Rzecznik Praw obywatelskich prof. Marcin Wiącek przedstawił MEiN rekomendacje dotyczące edukacji dzieci i młodzieży z Ukrainy. Rzecznik prosi ministra Przemysława Czarnka o informacje o wszelkich działaniach Ministerstwa, które mogą wpłynąć na przyszłą sytuację dzieci i młodzieży z Ukrainy oraz innych państw w kontekście prawa do nauki.
Jak przypomina RPO zgodnie z art. 70 ust. 1 Konstytucji RP prawo do nauki przysługuje każdemu, niezależnie od obywatelstwa. Art. 32 Konstytucji RP wprowadza zaś zasadę równości oraz zakaz dyskryminacji z jakiejkolwiek przyczyny. Odpowiednie gwarancje związane z prawem do nauki są w wielu aktach prawa międzynarodowego, m. in. w Konwencji o prawach dziecka, Konwencji dotyczącej statusu uchodźców oraz Konwencji w sprawie zwalczania dyskryminacji w dziedzinie oświaty.
RPO podkreśla jednak, że nawet po zakończeniu wojny w Ukrainie do Polski będą przybywać uchodźcy i imigranci. Należy przystąpić do wzmocnienia systemu usług publicznych, w tym oświaty, aby były skuteczne w każdych warunkach. #RPO pisze do @MEIN_GOV_PL https://t.co/lPjfrOPp0r
— Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich (@BiuroRPO) August 5, 2022
Zalecenia Rzecznika Praw Obywatelskich dla MEiN:
>> wzmocnienie współpracy między władzą centralną, kuratoriami oświaty, jednostkami samorządu terytorialnego i organizacjami społecznymi;
>> podjęcie pilnych działań w celu rozwiązania problemów kadrowych w przedszkolach i szkołach;
>> dalsze ułatwienia w zatrudnianiu osób z Ukrainy: nauczycieli, terapeutów, asystentów kulturowych i innych pracowników;
>> intensyfikacja starań na rzecz integracji uchodźców; objęcie działaniami systemowymi uczniów i uczennic uczących się zdalnie poprzez zapewnienie im kontaktu z rówieśnikami oraz wsparcia osób dorosłych;
>> udzielanie przez MEiN wsparcia dla szkół utworzonych w ramach sytemu ukraińskiego; tworzenie oddziałów międzynarodowych;
>> prowadzenie edukacji antydyskryminacyjnej w jak najszerszym zakresie;
>> zapewnienie powszechnego i równego dostępu do materiałów edukacyjnych, w szczególności dobrych podręczników do nauki języka polskiego;
>> objęcie wszystkich nauczycieli szkoleniami z zakresu edukacji wielokulturowej i międzykulturowej;
>> zapewnienie stabilnego i adekwatnego finansowania zadań związanych z edukacją.
Więcej tutaj
(JK, GN)