzystany. O ile jeszcze mikrokontrolery są nie od dziś wykorzystywane w procesie nauki programowania czy w szeroko pojętej robotyce, to wykorzystanie programów klasy CAD/CAE przez uczniów z profilu technik informatyk, czy projektowanie aplikacji z zakresu rzeczywistości rozszerzonej AR lub mechaniki precyzyjnej daje podstawy do tego aby postawić tezę, że ten konkurs wydobył ukryte talenty, których normalna szkoła i tradycyjny proces edukacyjny nie jest w stanie odkryć i dostrzec” – podkreśla Łukasz Gierek.

Zespoły projektowe, zakwalifikowane do etapu półfinałowego, na czas udziału w konkursie otrzymały niezbędny sprzęt: drukarkę 3D i filament, który ostatecznie został im przekazany do celów dydaktycznych już poza konkursem.

 

Gala finałowa zwieńczeniem zmagań

21 czerwca 2023 r. w Poznański Parku Naukowo-Technologicznym odbyła się gala finałowa, podczas której poznaliśmy zwycięzców I edycji Konkursu „Droga do przyszłości”. Mieliśmy również okazję, na żywo zobaczyć zaprezentowane projekty 16 zespołów finałowych oraz osobiście poznać niesamowitych młodych twórców. Niejednokrotnie zakręciła nam się łezka w oku, ponieważ naprawdę każdy zasługiwał na wygraną.

Obawialiśmy się, że uczniowie, którzy nie otrzymali głównych nagród w konkursie, zniechęcą się i nie będą chcieli kontynuować pracy nad doskonaleniem swoich projektów. Na szczęście tak się nie stało i każdy z nich czuł się wygrany.

 

Uczniowie docenili:

  1. Półroczną pracę pod okiem cenionych specjalistów, mentorów nowoczesnych technologii.
  2. Możliwość poznania nauczycieli, przyczyniających się do rozwoju kompetencji cyfrowych w edukacji.
  3. Szansę na realizację marzeń o stworzeniu niepowtarzalnego projektu 3D.
  4. Naukę organizacji pracy własnej i w grupie. Na podkreślenie zasługuje to, że uczniowie zapisywali się na różnorodne kursy. I tutaj UWAGA! Np. na kurs krawiectwa, po to, aby dopracować swój projekt w każdym detalu.
  5. Możliwość rozwoju kompetencji technicznych, a także szansę na odkrycie całkowicie nowych pasji.
  6. Udział w gali i uczucie dumy, że mogą naprawdę wszystko!

Odetchnęliśmy z ulgą, po informacji, że uczniowie w tak niesamowity sposób podeszli do konkursu. Nie liczyła się dla nich tylko chęć otrzymania nagrody głównej, ale doświadczenia jakie im towarzyszyły podczas półrocznej „Drogi do Przyszłości”.

 

Z pierwszej edycji do drugiej

Zaraz po konkursie mieliśmy bardzo dużo zapytań o II edycję, ponieważ uczniowie w głowach już mieli zarys kolejnego projektu. To niesamowite, a zarazem budujące dla nas organizatorów! Pomimo początkowych wątpliwości, czy szkoły wyrażą chęć udziału w tak złożonym i niełatwym projekcie, ostatecznie otrzymaliśmy tyle próśb o kolejną edycję. Nie pozostaliśmy dłużni i od 1 września uruchomiliśmy nabór do II edycji konkursu. Tak jak poprzednio zadaniem będzie ukazanie przyszłości wykorzystując jeden z czterech obszarów. Te zostały zmienione, aby na nowo pobudzić kreatywność uczniów i otworzyć ich głowy na nowe możliwości projektowe. Ty razem skupimy się na takich kategoriach jak: światy alternatywne, zawody przyszłości, ekoinnowacje i inteligentne miasto/wieś. Zespoły projektowe, które zostaną zakwalifikowane do etapu półfinałowego, na czas udziału w konkursie mogą użyczyć niezbędny sprzęt: drukarkę 3D i filament.

Nabór potrwa od 1 września do 13 listopada 2023 r. 20 listopada poznamy półfinalistów, którzy będą pracować nad swoimi projektami do 20 marca. W kwietniu ogłosimy 16 finalistów, którzy do 4 czerwca będą dopracowywać swoje finałowe prace. Zmagania będą zwieńczone galą finałową konkursu, która odbędzie się 4 czerwca 2024 r.

Jesteśmy dumni, że to tutaj powstał pierwszy w Polsce konkurs propagujący rozwój technologii przyszłości w szkołach ponadpodstawowych. Cieszymy się, że jako pierwsi przyczyniamy się do doskonalenia kompetencji inżynieryjno-technicznych wśród uczniów szkół średnich, branżowych i technikum wychodząc poza tradycyjne metody nauczania.

 

Organizatorzy Konkursu „Droga do Przyszłości” – Wydawnictwo Ei System

 

Druga edycja konkursu wystartowała!

Nie pozostało nam nic innego, jak tylko zaprosić Was do udziału w konkursie „Droga do Przyszłości”. Konkurs to nie tylko rywalizacja o nagrody główne, ale szansa na stworzenie projektu, który może zrewolucjonizować rynek edukacyjny. Ponadto to niezapominania podróż pełna nowych znajomości, zacieśnienia tych obecnych, a co najważniejsze to przygoda wypełniona po brzegi NAUKĄ – w najlepszym tego słowa znaczeniu.

>> Zapraszamy do zgłaszania udziału – doprzyszlosci.com

 

 

Wyniki pierwszej edycji konkursu

Serdecznie zachęcamy do zapoznania się z pracami finałowymi

>> I miejsce: Liceum Ogólnokształcące z Oddziałem Dwujęzycznym im. P. Michałowskiego TSSP z Krakowa. Skład zespołu: Kacper Gawlikowski, Mateusz Tischner, Maksymilian Barański. Opiekunka: Elwira Borawska-Hnatio.

>> II miejsce: I Liceum Ogólnokształcące im. Floriana Ceynowy w Świeciu. Skład zespołu: Paweł Majka, Mikołaj Sójkowski. Opiekun: Marcin Dudkowski.

>> III miejsce: Zespół Szkół Mechanicznych i Logistycznych im. inż. Tadeusza Tańskiego w Słupsku. Skład zespołu: Kamil Jaworski, Łukasz Znaniecki, Michał Sztajerwald. Opiekunka: Olga Węsierska

>> Wyróżnienie Organizatora: I Liceum Ogólnokształcące im. prof. Zbigniewa Religi w Zabrzu. Skład zespołu: Mateusz Domagała, Szymon Kopczyński, Konrad Osadnik, Franciszek Pawłowski. Opiekun: Witold Brandys

Na ogromne brawa zasługują również pozostałe projekty, które możecie poznać na stronie doprzyszlosci.com