Wypłata zasiłku losowego na cele edukacyjne, w tym na zakup niezbędnego wyposażenia – jako jednorazowego świadczenia pieniężnego w wysokości 1000 zł; organizacja wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych oraz organizacja zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych w najbliższym otoczeniu dziecka lub ucznia – takie formy wsparcia przewidziano w rządowym programie pomocowym na lata 2025-2027. Mają nim zostać objęte dzieci i uczniowie pochodzący z rodzin, które poniosły straty w skutek wystąpienia żywiołu np. powodzi. Zasiłki nie obejmą jednak tych uczniów, którym przyznano już zasiłek losowy na mocy ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi.
W wykazie prac rządu pojawił się projekt uchwały w sprawie przyjęcia trzyletniego rządowego programu pomocy dzieciom i uczniom w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne, pomocy uczniom w formie wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych oraz pomocy dzieciom i uczniom w formie zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych w latach 2025-2027, jak również projekt rozporządzenia w tej sprawie. Prace pilotuje wiceszefowa MEN Paulina Piechna- Więckiewicz.
„Występujące na terenie kraju w latach 2009–2024 niekorzystne zjawiska atmosferyczne, w szczególności huragany, deszcze nawalne, gradobicia i powodzie, zwane dalej „żywiołem”, które spowodowały zniszczenia w gospodarstwach domowych i gospodarstwach rolnych oraz znaczne szkody materialne, a także możliwość wystąpienia takich zjawisk atmosferycznych w kolejnych latach, skutkują potrzebą podjęcia działań interwencyjnych ze strony państwa” – napisano m.in. w projekcie.
„Celem działań interwencyjnych ze strony państwa jest zapewnienie prawidłowego funkcjonowania rodzin przez umożliwienie zakupu niezbędnego wyposażenia edukacyjnego oraz zapewnienie opieki, wsparcia psychologiczno-pedagogicznego i pomocy terapeutycznej z udziałem wyspecjalizowanej kadry przez organizowanie wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych albo zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych dla dzieci i uczniów z rodzin dotkniętych skutkami wystąpienia żywiołu” – podkreślono.
Jak argumentuje MEN „biorąc pod uwagę cykliczność pojawiania się żywiołu oraz jego skalę, konieczne staje się podjęcie działań o charakterze wyprzedzającym, które stworzą mechanizm pomocy dla określonej grupy odbiorców od chwili pojawienia się szkód oraz ich wstępnego zidentyfikowania przez jednostki pomocy społecznej lub samych poszkodowanych”.
Ze względu na doświadczenia z lat ubiegłych proponuje się kontynuowanie dotychczasowej trzyletniej formuły programu rządowego.
Pomoc ma być udzielana w trzech obszarach:
>> wypłata zasiłku losowego na cele edukacyjne jako jednorazowe świadczenie pieniężne w kwocie 1000 zł;
>> organizacja wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych dla uczniów uczęszczających do szkół w roku szkolnym 2024/2025, 2025/2026, 2026/2027 i 2027/2028. Pomoc w formie wyjazdu terapeutyczno-edukacyjnego jest finansowana w wysokości do 1 770 zł na jednego ucznia;
>> organizacja zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych w najbliższym otoczeniu dziecka lub ucznia dla dzieci, które uczęszczały do szkoły w roku szkolnym 2024/2025, 2025/2026, 2026/2027 i 2027/2028 lub odbywały obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne. Wysokość środków przeznaczonych na sfinansowanie zajęć jednego dziecka lub ucznia określono na poziomie do 575 zł, w przypadku gdy na terenie gminy pomoc byłaby udzielona tylko jednemu dziecku lub uczniowi.
Podstawą do udzielenia wymienionych form pomocy jest przyznanie rodzinie dziecka lub ucznia świadczenia pieniężnego w formie zasiłku celowego na podstawie art. 40 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej w związku ze stratami poniesionymi w wyniku wystąpienia żywiołu odpowiednio w 2025 r., 2026 r. lub 2027 r., z tym że jedynie w przypadku organizacji wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych umożliwia się złożenie oświadczenia o poniesionych stratach, które po potwierdzeniu przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta), będzie stanowić podstawę do udzielenia wsparcia z budżetu państwa.
W stosunku do poprzedniego rozporządzenia z marca 2022 r. w najnowszym rozporządzeniu zaszło kilka zmian:
>> Warunkiem otrzymania pomocy finansowej w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne, pomocy uczniom w formie wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych oraz pomocy dzieciom i uczniom w formie zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych w latach 2025–2027 będzie przyznanie zasiłku celowego na podstawie art. 40 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej bez względu na jego wysokość (a nie jak dotychczas – w wysokości do 6000 zł).
>> Pomoc finansowa w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne w związku ze stratami poniesionymi w wyniku wystąpienia powodzi nie będzie już udzielana dzieciom lub uczniom poszkodowanym w wyniku powodzi, którym przyznano zasiłek losowy, o którym mowa w art. 5d ust. 1 ustawy z dnia 16 września 2011 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi
>> Grupę odbiorców pomocy w formie zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych rozszerzono o uczniów klas IV i wyższych szkoły podstawowej oraz klas IV i wyższych ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia oraz uczniów szkół wszystkich typów, kształcących się w tych szkołach w formie dziennej, którzy nie posiadają orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego
>> w przypadku uczniów pomoc w formie wyjazdu terapeutyczno-edukacyjnego i pomoc w formie zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych będzie skierowana do tej samej kategorii uczniów, tj. uczniów uczęszczających w wyżej wspomnianych latach do szkół wszystkich typów, kształcących się w formie dziennej, w tym uczniów uczęszczających do klas I-III szkoły podstawowej lub klas I–III ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia, a także uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, albo orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, do których poprzednio była skierowana pomoc w formie zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych.
Według zapowiedzi Rady Ministrów, projekt ma zostać przyjęty w I kwartale 2025 roku, czyli do końca marca 2025 roku.
Projekt uchwały można znaleźć tutaj a rozporządzenia tutaj
(GN)
Specustawa powodziowa już obowiązuje. „1 tys. zasiłku na zaspokojenie potrzeb edukacyjnych”