Uczniowie i uczennice z Polski znakomicie spisali się na zakończonych w ostatnich tygodniach olimpiadach międzynarodowych. Worki z medalami przywiozą do kraju młodzi chemicy, fizycy i geografowie. Wszystkim serdecznie gratulujemy!
Zakończyła się 57. Międzynarodowa Olimpiada Chemiczna (IChO) zorganizowana przez Emiraty Arabskie w Dubaju (5-14 lipca). Do olimpiady przystąpili zawodnicy z 88 krajów. Polscy uczniowie spisali się znakomicie i przywieźli do kraju 4 medale: złoty, srebrny i 2 brązowe.
Chemia
Zdobywcami medali na 57. Międzynarodowej Olimpiadzie Chemicznej zostali:
>> Marek Gajownik, absolwent czwartej klasy Uniwersyteckiego XII Liceum Ogólnokształcącego im. Marii i Georga Dietrichów w Olsztynie, przygotowywany przez dr. inż. Mateusza Musiejuka – medal złoty;
>> Juliusz Szczeszek-Bistuła, absolwent czwartej klasy Zespołu Szkół im. Henryka Sienkiewicza w Pajęcznie, przygotowywany przez mgr Krystynę Baryczkę – medal srebrny;
>> Mikołaj Sobczak, absolwent czwartej klasy Niepublicznego Liceum Ogólnokształcącego Fundacji Królowej Świętej Jadwigi w Grodzisku Mazowieckim przygotowywany przez Stefana Twarowskiego, Dominika Ducha (brązowego medalistę 54. IChO) oraz Karola Illinicz-Zeydel (laureata 68. Olimpiady Chemicznej) – medal brązowy;
>> Michał Trochimiuk-Szczepkowski, uczeń trzeciej klasy XIV Liceum Ogólnokształcącego im. Stanisława Staszica w Warszawie, przygotowywany przez mgr inż. Agnieszkę Kuś oraz dr. inż. Tomasza Boinskiego – medal brązowy.
Opiekunami polskiej grupy byli: Przewodniczący Komitetu Głównego Olimpiady Chemicznej prof. dr hab. Marek Orlik oraz Wiceprzewodnicząca Komitetu Głównego Olimpiady Chemicznej prof. dr hab. Aleksandra Misicka-Kęsik.
Uczestnicy Międzynarodowej Olimpiady Chemicznej musieli wykazać się nie tylko wiedzą teoretyczną z chemii ale także umiejętnościami praktycznymi czyli: przeprowadzeniem analizy jakościowej substancji, oznaczeniem składu ilościowego otrzymanego preparatu, przeprowadzeniem syntezy, dokonaniem pomiarów fizyko-chemicznych i ich interpretacji, zaplanowaniem i interpretacją eksperymentu.
Fizyka
Od 13 do 17 czerwca 2025 r. odbyła się 9. edycja Europejskiej Olimpiady Fizycznej (European Physics Olympiad – EuPhO) w Sofii (Bułgaria). W zawodach wzięli udział przedstawiciele 40 krajów, w tym 30 europejskich i 10 gościnnie spoza Europy.
Polskę reprezentowało 5 uczniów – Jan Dąbrowski, Krzysztof Kopecki, Adam Wójcik, Jan Nowakowski oraz Sasha Matkowski. Opiekunem drużyny był Tomasz Kazimierczuk. Polacy zdobyli 1 srebrny medal (S. Matkowski), 1 brązowy (K. Kopecki) oraz 2 wyróżnienia (J. Dąbrowski, J. Nowakowski).
Zawody miały standardowy przebieg – część doświadczalna odbyła się w sobotę, teoretyczna w niedzielę, a poniedziałek przeznaczony był na moderację, czyli możliwość rozmowy uczestników z oceniającymi. Ceremonia zamknięcia i ogłoszenie wyników miały miejsce we wtorek.
Zadania obejmowały m.in. analizę „czarnej skrzynki” elektrycznej, dyfrakcję na dwuwymiarowej siatce oraz problemy z zakresu optyki, mechaniki i elektromagnetyzmu. Treści zadań dostępne są na stronie: https://eupho.ee/eupho-2025/.
Kolejna, jubileuszowa 10. edycja EuPhO odbędzie się w 2026 r. w Göteborgu (Szwecja).
Geografia
Od 30 czerwca do 3 lipca 2025 r. w Wilnie odbyła się XI Europejska Olimpiada Geograficzna (European Geography Olympiad – EGEO). W wydarzeniu wzięło udział 76 uczniów z 13 krajów.
Polska reprezentacja odniosła znaczący sukces, zdobywając łącznie 8 medali: 1 złoty, 4 srebrne i 3 brązowe.
Złoty medal, a zarazem drugi najwyższy wynik w całych zawodach, uzyskał Eryk Bednarczuk z XXVII Liceum Ogólnokształcącego w Warszawie.
Srebrnymi medalistami zostali: Jarosław Augustyniak (I LO w Gliwicach), Jakub Śmierciak (LO nr III w Opolu), Ksawery Koperski (XIV LO w Warszawie), Maciej Karpiński (VIII LO w Warszawie). Brązowe medale wywalczyli: Karol Kurzynoga (I LO w Łodzi), Jan Strzelecki (XIV LO w Warszawie), Mateusz Stawarz (II LO w Rybniku)
Zawody składały się z trzech części: testu pisemnego sprawdzającego wiedzę z zakresu m.in. zrównoważonego rozwoju, bioróżnorodności i procesów demograficznych, zadań terenowych dotyczących przekształceń przestrzeni miejskiej oraz roli rzek w krajobrazie, quizu multimedialnego.
(GN)
Fot: MEN – IChO