UNICEF oraz Międzynarodowy Związek Telekomunikacyjny (ITU) apelują o pilne inwestycje w celu zlikwidowania luki cyfrowej, która uniemożliwia dzieciom oraz młodzieży dostęp do odpowiedniej jakości nauki zdalnej. Obecnie 1,3 mld dzieci w wieku 3-17 lat nie ma dostępu do internetu w domu. To 2/3 dzieci w wieku szkolnym. Problem w podobnym stopniu dotyka także młodych ludzi w wieku od 15 do 24 lat. W tej grupie wiekowej 759 mln ludzi (63 proc.) nie ma możliwości połączenia się z internetem w miejscu zamieszkania.
Najnowszy raport ITU oraz UNICEF pt. „Ile dzieci i młodzieży ma dostęp do internetu w domu?” został opracowany na podstawie badań w ponad 85 krajach.
2.2 billion children and young people do not have internet access at home.
Universal internet access is vital for every child and young person to acquire the knowledge and skills they need to reach their full potential. @ITU https://t.co/62Sy6aNzbs
— UNICEF (@UNICEF) December 2, 2020
– Bardzo wiele dzieci i młodzieży nie ma internetu w domu. To już nie jest luka cyfrowa – to cyfrowa przepaść – powiedziała Henrietta Fore, Dyrektor Generalna UNICEF. – Brak połączenia z internetem nie tylko ogranicza dzieciom i młodym ludziom obecność online oraz wyłącza ich z systemu edukacji, ale też uniemożliwia konkurowanie we współczesnej gospodarce i izoluje od świata. Mówiąc wprost: brak dostępu do internetu okrada następne pokolenie z przyszłości – dodaje.
Niemal ćwierć miliarda uczniów na świecie wciąż nie może chodzić do szkoły z powodu COVID-19. Ta sytuacja zmusza dziesiątki milionów dzieci do korzystania z edukacji zdalnej. Dla tych, którzy nie mają dostępu do internetu w domu, nauka online jest poza zasięgiem.
Autorzy raportu zauważają, że luka cyfrowa utrwala nierówności, które dzielą kraje i społeczności. W najtrudniejszej sytuacji są dzieci i młodzież z najuboższych gospodarstw domowych, z obszarów wiejskich i krajów o niskich dochodach. Często są w tyle za swoimi rówieśnikami i mają niewiele okazji, aby kiedykolwiek nadrobić zaległości.
Na całym świecie, wśród dzieci w wieku szkolnym mieszkających w najbogatszych gospodarstwach domowych, 58 proc. ma dostęp do internetu. W ubogich gospodarstwach domowych ten odsetek wynosi zaledwie 16 proc.. Podobne różnice występują na poziomie dochodów w poszczególnych krajach. W krajach ubogich, mniej niż 1 na 20 dzieci w wieku szkolnym ma dostęp do internetu, a w krajach bogatych – 9 na 10.
W ubiegłym roku, UNICEF oraz ITU zapoczątkowały inicjatywę Giga, której celem jest podłączenie do internetu każdej szkoły i jej społeczności lokalnej. W ramach inicjatywy, udało się zidentyfikować ponad 800 tysięcy szkół w 30 krajach. Dysponując tymi danymi, Giga współpracuje z rządami państw, przemysłem i partnerami z sektora prywatnego, aby opracować plan inwestycji publiczno-prywatnych. Celem inwestycji jest budowa infrastruktury niezbędnej do podłączenia szkół i mieszkańców do internetu.
(JK,GN)
„Znaczące opóźnienia.” NIK o realizacji programu Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej
85 proc. nauczycieli poświęca na pracę zdalną powyżej 40 godzin w tygodniu. Wyniki ankiety ZNP