Tydzień Konstytucyjny: 500 szkół, 37 tys. uczniów. Mec. Gregorczyk-Abram: uczniowie poznają swoje prawa

Udało nam się zapewnić lekcje nie tylko w szkołach miejskich, ale także na wsiach. Na fanpage’u stowarzyszenia pojawiają się bardzo pozytywne relacje zadowolonych prawników i nauczycieli, którzy cieszą się, że mogli brać udział w zajęciach.

Z mec. Sylwią Gregorczyk-Abram ze Stowarzyszenia im Zbigniewa Hołdy rozmawia Jarosław Karpiński

Za nami siódma edycja Tygodnia Konstytucyjnego w szkołach. Adwokaci, sędziowie, prokuratorzy, radcy prawni, pracownicy naukowi w całej Polsce rozmawiali z uczniami o Konstytucji. Można mówić o sukcesie akcji?

– Zdecydowanie możemy mówić o sukcesie. W akcji wzięło udział prawie 500 szkół, a więc więcej niż w poprzedniej edycji. Do współpracy udało nam się namówić prawie 700 prawników. Zapewniliśmy zajęcia w każdej szkole, z tych które zgłosiły chęć udziału w akcji. To też jest bardzo ważne, bo nie zawsze jest łatwo dojechać do Pionek, Węgorzewa, czy innych mniejszych miejscowości. Udało nam się zapewnić lekcje nie tylko w szkołach miejskich, ale także na wsiach. Na fanpage’u stowarzyszenia pojawiają się bardzo pozytywne relacje zadowolonych prawników i nauczycieli, którzy cieszą się, że mogli brać udział w zajęciach. To jest trudne do policzenia, ale szacujemy, że w siódmej edycji Tygodnia Konstytucyjnego wzięło udział około 37 tys. uczniów.

Czym Pani tłumaczy duże zainteresowanie akcją?

– Myślę że jest to m.in. wynik naszej współpracy z ZNP. W trakcie kwietniowego strajku nauczycieli okręgowe rady adwokackie oferowały pomoc prawną dla strajkujących pracowników oświaty. Teraz kiedy my zwróciliśmy się do nauczycieli z naszą akcją, reakcje były bardzo pozytywne, a Związek pomógł w nagłośnieniu tej inicjatywy. Można więc mówić, że pomiędzy prawnikami i nauczycielami zawiązała się pewna nić zawodowej solidarności.

Taka akcja jest też okazją, by wzbogacić lekcje o edukację prawną, wyjaśnić  jak w praktyce możemy korzystać z naszych praw?

– Tak. Mowa nienawiści, która była przewodnim tematem tej edycji akcji jest dziś dużym problemem, dotykającym także uczniów. Coraz większe jest oddziaływanie tzw. nowych mediów, które niejako sprzyjają mowie nienawiści. Nauczyciele byli więc skłonni do współpracy z nami, ponieważ wiedzieli, że nasze lekcje będą miały dla uczniów dużą wartość praktyczną.

Co uczniów interesowało najbardziej, jakie pytania się pojawiały?

– Przede wszystkim interesowało ich co wolno, a czego nie wolno w kontekście mowy nienawiści. Gdzie jest ta granica, kiedy się mowa nienawiści zaczyna, a gdzie kończy, jakie konsekwencje za nią grożą. To wzbudzało w tej edycji Tygodnia Konstytucyjnego szczególne zainteresowanie. Uczniowie często czują się bezradni gdy stają się ofiarami mowy nienawiści, nie wiedzą jak reagować, kogo zawiadomić. Mogli się więc dowiedzieć jakie prawa im przysługują, że to nie jest tak że nic nie można zrobić. Eksperci tłumaczyli im jak zdefiniować mowę nienawiści, jak zabezpieczyć dowody i gdzie się udać po pomoc gdy padniemy jej ofiarą. Ten temat był hitem całej akcji. Myślę, że dla większości uczniów, to była jedyna okazja by porozmawiać na ten temat z prawnikami, którzy profesjonalnie się tym zajmują.

Zakończyła się siódma edycja akcji więc zapewne myślicie już o kolejnej?

– Zatrzymując się jeszcze na chwilę przy tej minionej edycji warto powiedzieć, że sędziowie w niektórych miastach odwrócili nieco scenariusze Tygodnia Konstytucyjnego i zapraszali nauczycieli i uczniów do sądów, w których pracują. Dla uczniów to było bardzo atrakcyjne, bo mogli wejść na salę rozpraw, przymierzyć łańcuch sędziowski, a nawet wziąć udział w symulacji rozprawy.  Myślę, że kolejna edycja odbędzie się pewnie za rok. Mamy bowiem takie plany, by organizować podobne akcje raz w roku, ale na masową skalę. To nie oznacza, że od akcji do akcji nic się nie dzieje. Szkoły same nawiązują często relacje z prawnikami, którzy prowadzą zajęcia w ramach Tygodnia Konstytucyjnego i później ta współpraca owocuje kolejnymi lekcjami prawymi. Często też w ciągu roku dostajemy prośby o pomoc w zorganizowaniu jakiejś lekcji prawnej. Na ogół staramy się wychodzić naprzeciw takim oczekiwaniom.

Dziękuję za rozmowę.

7. edycja Tygodnia Konstytucyjnego. Biorą w niej udział 453 szkoły z całej Polski

Sylwia Gregorczyk-Abram: Rusza Tydzień Konstytucyjny w szkołach. Jak się zgłosić do tego programu?