Tablica i kreda czy tablica suchościeralna i markery to sprawdzone, niezawodne rozwiązania. Coraz częściej są one zastępowane przez cyfrowe odpowiedniki. Dlaczego im nie ufamy? Bo każdy odczuwa niepokój, obcując z technologiczną nowością. Bo każdy nauczyciel poddawany jest ocenie uczniów każdego dnia, a technologie potrafią zawodzić
Dotykowe panele LCD są w sprzętach AGD, w samochodach i bankomatach. Smartfony są jak komputery. Cyfryzacji nie da się powstrzymać, a elektronika przyciąga dzieci i młodzież jak magnes. Żeby mówić ich językiem i żeby do nich dotrzeć warto oswoić nowoczesne pomoce dydaktyczne. Kluczem do sukcesu jest dobra znajomość obsługi – dobrego urządzenia. Powinno to być łatwe i intuicyjne – takie jak monitory interaktywne Newline.
Podstawowym narzędziem w każdej klasie jest tablica. Jej cyfrowym odpowiednikiem, z którego korzystają użytkownicy monitorów interaktywnych Newline jest WHITEBOARD.
To wspaniały sposób na efektywny początek pracy z monitorem interaktywnym.
Powierzchnia bez ograniczeń
Z żadnej notatki nie trzeba już rezygnować, żeby odzyskać powierzchnię do pisania. Tablica nigdy się nie kończy. Może to być ogromna powierzchnia, którą przesuwamy palcem albo oddzielne „kartki”, do który w razie potrzeby wracamy. Monitor interaktywny Newline sam interpretuje czynności, które chcemy wykonać. Korzystając z gestów znanych z obsługi smartfonów – dwoma palcami powiększamy i pomniejszamy, przesuwamy obiekty, a pięścią zmazujemy to co chcemy poprawić, albo usunąć. Pisak, który jest w zestawie jest rozpoznawany jako narzędzie do pisania i rysowania.
Matematyka czy muzyka
Bardzo wygodne – zwłaszcza dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej – są tła w kratkę, linię czy pięciolinię. Do dyspozycji mamy też barwne pisaki, markery i kolorowe karteczki. Nauczyciele matematyki doceniają wygodną bazę figur geometrycznych i użyteczne przyrządy takie jak linijka czy ekierka. Korzystanie z nich jest bajecznie łatwe, a figury są zawsze w idealnych kształtach i proporcjach.
Na cyfrowej tablicy można też umieścić grafiki – znajdujące się na dysku monitora albo pendrive. Można je kopiować, powiększać i przesuwać.
Materiały z Internetu
WHITEBOARD ma wbudowane dwie przeglądarki – internetową i grafiki. Dzięki temu korzystając z tablicy można sięgnąć do zasobów internetu i skopiować je bezpośrednio w wybrane miejsce. Mogą to być zarówno informacje, jak i obrazy, a także filmy z Youtube. To jednak nie koniec. Na tablicy można też pokazać obraz pochodzący z wizualizera.
Dostęp do materiałów z lekcji
Ogromną korzyścią płynącą z zajęć z monitorem Newline jest zaangażowanie wszystkich i współpraca. Nie trzeba skrupulatnie przepisywać ponieważ wszystko co zostało napisane na tablicy można wyeksportować do pliku PDF i dać uczniom możliwość pobrania go przez skan kodu QR. To bardzo wygodne rozwiązanie dające gwarancje, że wszyscy uczniowie mają te same notatki. Nieobecni mogą je otrzymać i tym samym zminimalizować zaległości.
Piotr Morko
Więcej informacji na temat funkcji monitorów interaktywnych Newline: https://www.newline-interactive.com/pl
KOMENTARZ
Iwona Pietrzak-Płachta, Nauczyciel Roku 2022
Dzisiejszy świat stawia przed nami szereg wyzwań związanych z nowymi technologiami.
Nasze dzieci będą pracowały w zawodach, które dzisiaj jeszcze nie istnieją.
Jestem nauczycielem bibliotekarzem. W mój zawód wpisana jest miłość do papieru, który czuję pod palcami. Ale czy mogłabym doświadczać tego wszystkiego co mnie spotyka – gdybym nie korzystała z cyfrowych rozwiązań? Czy dotarłabym do tylu uczniów i ich rodziców w czasie pandemii?
Czy zrealizowałabym projekty, które trafiły, nie tylko do moich uczniów, ale też inspirowały środowisko bibliotekarzy w całej Polsce?
Czy mogłabym przyjąć podczas otwarcia zrewitalizowanej Wypożyczalni Skrzydeł ponad 40 tys. gości – bo tyle razy otworzyły się wirtualne drzwi biblioteki ? Nie. Po wielokroć nie.
To ważne, żebyśmy pokazali młodzieży, że elektroniczne narzędzia można i trzeba wykorzystywać dobrze. Że nie służą tylko do zabawy i rozrywki, ale pomagają zdobywać wiedzę. Pomagają przezwyciężać bariery i ograniczenia. Pomagają uporządkować i ułatwiają codzienne czynności. Choćby ta wielka, elektroniczna, biała tablica. Ja widzę przestrzeń po horyzont, na której wszyscy możemy zapisywać ważne dla nas komunikaty. Miłe słowa, ważne informacje, opinie, wspólne ustalenia. Nie trzeba tego zmazywać, nie trzeba zdejmować, żeby odzyskać powierzchnię. I można zachować bezkosztowo i bezpowierzchniowo.
Można wysłać, można zapisać i do tego wrócić. A to ważne, żeby efekty naszej pracy, naszych ustaleń i nasze emocje z nami zostawały.
————————————————————–
Tekst jest pierwszą publikacją z cyklu „wSPAniałe narzędzia dla nauczycieli” – projektu przygotowanego wspólnie z marką Newline dotyczącego możliwości oraz praktycznych zastosowań w edukacji monitorów dotykowych. Teksty będą się ukazywały na łamach Głosu Nauczycielskiego oraz na naszej stronie internetowej pod adresem https://glos.pl/wspaniale-narzedzia. Zapraszamy do lektury!