Reforma programowa MEN Kompas Jutra już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Sejmowa Komisja Edukacji i Nauki poparła projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw, który stanowi fundament reformy programowej „Kompas Jutra”. Za przyjęciem projektu głosowało 17 posłów, przeciw było 3, nikt nie wstrzymał się od głosu. Sprawozdanie komisji na forum Sejmu przedstawi posłanka KO Kinga Gajewska.

Na sejmowej komisji edukacji odbyło się pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw, która kładzie podwaliny pod reformę programową.

Projekt znajduje się TUTAJ

Komisja oddaliła wnioski opozycji o odrzucenie projektu w pierwszym czytaniu. Za odrzuceniem projektu głosowało 4 posłów, 17 było przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu. Nie przyjęto także wniosku o wysłuchanie publiczne. Wszystkie poprawki zgłoszone przez PiS zostały odrzucone. Ostatecznie stosunkiem głosów 17 do 3 zdecydowano o dalszym procedowaniu projektu na forum Sejmu.

Projekt uzasadniała wcześniej wiceministra edukacji Katarzyna Lubnauer. – W ramach reformy w większym stopniu musimy zwrócić uwagę na to, czego szkoła ma realnie nauczyć, a nie czego ma uczyć. Chodzi o skuteczność i efekty kształcenia, a nie tylko o jego treść – mówiła.

– Nowym elementem będą fakultatywne efekty uczenia się. Pewne tematy i efekty kształcenia obowiązują wszystkich uczniów we wszystkich szkołach, natomiast w pewnych aspektach dajemy nauczycielom autonomię wyboru dodatkowych efektów uczenia się, które mogą wybrać z podanego katalogu. Te elementy mają rozwijać wiedzę, umiejętności i zainteresowania uczniów” – wskazała wiceministra.

Przypomniała, że reforma realnie zaczyna się 1 września 2026 r., kiedy do szkół mają wejść podstawy programowe oraz ramowe plany nauczania według zmian Reformy26. Kompas Jutra, ale zmiany zaczęły się dużo wcześniej.

Od 1 września 2025 r. do szkół weszły dwa nowe przedmioty – edukacja zdrowotna i edukacja obywatelska. Zmieniła się również podstawa programowa z WF-u.

Przypomnijmy, że reforma programowa Kompas Jutra została opracowana przez ekspertów i nauczycieli praktyków pod egidą Instytutu Badań Edukacyjnych.

Kluczowe zmiany będą wprowadzane stopniowo od roku szkolnego 2026/2027 i obejmą m.in.:

>> nową, przejrzystą podstawę programową,

>> modułowe nauczanie,

>> tydzień projektowy i doświadczenia edukacyjne,

>> zmiany w systemie oceniania,

>> wprowadzenie nowoczesnych technologii w edukacji.

Według MEN reforma kładzie nacisk przede wszystkim na edukację praktyczną, czyli taką, z której młodzież wynosi nie tylko wiedzę, ale też umiejętność jej zastosowania.

Nowa podstawa programowa ma być wprowadzana etapami: od roku szkolnego 2026/2027 w przedszkolach oraz w klasach I i IV szkoły podstawowej, a w szkołach ponadpodstawowych – od roku 2027/2028.

Komunikat MEN po pierwszym czytaniu projektu można znaleźć tutaj.  Reforma Kompas Jutra ma swoją stronę tutaj

(GN)

„Reforma krocząca i kompas jutra”. MEN i IBE przedstawiły etapy i kierunki reformy edukacji, która ma zacząć być wdrażana od 2026 r.