W imieniu Szkoły Przysposabiającej do Pracy nr 2 w Zespole Kształcenia Specjalnego nr 1 im. Karola Wojtyły w Gorzowie Wielkopolskim organizatorzy zapraszają do udziału w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym „Chcę być samodzielny – pozwól mi”.
- Tags:
- kształcenie specjalne
- Nasz Patronat
- NAUCZYCIELE
- PROJEKT EDUKACYJNY
- samodzielność
- uczniowie
- zaproszenie
Myśl przewodnia projektu to: „Praktyka czyni mistrza! Regularnie ćwicz nowe umiejętności i nie bój się popełniać błędów – to naturalna część procesu nauki”.
Autorką projektu jest Dorota Kosowska, nauczycielka ze Szkoły Przysposabiającej do Pracy nr 2 w Zespole Kształcenia Specjalnego nr 1 im. Karola Wojtyły w Gorzowie Wielkopolskim.
Oto najważniejsze informacje na temat projektu.
Uczestnicy projektu:
projekt skierowany jest do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: szkół podstawowych, przysposabiających do pracy, świetlic oraz ośrodków szkolno-wychowawczych na terenie całego kraju.
Głównym celem projektu jest:
>> wszechstronny rozwój uczniów poprzez stwarzanie sytuacji sprzyjających aktywizowaniu samodzielności, budowaniu poczucia własnej sprawczości
>> kształtowanie umiejętności uczenia się na podstawie własnego doświadczenia
Cele szczegółowe:
>> rozwijanie czynności samoobsługowych umożliwiających zaspokajanie podstawowych potrzeb
>> wzbudzanie motywacji, ciekawości i otwartości poznawczej
>> kształtowanie zaradności społecznej, opartej na interakcjach społecznych, umożliwiającej pełnienie ról, rozwiązywanie problemów, korzystanie z miejsc użyteczności publicznej oraz technologii informacyjno-komunikacyjnej
>> kształtowanie relacji społecznych opartych na zasadzie wzajemności
>> przygotowanie do wykonywania, indywidualnie i zbiorowo, różnorodnych prac, mających na celu zaspokajanie potrzeb własnych i otoczenia
>> kształtowanie umiejętności praktycznych
>> przygotowanie do współuczestniczenia w grupie, nauka współpracy
>> wzmacnianie poczucia własnej wartości, sprawczości
>> rozwijanie zainteresowań
>> wypracowanie strategii radzenia sobie ze stresem
Poprzez zadania przewidziane w projekcie uczniowie będą praktycznie poznawali otaczający ich świat. Dzięki aktywności zbudują poczucie własnej wartości, wypracują samodzielność oraz pewność siebie. Proponowana aktywność sprzyjała będzie rozwijaniu zainteresowań oraz podnoszeniu kompetencji w zakresie edukacji i współpracy w grupie. W ramach realizowanych działań uczniowie będą rozwijali praktyczne umiejętności, pracowitość i zaangażowanie.
Propozycja zajęć z rodzicami, pracownikami różnorodnych zakładów pracy stanowić będzie możliwość nawiązania lub pogłębienia współpracy między nauczycielem, a środowiskiem rodzinnym i społecznym.
Projekt przygotowano w oparciu o:
>> Podstawę programową kształcenia ogólnego dla szkół specjalnych przysposabiających do pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Okres obowiązywania: od 2017
>> Podstawę programową kształcenia ogólnego dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach podstawowych
>> Kierunki polityki oświatowej państwa na lata 2024/2025
Założenia projektu:
>> wspieranie ucznia w rozwoju samodzielności na terenie szkoły i poza nią
wzmacnianie poczucia własnej wartości
>> współpraca dyrektora, nauczycieli i pracowników obsługi w rozwoju samodzielności ucznia
>> zachęcanie rodziców do współdziałania w obszarze realizacji projektu
Różnorodność proponowanych ćwiczeń oraz ciekawa tematyka ma za zadanie pomóc uczniowi
w praktycznym rozwiązywaniu przez niego konkretnych zadań opartych na samodzielnych działaniach, doświadczeniach oraz dostarczyć mu wiele radości i ciekawych przeżyć.
Ponadto autor projektu udostępni nauczycielom narzędzia w postaci materiałów, kart pracy, prezentacji genially przydatnych do wdrożenia projektu. Opracowane materiały oparte będą na symbolach MÓWik i narzędziach TIK, dostosowane do indywidualnych potrzeb psychofizycznych każdego ucznia. Nauczyciele będą mogli tak dobrać stworzony materiał, aby w jak najpełniejszy sposób służył on uczniowi i zaspokajał jego potrzeby percepcyjne.
ROZWIJANIE SAMODZIELNOŚCI UCZNIA W NASTĘPUJĄCYCH ASPEKTACH:
a) Samodzielność praktyczna:
>> wykonywanie codziennych czynności na rzecz samego siebie lub potrzeb rówieśników
>> radzenie sobie z czynnościami samoobsługowymi (korzystanie z toalety, mycie, ubieranie
i rozbieranie się itp.)
>> wykonywanie obowiązków związanych z pracami porządkowymi, przygotowaniem do posiłków, pełnienie funkcji pomocniczej w trakcie rozdawania posiłków, pomoc młodszym kolegom w czynnościach przekraczających ich możliwości rozwojowe, itp.
b) Samodzielność umysłowa:
>> nabywanie umiejętności podejmowania decyzji i rozwiązywania problemów podczas nauki
i zabawy (na miarę indywidualnych możliwości percepcyjnych ucznia)
c) Samodzielność społeczna:
>> nabywanie umiejętności współdziałania z rówieśnikami i opiekunami, porozumiewania się
z nimi oraz brania odpowiedzialności za podejmowane decyzje
>> nabywanie praktycznych umiejętności
Udział w projekcie jest bezpłatny.
Termin realizacji projektu: 23 września 2024 r. – 31 maja 2025 r.
Aby przystąpić do realizacji projektu należy:
>> najpóźniej do 30 września 2024 r. przesłać formularz zgłoszeniowy Ogólnopolski Projekt Edukacyjny ” Chcę być samodzielny- pozwól mi” (google.com)
Jest to jedyny sposób zgłoszenia się do projektu. Formularz będzie dostępny również w grupie projektowej (organizator nie ponosi odpowiedzialności za błędnie wypełnione dane).
>> dołączyć do grupy „Chcę być samodzielny – pozwól mi” na Facebook’u (nie jest to obowiązkowe, ale zachęcam)
Korzyści dla uczestników:
>> możliwość otrzymania bezpłatnych certyfikatów dla szkoły, koordynatora, nauczyciela oraz dyplomów dla każdego ucznia biorącego udział w projekcie,
>> możliwość otrzymania bezpłatnych pomocy dydaktycznych, pojawiających się na stronie projektu,
>> możliwości wymiany doświadczeń i pomysłów
>> promocja działalności szkół w szerszym środowisku
Planując i realizując zadania, proszę by uczniowie uczestniczyli w zadaniach na każdym etapie ich przygotowania oraz wykonania, jeżeli jest to możliwe i bezpieczne.
Patronat:
SuperBelfrzy RP,
NODN Zyta Czechowska,
NODNSensor Ewa Rodowicz
Klej AMOS,
Fiorello – kreatywnie dla małych i dużych
Patronat medialny:
Głos Nauczycielski
Pedagogika specjalna – portal dla nauczycieli
Proponowana literatura:
>> Dorota Kosowska „Moja książka kucharska – przepisy z symbolami MÓWik” Wydawnictwo Harmonia, 2023
>> Dorota Kosowska „Praktyki wspomagane. Poradnik dla uczniów szkoły przysposabiającej do pracy” Wydawnictwo Harmonia 2024