44 proc. uczniów szkół średnich wybierając swoją szkołę kierowało się dostępnością dogodnych połączeń transportowych, 21 proc. młodzieży deklaruje, że wybrałoby inną szkołę, gdyby nie problemy transportowe, 30 proc. ankietowanych ma poczucie, że gdyby nie kwestia dojazdów, ich relacje ze znajomymi byłyby lepsze – to tylko niektóre wnioski płynące z raportu UNICEF dotyczącego wpływu wykluczenia transportowego na jakość życia dzieci i młodzieży w Polsce.
Jak podkreśla UNICEF co 6 młoda osoba w wieku 12-19 lat jest zagrożona wykluczeniem transportowym, a 30 proc. badanych uważa, że w ich miejscu zamieszkania dostęp do komunikacji publicznej jest problemem.
Główne wnioski z badania:
>> Co 6 młoda osoba w wieku 12-19 lat jest zagrożona wykluczeniem transportowym
>> 30% badanych uważa, że w ich miejscu zamieszkania dostęp do komunikacji publicznej jest problemem
>> 44% uczniów szkół średnich wybierając swoją szkołę kierowało się dostępnością dogodnych połączeń transportowych
>> 21% młodzieży deklaruje, że wybrałoby inną szkołę, gdyby nie problemy transportowe
>> 30% ankietowanych ma poczucie, że gdyby nie kwestia dojazdów, ich relacje ze znajomymi byłyby lepsze
Zgodnie z Konwencją o prawach dziecka, którą Polska ratyfikowała w 1991 r., każde dziecko ma prawo do edukacji, rozwoju swoich talentów i zdolności, uczestnictwa w zajęciach rekreacyjnych i życiu kulturalnym oraz prawo do wypoczynku i czasu wolnego. Realizacja tych praw nie powinna być uzależniona od czynników zewnętrznych.
Jedna trzecia badanych w wieku 12-19 lat ma poczucie, że gdyby nie kwestia dojazdów, ich relacje ze znajomymi byłyby lepsze.
Ponad 20 proc. deklaruje, że wybrałoby inną szkołą, gdyby nie problemy transportowe.
To wyniki pierwszego raportu nt. wykluczenia transportowego dzieci i… pic.twitter.com/viBSDPGgL6
— UNICEF Poland (@UNICEF_Poland) October 16, 2024
Dane płynące z pierwszego badania dotyczącego wykluczenia transportowego dzieci i młodzieży w Polsce, zrealizowanego przez UNICEF Polska, wskazują, że prawa te są często zagrożone właśnie przez problemy związane z dostępnością środków transportu.
– O wykluczeniu transportowym możemy mówić, gdy na skutek braku możliwości transportowych lub gdy istnieją trudności w skorzystaniu z możliwości istniejących, dzieci i młodzież mają ograniczony przestrzennie lub czasowo dostęp do edukacji, innych usług publicznych oraz relacji społecznych – wskazuje prof. dr hab. Tomasz Komornicki, Polska Akademia Nauk.
Ten problem nie tylko warunkuje możliwość skorzystania z różnego rodzaju usług (np. medycznych), ale też wybory edukacyjne oraz dotyczące dodatkowych zajęć sportowych czy rekreacyjnych.
Ankieta Głosu. Zapraszamy do udziału w głosowaniu:
44 proc. uczniów szkół średnich wybierając placówkę kierowało się dostępnością dogodnych połączeń do placówki, a 21 proc. ankietowanych deklaruje, że wybrałoby inną szkołą, gdyby nie problemy transportowe. Wykluczenie ma także wpływ na budowanie i podtrzymywanie relacji rówieśniczych – 30 proc. ankietowanych ma poczucie, że gdyby nie kwestia dojazdów, ich kontakty ze znajomymi byłyby lepsze.
– W naszych działaniach z samorządami oraz Młodzieżowymi Radami Miast, m.in. w ramach międzynarodowej inicjatywy Miasto Przyjazne Dzieciom, podejmujemy problemy bliskie dzieciom i młodzieży na szczeblu lokalnym. Takie, które angażują ich osobiście i bezpośrednio wpływają na ich codzienne życie. Młodzież niezwykle trafnie identyfikuje niedoskonałości istniejących rozwiązań transportowych oraz ewentualne sposoby poprawy dostępności tych usług. Młodzi ludzie zwrócili także uwagę na negatywny wpływ braku lub ograniczonego dostępu do transportu zbiorowego na wiele obszarów ich życia. Stąd wziął się pomysł, aby temu zagadnieniu przyjrzeć się bliżej – mówi Renata Bem, Dyrektor Generalna UNICEF Polska.
– Jestem przekonana, że włączenie perspektywy dzieci i młodzieży do dyskursu społecznego w tym obszarze stanowi pierwszy i najważniejszy krok do podjęcia konkretnych działań mających na celu przeciwdziałanie pogłębiającemu się wykluczeniu transportowemu – dodaje.
Pełny raport można pobrać tutaj
(GN)
Fot. Freepik