– Jako, że sprawa punktowego oceniania kryteriów oceny pracy nauczycieli budzi wiele wątpliwości i nieporozumień podtrzymaliśmy swój postulat dotyczący uproszczenia tych procedur. Ale skoro te wątpliwości są – a dowiedzieliśmy się, że będą trwały prace nad dużą nowelizacją rozporządzenia – postulujemy, by do czasu tej dużej nowelizacji odejść w ogóle od kryteriów oceny pracy. Czyli żebyśmy wrócili do rozwiązań postrajkowych – poinformował Krzysztof Baszczyński z ZNP po pierwszym w tym roku posiedzeniu grupy roboczej ds. awansu i oceny pracy nauczycieli obradującej w ramach zespołu ds. pragmatyki zawodu nauczyciela przy MEN.
Jak przypomniał Krzysztof Baszczyński w 2019 r. po strajku nauczycielskim decyzją ówczesnej minister edukacji Anny Zalewskiej i ówczesnej większości parlamentarnej wykreślono z odpowiedniego rozporządzenia i zgodnie z delegacją ustawową – kryteria oceny.
– Warto dodać, że inne związki zawodowe przyjęły postulat ZNP aby także obecnie, choć na czas określony, odejść od punktowych kryteriów oceny pracy nauczyciela. Taki stan obowiązywałby do momentu wydania dużego rozporządzenia w sprawie oceny pracy – wskazał.
W środkowym spotkaniu grupy roboczej ds. awansu i oceny pracy nauczycieli, poza Krzysztofem Baszczyńskim, z ramienia ZNP wzięli udział: Edyta Książek, członek ZG ZNP, oraz Krzysztof Stradomski, prawnik ZNP. Stronę ministerialną reprezentował wiceminister Henryk Kiepura. Przypomnijmy, że grupy robocze działają w ramach Zespołu ds. pragmatyki zawodowej nauczycieli powołanego przez MEN z inicjatywy ZNP.
Jak relacjonowała Edyta Książek podczas spotkania omówione zostały propozycje MEN dotyczące oceny pracy nauczycieli.
– Ministerstwo zaproponowało przesunięcie pierwszej oceny z drugiego na pierwszy rok pracy nauczyciela początkującego w związku z tym, że ma zostać zrealizowany postulat ZNP, zgodnie z którym pierwsza umowa na czas określony będzie umową zawieraną na jeden rok, a nie dwa lata szkolne – mówiła Edyta Książek
– ZNP nie zgadza się na propozycję resortu dotyczące przedziału punktowego podczas oceniania poszczególnych kryteriów oceny pracy nauczycieli (wprowadzone w czasach ministra Czarnka – przyp. red). Obecny rozbudowany system punktowy- co wielokrotnie już podkreślaliśmy – jest przyczyną wielu niesprawiedliwości, jest krzywdzący dla nauczycieli i powoduje, że ta ocenia nie jest przez wszystkich traktowana tak samo i nie skutkuje tym, że każdy nauczyciel w Polsce za to samo kryterium będzie tak samo oceniany – tłumaczyła.
– W związku z tym podtrzymaliśmy propozycję ZNP skierowaną do MEN jeszcze w sierpniu aby ocena kryteriów była związana z przedziałem punktowym 0-1 czyli informacją czy nauczyciel spełnia czy nie spełnia danego kryterium z krótkim uzasadnieniem, po to aby można było ewentualnie odwołać się od takiej oceny pracy – dodała.
Jak podała MEN zaproponowało przychylając się do postulatów strony związkowej, aby każdy nauczyciel i dyrektor podczas oceny pracy na każdym jej etapie był obecny „po to żeby ta ocena była transparentna i żeby zainteresowany miał wgląd we wszystkie dokumenty, w tym także do opinii na temat jego pracy”.
O ustaleniach dotyczących prac nad zmianami w awansie zawodowym opowiadał Krzysztof Stradomski.
– To do czego MEN się już zobowiązało, choć nie ma jeszcze określonej daty kiedy ten projekt się ukarze – to wzmocnienie roli mentora. Jego zadania jako osoby wspierającej nauczycieli początkujących na stracie kariery zawodowej mają zostać doprecyzowane – przypomniał. – ZNP stale podtrzymuje też – choć w ramach prac innych grup roboczych – postulat czytelnego określenia poziomu dodatku funkcyjnego dla mentora po to by adekwatnie wynagrodzić sprawowanie tej ważnej funkcji – podkreślił prawnik ZG ZNP.
– Oprócz tego MEN zadeklarowało poparcie dla postulatu ZNP ws. zmiany przepisów KN, które zagwarantowałyby (obecnie jest to niejasne) prawo nauczyciela do pełnego wynagrodzenia w czasie gdy odbywa się jego postępowanie egzaminacyjne bądź kwalifikacyjne – mówił Krzysztof Stradomski.
– Sygnały, które do nas docierają wskazują że dyrektorzy nie wypłacają wynagrodzeń za ten czas argumentując że przecież uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela dyplomowanego nie jest obowiązkowe. W tym zakresie nasz postulat ma być również spełniony – zaznaczył.
Jak dodał Stradomski pierwsze zmiany w prawie, które umożliwią nowelizacją rozporządzenia dotyczącego oceny pracy, zmiany w KN w zakresie oceny pracy i uregulowanie niektórych kwestii związanych z postępowaniami awansowymi mają wejść w życie już od 1 września 2025 roku.
– Czas na przygotowanie zmian jest więc krótki, dlatego postulowaliśmy intensyfikację prac by sprawnie przygotować projekt ustawy, a nie tylko założenia, z którymi grupa robocza jest zapoznawana – podał.
Kolejne spotkanie grupy roboczej ma się odbyć na przełomie lutego i marca. – Do tego czasu MEN ma dokonać modyfikacji, wygładzenia aktualnego rozporządzenia dotyczącego oceny pracy nauczyciela zanim przy wsparciu ekspertów powstanie zupełnie nowe rozporządzenie – poinformowała Edyta Książek.
W czwartek 16 stycznia o godz. 11 odbędzie się spotkanie grupy roboczej ds. wynagrodzeń nauczycieli. Wezmą w nim udział ze strony ZNP: Urszula Woźniak, wiceprezes ZG ZNP, Arkadiusz Boroń, prezes Okręgu Małopolskiego, Krzysztof Lisowski, prawnik.
(GN)