Zamknięcie placówek edukacyjnych ze względu na pandemię COVID-19 spowodowało, że miliony dzieci w ciągu ostatniego roku nie poszły do szkoły. A około 214 mln dzieci, czyli 1 na 7, opuściło ponad 75 proc zajęć w edukacji stacjonarnej – podaje UNICEF.
W 14 krajach świata szkoły były w dużej mierze nieprzerwanie zamknięte od marca ubiegłego roku do lutego 2021. Większość tych krajów znajduje się w Ameryce Środkowej i Karaibach, a na ich terenie mieszka niemal 98 mln uczniów. Najtrudniejsza sytuacja jest w Panamie, Salwadorze, Bangladeszu i Boliwii.
– Pandemia trwa już niemal rok. To moment, w którym ponownie należy przypomnieć o katastrofalnej sytuacji edukacyjnej spowodowanej ograniczeniami ze względu na COVID-19. Każdy dzień, w którym dzieci nie mogą uczyć się stacjonarnie, jest dniem straconym – powiedziała Henrietta Fore, dyrektor generalna UNICEF. – Nie możemy sobie pozwolić na drugi rok ograniczeń w edukacji. Musimy zrobić wszystko, aby szkoły były ponownie otwarte – dodała.
Tabela: Liczba krajów, w których szkoły są zamknięte od marca 2020 r. i liczba dzieci, które nie mogą uczęszczać do placówek edukacyjnych.
Jak podkreśla UNICEF zamknięcie szkół ma katastrofalny wpływ na naukę i dobrobyt dzieci. Najmłodsi, którzy najbardziej potrzebują pomocy oraz dzieci, które nie mają dostępu do nauki zdalnej, mogą nigdy nie wrócić do szkoły. Rośnie też ryzyko pracy dzieci i wczesnych małżeństw.
Według najnowszych danych UNESCO, ponad 888 mln dzieci na całym świecie nadal boryka się z przerwami w edukacji z powodu całkowitego lub częściowego zamknięcia szkół.
Większość uczniów na całym świecie traktuje szkołę jako miejsce, w którym mogą spędzić czas z rówieśnikami, znaleźć wsparcie, mieć dostęp do usług zdrowotnych i szczepień oraz pożywnych posiłków. Im dłużej szkoły są zamknięte, tym dłużej dzieci nie mogą w pełni korzystać z ich infrastruktury.
W celu zwrócenia uwagi na sytuację edukacyjną, UNICEF zaprezentował „Pandemiczną klasę”, składającą się ze 168 pustych ławek. Każda z nich symbolizuje milion dzieci mieszkających w krajach, w których szkoły zostały prawie całkowicie zamknięte.
– Ta klasa reprezentuje miliony ośrodków edukacyjnych, które prawie od roku stoją puste. Za każdym pustym krzesłem wisi pusty plecak. To nasze przesłanie do rządów państw: musicie nadać priorytet ponownemu otwarciu szkół – powiedziała Henrietta Fore.
Gdy uczniowie wrócą do swoich klas, będą potrzebowali wsparcia, aby na nowo się dostosować i nadrobić zaległości w nauce. UNICEF zachęca rządy państw do priorytetowego traktowania potrzeb każdego ucznia, oferując naukę wyrównawczą, kompleksowe usługi zdrowotne i żywieniowe, a także wsparcie psychologiczne.
Raport dostępny jest tutaj.
(JK, GN)
UNICEF: Nauczyciele powinni mieć pierwszeństwo przy szczepieniach przeciw Covid-19