Ostatnie lata, szczególnie czas pandemii coraz mocniej wzbudzają pytania o ilość i jakość czasu, który dzieci i młodzież spędzają przy ekranach. Opiekunowie są stawiani przed dylematami, na ile pozwalać dzieciom na korzystanie ze sprzętu – biorąc pod uwagę zdrowie i balans między światem offline i online, ale jednocześnie potrzebę dziecka do pozostawania w kontakcie z rówieśnikami czy po prostu do atrakcyjnej rozrywki w Internecie – zwracają uwagę Fundacja Orange oraz Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, które przygotowały specjalny poradnik dla nauczycieli i rodziców, doradców i psychologów, jak radzić sobie z problemem nadużywania ekranów przez dzieci i młodzież.
„Pokazujemy w nim na czym polega problem i jaka jest jego skala, jakie są skutki intensywnego korzystania z ekranów i czym jest nadużywanie ekranów, ale również skupiamy się na przeciwdziałaniu – profilaktyce i tym, jak reagować na nadużywanie przez dziecko ekranów” – wskazano.
A problem jest duży. Ze smartfonów, tabletów, laptopów czy stacjonarnych komputerów korzystają praktycznie wszystkie dzieci w wieku szkolnym. Internet jest dla nich codzienną i naturalną przestrzenią, w której mają dostęp do informacji, wiedzy, rozrywki, gdzie toczy się ich życie rówieśnicze.
Już jutro #DBI – Dzień Bezpiecznego Internetu! Z tej okazji wraz z @DajemySile przygotowaliśmy poradnik dla #nauczycielek, #nauczycieli i rodziców o nadużywaniu ekranów przez dzieci i młodzież.
Poradnik do przeczytania i pobrania 👉https://t.co/0YwMStjqT6 #dobrostancyfrowy pic.twitter.com/JVfI5N6OnL— fundacjaorange (@fundacjaorange) February 7, 2022
Z jednej strony ekrany umożliwiły młodym ludziom w czasie izolacji zdalną naukę, rozrywkę, zapewniały ciągłość kontaktów rówieśniczych. Z drugiej zintensyfikowany dostęp do sieci to zwiększone ryzyko kontaktu ze szkodliwymi treściami, podejmowania ryzykownych zachowań czy w końcu ryzyko zachwiania zdrowej równowagi pomiędzy czasem spędzanym przed ekranem a aktywnościami offline.
W tym kontekście specjaliści mówią o zjawisku problemowego używania internetu (PUI), o problemie nadużywania ekranów czy nawet o uzależnienia od nich.
Badanie pokazują, że 83 procent nastolatków zdarza się korzystać z sieci dłużej niż planowali, 66 proc. poprawia sobie nastrój korzystając z Internetu, a 30 proc. rezygnuje z obowiązków szkolnych na rzecz korzystania z sieci.
Poważne problemy z nadużywaniem Internetu ma około 1 proc. dzieci w Polsce, a grupę podwyższonego ryzyka stanowi kilkanaście procent badanych.
Intensywne korzystanie z internetu przez dzieci i młodzież czy też intensywne granie w gry może prowadzić do uzależnienia. Jeżeli nawet diagnoza nie jest tak poważna, to długotrwała ekspozycja na ekrany niesie za sobą szereg innych negatywnych dla rozwoju i zdrowia dziecka konsekwencji.
Skuteczna profilaktyka problemowego korzystania z internetu przez dzieci i młodzież wymaga zaangażowania w ten proces ich rodziców i opiekunów.
Jedną z propozycji regulowania na gruncie rodzinnym zasad korzystania z sieci są Domowe Zasady Ekranowe. Ich ustalenie i konsekwentne stosowanie pomaga w zachowaniu równowagi pomiędzy czasem online i offline i w efekcie ogranicza ryzyko nadużywania ekranów, a jednocześnie pozwala na wygospodarowanie czasu na relacje rodzinne oraz niezbędny dla prawidłowego rozwoju dziecka ruch i sen.
Cały poradnik można pobrać jako PDF. Jest dostępny tutaj.
(GN)
We wtorek 8 lutego będziemy obchodzić Dzień Bezpiecznego Internetu