UODO o rekrutacji do szkół i przedszkoli. Jak chronić dane wrażliwe?

Przy rekrutacji do przedszkoli i szkół placówki nie mogą żądać numeru PESEL, a także numeru i serii dowodu osobistego rodziców kandydata – przypomina Urząd Ochrony Danych Osobowych. Przestrzega też przed publikowaniem list uczniów przyjętych do szkoły na portalach społecznościowych, w tym fanpage’ach placówek oświatowych.

UODO odpowiada na pytania związane z rekrutacją do szkół i przedszkoli, tłumacząc m.in. jakich danych można żądać w całym procesie, jak długo je przechowywać oraz czy można je publikować na stronach internetowych. Rodzice pytają zwłaszcza o zakres danych, jakich można żądać we wnioskach rekrutacyjnych.

W trakcie rekrutacji organ prowadzący przedszkole lub szkołę pozyskuje bardzo wiele danych dotyczących nie tylko samego dziecka, ale także jego rodziców. Dlatego tak ważne jest odpowiednie informowanie rodziców i uczniów o tym, co dalej będzie się działo z tymi danymi (np. kto jest ich administratorem, na jakiej podstawie są przetwarzane, w jakim celu i przez jaki okres).

Jak wyjaśnia UODO, do biura wpływa wiele skarg w związku z prowadzonymi rekrutacjami pytania, sygnalizujące zbieranie przez szkoły danych, takich jak: numer PESEL, numer i seria dowodu osobistego rodziców kandydata., co jest niezgodne z prawem oświatowym.

Wyniki rekrutacji podaje się do publicznej wiadomości, podając imię i nazwisko kandydata oraz adnotację, czy został przyjęty czy nieprzyjęty do danej placówki. Listy takie są umieszczane w widocznym miejscu, w siedzibie danego publicznego przedszkola, szkoły, czy innej placówki. Powinny one zawierać imiona i nazwiska kandydatów uszeregowane w kolejności alfabetycznej oraz najniższą liczbę punktów, która uprawnia do przyjęcia.

Administrator przed udostępnianiem danych powinien dokonać analizy ryzyka, jakie wiąże się z publikacją list w Internecie. Ważna jest zasada minimalizacji danych czy ograniczenia przechowywania. Zdaniem UODO po zakończeniu czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty, należałby usunąć listy przyjętych kandydatów ze strony internetowej i zamieścić je na tablicy ogłoszeń w placówce.

Dotychczas dyrektorzy placówek nie udostępniali list obejmujących wspomniane dane osobowe, np. na stronach internetowych lub na portalach społecznościowych, w tym na fanpage’ach szkoły. W związku z obecną sytuacją epidemiczną – zgodnie z nowymi przepisami wydanymi na podstawie specustawy ws. koronawirusa ─ wyniki postępowania rekrutacyjnego w formie list kandydatów, o których mowa w art. 158 ust. 1 i 3 Prawa oświatowego, podaje się do publicznej wiadomości także na stronach internetowych tych jednostek.

W ocenie UODO nie jest natomiast dopuszczalne publikowanie tych list na portalach społecznościowych czy fanpage’ach placówek oświatowych. Więcej zaleceń UODO dotyczących rekrutacji można znaleźć tutaj.

(JK, GN)

Fot: UODO

Dane osobowe są bezpieczne podczas zdalnego nauczania? Poradnik UODO dla szkół