W Sosnowcu rusza program wsparcia psychicznego dla uczniów i nauczycieli. Ma pomóc w powrocie do szkół

Szkolenia dla nauczycieli i rodziców, a także wsparcie specjalistów w indywidualnych przypadkach zakłada przygotowany przez samorząd Sosnowca i tamtejsze instytucje miejski program poprawy w czasie pandemii zdrowia psychicznego dzieci, młodzieży, rodziców i nauczycieli. Podobne programy zapowiadają też inne samorządy.

Sosnowiec rusza z programem profilaktycznym „Nikt nie jest doskonały”, kierowanym do uczniów, rodziców i nauczycieli, którzy od roku funkcjonują w wirtualnym świecie. Przygotowano specjalne kursy i szkolenia dla rodziców i nauczycieli oraz grupy wsparcia dla dzieci.

–  Pandemia spowodowała, że musieliśmy uczyć się życia na nowo. Wiele osób podkreśla, że najgorsze w codziennym funkcjonowaniu jest lub było ograniczenie kontaktów towarzyskich i rówieśniczych oraz możliwości spędzania czasu wolnego, niezbędnego do prawidłowego rozwoju – mówi Anna Jedynak, pełnomocnik prezydenta Sosnowca.

– Od wielu lat podkreślamy konieczność odciągnięcia młodych ludzi od komputerów, smartfonów i cyfrowej rzeczywistości. Tymczasem w pandemii staramy się, aby dzieci i młodzież paradoksalnie, jak najwięcej korzystały z komputerów na potrzeby edukacji zdalnej. Wszystko powoduje, że wśród dzieci i młodzieży budzi się niepokój, niepewność, a w niektórych przypadkach nawet budzą stany lękowe prowadzące do depresji. Właśnie do osób potrzebujących pomocy bezpłatną pomoc przygotowała poradnia psychologiczno-pedagogiczna – dodaje Jedynak.

– Jesteśmy dostępni dla dzieci, rodziców i nauczycieli. Specjaliści udzielą porad, wsparcia w tym trudnym czasie – tłumaczy Agnieszka Hankus, dyrektor poradni psychologiczno-pedagogicznej w Sosnowcu. Placówka uruchomiła specjalne infolinie wsparcia dla dzieci, uczniów ich rodziców i opiekunów, a także nauczycieli.

– W marcu i w kwietniu Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Sosnowcu przeprowadzi online ponad 20 bezpłatnych szkoleń. Na początku marca odbyły się już trzy takie spotkania dla blisko 300 nauczycieli, poświęcone doskonaleniu warsztatu metodycznego i wychowawczego i powrotowi do kształcenia stacjonarnego. Szkolenia będą też mówiły np. o anatomii złości, dobrostanie nauczycieli i uczniów, tworzeniu empatycznych relacji z uczniami czy o towarzyszeniu im w trudnościach i rozwiązaniu konfliktów – podkreśla Dorota Szewczyk, dyrektor Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Sosnowcu.

Cały czas w szkołach prowadzone są specjalne grupy wsparcia – grupy socjoterapeutyczne, w których można korzystać z pomocy profesjonalistów. Praktycznie wszystkie szkolenia i kursy dla rodziców oraz nauczycieli są darmowe. Miasto szykuje także pakiet kampanii na czas, gdy dzieci i młodzież będą już mogły wrócić do szkoły.

– Zaangażujemy do akcji ,,Nikt nie jest Doskonały” – znane postacie ze świata mediów, filmu, muzyki, internetu które są obecnie idolami młodzieży, aby w cyklu bezpośrednich spotkań miały możliwość opowiedzieć o swoich słabościach, problemach i również pokazać, że osoby z pierwszych stron gazet również ,,nie są doskonałe” – dodaje Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca.

Podobne programy zapowiadają realizują także inne samorządy. Np. w Częstochowie ruszy II edycja programu „EDU-AKCJA – to wiem, to rozumiem, to umiem”, którego celem jest przeciwdziałanie negatywnym społecznym skutkom pandemii. Miasto pilotażowo uruchomiło w ubiegłym roku zajęcia wyrównawcze w 8 szkołach podstawowych dla dzieci w klasach I-VIII. Teraz będą się odbywać w kolejnych 13 placówkach.

(JK, GN)

MEiN oferuje uczniom pomoc psychologiczną. Statystycznie – godzinę wsparcia dla co 50. dziecka