W Sejmie informacja MEN na temat sytuacji uczniów z niepełnosprawnością w systemie szkolnictwa. ZNP upomniał się o warunki pracy nauczycieli

– Jednym z podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa w nowym roku szkolnym 2024/2025 jest wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego, rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych oraz podnoszenie jakości edukacji włączającej, a także umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym – mówiła wiceminister edukacji Izabela Ziętka przedstawiając w Sejmie informację na temat sytuacji uczniów z niepełnosprawnością w systemie szkolnictwa  – MEN zleca przygotowanie adaptacji podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego, by były one dostosowane do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów z niepełnosprawnościami – dodała.

W posiedzeniu  sejmowej podkomisji stałej ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi, samorządowymi i związkami zawodowymi uczestniczyli również przedstawiciele strony społecznej, w tym m.in. związków zawodowych, organizacji pozarządowych, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, samorządów terytorialnych i rodziców.

ZNP reprezentowała Urszula Woźniak, wiceprezes ZG ZNP.

 „Dla nas jest to ważny temat z powodu warunków pracy nauczycieli, które z roku na rok ulegają pogorszeniu. Zwiększa się liczba dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego i liczba dzieci z opiniami PPP, z uwagi na uczniów z Ukrainy zwiększa się też limit uczniów w oddziałach” – czytamy na profilu facebookowym ZNP.

Jak podaje Związek w tej chwili 71,6 proc. dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego uczęszcza do szkół masowych, bywa że w jednym liczącym 28 uczniów oddziale jest 9 dzieci z orzeczeniem, troje w trakcie diagnozy, kilkoro z opiniami PPP i nie ma nauczyciela współorganizującego kształcenie (braki kadrowe – wakaty).

„Praca w takim oddziale jest wyczerpująca, nie są to ani właściwe warunki pracy nauczycieli, ani właściwe warunki nauki uczniów” – podkreśla ZNP i zwraca uwagę na pilną potrzebę rozwiązania tego problemu.

„Uważamy, że dodatek za trudne i uciążliwe warunki pracy powinien być przyznawany nauczycielom pracującym w określonych warunkach bez względu na rodzaj placówki, w której są zatrudnieni. Propozycja konkretnego zapisu znajduje się w liście ZNP do MEN wysłanym 10 lipca br. W naszym piśmie przedstawiliśmy katalog spraw wymagających pilnego rozstrzygnięcia” – podkreślono.

(GN)

Fot: MEN

ZNP pisze do MEN: Lista spraw do pilnego uregulowania i konkretne propozycje w zakresie wynagrodzeń nauczycieli