Po raz 25. obchodzimy w tym roku Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego #MotherLanguageDay, który proklamowany został w 1999 roku decyzją Konferencji Generalnej UNESCO, na wniosek zgłoszony przez Bangladesz. W tym roku tematem przewodnim jest: „Edukacja wielojęzyczna: filar uczenia się i uczenia się międzypokoleniowego”.
Jak przypomina UNESCO obecnie 250 milionów dzieci i młodzieży nadal nie uczęszcza do szkoły a 763 miliony dorosłych nie opanowało podstawowych umiejętności czytania i pisania. Edukacja w zakresie języka ojczystego wspiera uczenie się, umiejętność czytania i pisania oraz naukę dodatkowych języków.
„Różnorodność językowa jest coraz bardziej zagrożona w miarę systematycznego znikania coraz większej liczby języków. Mimo postępów, jakie udało się poczynić na świecie w zakresie edukacji wielojęzycznej i zrozumienia jej wagi, zwłaszcza we wczesnym okresie szkolnym, w dalszym ciągu 40 procent populacji świata nie ma dostępu do edukacji w języku, którym posługuje się na co dzień lub który rozumie” – podaje UNESCO.
Tematem ubiegłorocznych obchodów była „Edukacja wielojęzyczna – konieczność transformacji edukacji”. Podkreślano znaczenie różnorodności kulturowej i językowej dla zrównoważonego rozwoju społeczeństw, bo społeczeństwa wielojęzyczne i wielokulturowe istnieją dzięki swoim językom, które przechowują i przekazują kolejnym pokoleniom tradycyjną wiedzę i kulturę.
W tym roku tematem przewodnim jest: „Edukacja wielojęzyczna: filar uczenia się i uczenia się międzypokoleniowego”.
All languages hold equal significance.
BUT multilingual education is far from being a reality, creating a learning barrier for millions of learners.
On #MotherLanguageDay, let’s commit to inclusive education! https://t.co/CGPCExVM6G pic.twitter.com/k3wCFZPaCm
— UNESCO 🏛️ #Education #Sciences #Culture 🇺🇳 (@UNESCO) February 21, 2024
„Przedmiotem tegorocznej dyskusji będą sposoby wdrażania polityk i praktyk w zakresie edukacji wielojęzycznej dla zapewnienia wszystkim włączającej, wysokiej jakości edukacji, która przyczyni się do poprawy nie tylko wyników w nauce, ale także do przekazywania międzypokoleniowej wiedzy, języków, kultury i dziedzictwa niematerialnego” – informuje UNESCO.
40% of children don’t have access to education in their mother tongue.
This has a negative impact on their learning.
Multilingual education is not an option, it is a must!https://t.co/CGPCExVM6G #MotherLanguageDay pic.twitter.com/HlF80XRQ9u
— UNESCO 🏛️ #Education #Sciences #Culture 🇺🇳 (@UNESCO) February 20, 2024
Podobnie jak w latach ubiegłych, 21 lutego 2024 r. Rada Języka Polskiego we współpracy z Miastem Poznań organizuje z okazji Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego kolejną już, ósmą edycję Poznańskiej Debaty o Języku, zatytułowaną w tym roku „Język w debacie publicznej. Wolność i jej granice”. W ramach tegorocznej odsłony uczestnicy będą dyskutować między innymi o wolności słowa i jej granicach, sposobach komunikowania się w dyskursie publicznym i zmianach w publicznych zwyczajach nie tylko językowych.
(GN)
Poznaliśmy zwycięzców plebiscytu na Słowo Roku 2023. Zwyciężyły „sztuczna inteligencja” i „wybory”
Znamy zwycięzcę ósmej edycji plebiscytu PWN na Młodzieżowe Słowo Roku 2023
Dość oczywisty trend… Prof. Anna Wileczek: „Rel” zostanie z nami na dłużej, tak jak „dzban”