To duża zmiana. IBE zyskał status Państwowego Instytutu Badawczego

Od 1 stycznia 2025 r. Instytut Badań Edukacyjnych ma status państwowego instytutu badawczego. Rozporządzenie Rady Ministrów w tej sprawie premier podpisał 27 grudnia 2024 roku, a weszło ono w życie wraz początkiem roku. „Nowy status IBE daje nam więcej możliwości badawczych, lepszą współpracę z instytucjami w Polsce i za granicą. A przede wszystkim będziemy mogli szybciej wdrażać wyniki badań w praktyce. Nowy rok, nowi my!” – czytamy w mediach społecznościowych Instytutu.

– To wyróżnienie jest dowodem na uznanie dla dotychczasowych osiągnięć Instytutu w dziedzinie badań edukacyjnych oraz na jego istotną rolę w kształtowaniu polityki edukacyjnej w Polsce – powiedział dyrektor IBE, dr hab. Maciej Jakubowski. – Nadanie statusu Państwowego Instytutu Badawczego da podstawę dla prowadzenia badań na światowym poziomie, ale też na przełożenie ich na wiedzę przydatną dla praktyków i decydentów, co przeniesie się na lepszą jakość polskiej szkoły – dodał.

Jak wylicza IBE zmiana statusu niesie ze sobą:

>> Większe wsparcie dla badań naukowych – więcej możliwości realizacji innowacyjnych projektów badawczych oraz możliwość jeszcze lepszego wykorzystania potencjału badawczego i rozwojowego Instytutu

>> Większe znaczenie w kształtowaniu polityki edukacyjnej – zacieśnienie współpracy z ministerstwami, instytucjami publicznymi i partnerami społecznymi i możliwość proponowania kompleksowych rozwiązań wspierających rozwój systemu edukacji

>> Rozwój współpracy międzynarodowej – wzmocnienie pozycji Polski na arenie międzynarodowej jako ważnego partnera w badaniach edukacyjnych i ułatwienie nawiązywania nowych kontaktów z renomowanymi ośrodkami badawczymi na świecie.

>> Wsparcie dla praktyki edukacyjnej – rozwój narzędzi i metod wspierających nauczycieli, uczniów oraz inne osoby związane z edukacją oraz szybsze wdrażanie wyników badań do praktyki dydaktycznej.

Instytut Badań Edukacyjnych od prawie 80 lat prowadzi badania i analizy z zakresu edukacji oraz wspierania polityki oświatowej w Polsce. Instytut uczestniczy w badaniach międzynarodowych (m.in. PISA, TIMMS, PIAAC, PIRLS) analizując wyniki polskich uczniów na tle innych krajów. Opracował też Zintegrowany System Kwalifikacji (ZSK), który ułatwia porównywanie kwalifikacji na poziomie krajowym i europejskim.

„Działania IBE przyczyniają się do modernizacji systemu edukacji, poprawy jakości kształcenia oraz wzmocnienia powiązań między edukacją a gospodarką” – czytamy na stronie instytucji.

(GN)

Fot: IBE

MEN chce, by Instytut Badań Edukacyjnych został państwowym instytutem badawczym. Jest projekt rozporządzenia