– Szkoły liczące do 96 uczniów stanowią 24,5% wszystkich samorządowych szkół podstawowych. Najwyższy odsetek notowany jest w województwach podkarpackim (37,5 proc.), lubelskim (36,8), warmińsko -mazurskim (33,6), podlaskim (32,2). Najmniejszy odsetek jest w województwie śląskim (niewiele ponad 11 proc.). Jest to spowodowane niżem demograficznym – mówił wiceminister Henryk Kiepura w Sejmie w odpowiedzi na pytania ws. bieżących.
Jak wygląda sytuacja w najmniejszych szkołach? Mówił o tym w Sejmie wiceminister edukacji Henryk Kiepura. Grupa posłów KO zadała MEN pytanie w sprawie programu „Mała szkoła – wsparcie publicznych szkół podstawowych prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego”
– W mojej ocenie jedynym powodem likwidacji gimnazjów była ucieczka naszych poprzedników przed problemem demograficznym – ocenił.
Jak podał Kiepura według prognoz GUS do 2030 roku liczba dzieci w wieku szkolnym spadnie o ponad 19%. – To oznacza sukcesywny spadek liczby uczniów i wzrost liczby małych szkół. Dlatego tak istotne jest, by to właśnie na nich skoncentrować nasze działania – stwierdził wiceminister edukacji.
– W MEN podjęliśmy działania, by przeciwdziałać skutkom niżu demograficznego i wesprzeć samorządy w prowadzeniu polityki oświatowej – szczególnie w najmniejszych miejscowościach – stwierdził.
💬„GUS prognozuje, że do 2030 roku liczba dzieci w wieku szkolnym spadnie o ponad 19%. To oznacza sukcesywny spadek liczby uczniów i wzrost liczby małych szkół. Dlatego tak istotne jest, by to właśnie na nich skoncentrować nasze działania”- mówił wiceminister Henryk Kiepura w… pic.twitter.com/8GeagXO16J
— Ministerstwo Edukacji Narodowej (@MEN_GOVPL) July 25, 2025
Jednym z takich rozwiązań – jak wyliczał – jest program „Małe szkoły”, zakładający dofinansowanie funkcjonowania najmniejszych placówek w kraju.
Poza tym MEN – jak wskazał Kiepura – chce wspierać małe szkoły poprzez specjalne preferencje dla małych szkół w algorytmie łącznej kwoty potrzeb oświatowych, a wcześniej ogólnej subwencji oświatowej.
Przypomniał, że do konsultacji społecznych trafił też projekt ustawy, który zakłada możliwość prowadzenia w budynkach szkolnych działań z innych obszarów – kultury, polityki senioralnej czy zdrowia. – Małe szkoły są często centrami lokalnego życia i chcemy wzmocnić ich tę rolę – podkreślił Kiepura.
Według niego proponowane rozwiązania są korzystne dla nauczycieli, którzy w wyniku likwidacji gimnazjów obecnie są zatrudnieni w wielu szkołach na częściach etatów.
(GN)