Działająca przy Instytucie Badań Edukacyjnych – Państwowym Instytucie Badawczym Rada ds. monitorowania wdrażania reformy edukacji przyjęła stanowisko w sprawie nowego formatu podstawy programowej. Eksperci przyjęli zaproponowany przez IBE-PIB sposób konstruowania podstaw programowych, które mają ułatwić zmiany w oświacie.
– To jest wielki dzień dla polskiej edukacji, kiedy pokazujemy, że możemy myśleć o edukacji wspólnie. To dobry prognostyk dla nadchodzących zmian – ocenił wiceprzewodniczący Rady, wicedyrektor IBE PIB dr Tomasz Gajderowicz.
Podczas drugiego spotkania organu opiniodawczego dyrektora IBE PIB eksperci przedstawili rekomendacje dotyczące kierunku dalszych prac nad formatem podstawy programowej. W szczególności Rada uznała za niezbędne zwiększenie nacisku na kształtowanie kompetencji społecznych i osobistych w nauczaniu poszczególnych przedmiotów oraz wyodrębnienie w podstawie programowej kategorii doświadczeń edukacyjnych, które pomogą uczniom lepiej przyswajać wiedzę.
"To wielka rzecz w edukacji" – powiedział wicedyrektor IBE-PIB @TGajderowicz. Za nami drugie posiedzenie Rady ds. Monitorowania wdrażania reformy edukacji. Eksperci przyjęli stanowisko na temat formatu nowej reformy programowej bez ani jednego głosu sprzeciwu. pic.twitter.com/9Wvt5mBCFI
— IBE PIB (@ibe_edu) February 20, 2025
Rada zaleca także, aby obowiązująca podstawa programowa wychowania przedszkolnego pozostała punktem odniesienia przy tworzeniu nowej koncepcji kształcenia przedszkolnego.
Kolejne rekomendacje dotyczą:
>> zapewnienia spójności wymagań określonych dla poszczególnych etapów nauki
>> opracowania jasnych wskazówek dotyczących poziomu szczegółowości wymagań
>> zwiększenia nacisku na rozwijanie werbalnych umiejętności komunikacyjnych uczniów.
Rada zaproponowała podział konstrukcji podstawy programowej na trzy etapy: klasy I–III, klasy IV–VI, klasy VII–VIII. Takie wyodrębnienie poszczególnych etapów edukacyjnych w szkole podstawowej będzie – zdaniem Rady – korzystne dla jakości i spójności kształcenia.
Dodatkowo Rada zaleca opracowanie materiałów pomocniczych, które:
>> porównają nową podstawę programową z dotychczasową,
>> ułatwią nauczycielom przygotowanie programów nauczania
>> pomogą ekspertom oceniać materiały dydaktyczne.
W opinii Rady mogłoby to ułatwić efektywne wdrożenie nowej podstawy programowej do praktyki szkolnej.
Eksperci postulują też, by zasady oceniania zostały uregulowane osobnym rozporządzeniem, a nie były częścią podstawy programowej.
– Dziś stała się naprawdę wielka rzecz w edukacji. Rada ds. monitorowania wdrażania reformy oświaty, w której są bardzo różnorodne środowiska, które zwykle się ze sobą kłócą, dzisiaj praktycznie jednogłośnie, przy tylko trzech głosach wstrzymujących i żadnym przeciwnym, przyjęła stanowisko w sprawie zmiany formatu zapisu podstawy programowej. Dokument ten stanowi drogowskaz dla autorów podręczników i nauczycieli, mówi o tym, czego i jak należy uczyć. Te zmiany idą bardzo daleko w stronę realizowania w praktyce profilu absolwenta, realizowania sprawczości – powiedział wiceprzewodniczący Rady dr Tomasz Gajderowicz.
Działająca przy Instytucie Badań Edukacyjnych – Państwowym Instytucie Badawczym Rada ds. monitorowania wdrażania reformy oświaty to zespół ekspertów, który ocenia i wspiera proces zmian w systemie oświaty. Analizuje postępy reform, zgłasza rekomendacje oraz dba o ich spójność z potrzebami uczniów i nauczycieli. Jej celem jest zapewnienie wysokiej jakości edukacji oraz skutecznego wdrażania nowych rozwiązań programowych.
W skład Rady wchodzą kluczowi przedstawiciele środowisk nauczycieli (także ZNP) pracowników naukowych, organizacji pozarządowych związanych z edukacją, organizacji zrzeszających przedsiębiorców i pracodawców, jednostek samorządu terytorialnego, resortów oraz IBE-PIB.
(GN)
Powołano Radę ds. monitorowania wdrażania reformy oświaty im. Komisji Edukacji Narodowej