Iwona Pietrzak-Płachta z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Pliszczynie Nauczycielem Roku 2022!

Iwona Pietrzak-Płachta, nauczycielka bibliotekarka z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Pliszczynie, Nauczycielem Roku 2022! Dwa równorzędne wyróżnienia w Konkursie trafiły do Aleksandry Korczak, nauczycielki języka polskiego z CLV Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Bohaterek Powstania Warszawskiego w Warszawie oraz Marka Grzywny, nauczyciela informatyki ze Szkoły Podstawowej nr 23 im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Toruniu.

Nagrody wręczono podczas uroczystej Gali Konkursu na Zamku Królewskim w Warszawie.

Iwona Pietrzak-Płachta jest nauczycielem bibliotekarzem z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Pliszczynie (woj. lubelskie).

„Szanowne Jury, wręczając, w czerwcu 2022 r. pani Iwonie Pietrzak-Płachcie nagrodę Wójta Gminy Wólka, dla osób, których działalność wspiera mieszkańców, przyczynia się do rozwoju gminy i promuje ją w całej Polsce, czułem, że to niewiele. I oto jest nagroda, która wydaje się o wiele bardziej adekwatna, bo działania pani Iwony sięgają poza granice naszej gminy” – to pierwsze zdania z uzasadnienia Edwina Gortata, wójta gminy Wólka, do wniosku o przyznanie tytułu Nauczyciel Roku 2022 pani Iwonie Pietrzak-Płachcie, wyjątkowej nauczycielce bibliotekarce.

Pani Iwona pracuje w szkole od 22 lat, jest bibliotekarzem, aczkolwiek to słowo nie mówi wszystkiego o jej pracy. Podobnie jak wyrażenie „biblioteka” nie jest adekwatne do opisu miejsca, które powstało dzięki Nauczycielowi Roku 2022 r. w szkole w Pliszczynie. To Wypożyczalnia Skrzydeł, w której literatura odgrywa szczególną rolę. Jak podkreśla pani Iwona, jej misja polega na tym, by podsunąć „właściwą książkę, właściwej osobie, we właściwym czasie, żeby uleczyć duszę lub dmuchnąć w skrzydła”.

Biblioteka niedawno przeszła metamorfozę. Za 10 tys. zł, dzięki „głowie pełnej pomysłów i rękach gotowych do pracy” zamieniła się w magiczne miejsce, prawdziwą czytelnicza oazę dla dzieci i młodzieży.

Prowadzona przez panią Iwonę biblioteka należy do najpiękniejszych i najlepszych w Polsce. Biblioteka już trzeci rok z rzędu może pochwalić się wyróżnieniami i nagrodami w konkursie Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich „Mistrz Promocji Czytelnictwa”. W 2020 r. Wypożyczalnia Skrzydeł z Pliszczyna – jako pierwsza w historii szkolna biblioteka – zajęła trzecie miejsce w konkursie. Wyżej uplasowała się tylko Biblioteka Raczyńskich w Poznaniu i Miejska Biblioteka w Inowrocławiu. W 2022 r. szkolna biblioteka otrzymała natomiast Nagrodę im. Janusza Korczaka w kategorii „Instytucje wdrażające korczakowskie idee”.

„Noszę w sobie głębokie przekonanie o wyjątkowej roli bibliotekarza i bibliotek szkolnych w procesie edukacyjnym. Do szkolnej biblioteki trafi każdy. Każdy uczeń, a zatem każdy obywatel. To, jak wykorzystamy to spotkanie z młodym człowiekiem, może decydować o jakości naszego społeczeństwa” – tak o swojej misji mówi pani Iwona. Nauczycielka należy do Ratowników Czytelnictwa – wspólnoty edukatorów-liderów pracujących na rzecz upowszechnienia czytania wśród dzieci.

Zachęcać do czytania należy bowiem od najmłodszych lat. Dlatego pani Iwona zorganizowała w swojej szkole niebanalne przekazanie „wyprawek czytelniczych” dla uczniów klas pierwszych (na które uwagę zwrócił Instytut Książki, promując je na swoim profilu). Nauczycielka jest też współautorką innowacji „Świat jest naszym lustrem – moja pierwsza książka sensoryczna”, której celem jest rozbudzenie u 6-latków zainteresowań czytelniczych, świadomości emocjonalnej oraz poczucia sprawczości.

Wypożyczalnia Skrzydeł to miejsce szeregu innych akcji proczytelniczych. To spotkania z poszczególnymi klasami, zajęcia z elementami biblioterapii i budujące samoocenę uczniów. W bibliotece odbywa się szereg uroczystości, jak Światowy Dzień Postaci z Bajek, Światowy Dzień Książek i Praw Autorskich, Tydzień Bibliotek.

Pani Iwona zorganizowała Narodowe Czytanie na rowerach dla uczniów i nauczycieli, a także salon Pani Dulskiej podczas dożynek gminnych. W ramach projektu „Pożeracze książek” dzieci z klas 1-3 w ciągu 3 miesięcy „skonsumowały” ponad 1,5 tys. książek.

Wykorzystując badania Centrum Edukacji Obywatelskiej dotyczące preferencji uczniów nauczycielka odpowiednio zaaranżowała bibliotekę. W Wypożyczalni Skrzydeł powstała strefa „szukam ciszy” dla wysokowrażliwców – uczniowie mogą tu znaleźć spokój i posłuchać wyciszającej ich muzyki.

Druga strefa to „chwila dla siebie” – wydzielona na korytarzu strefa relaksu, gdzie uczniowie mogą zapomnieć, że są w budynku szkolnym, posiedzieć na wygodnych ławach, przy stole do pracy, w bujaku. Jednocześnie, zgodnie z pomysłami podsuniętymi przez uczniów (pani Iwona jest bowiem opiekunem Samorządu Uczniowskiego) korytarz na jednym z pięter zyskał miano „cichego”, a inny – „głośnego”, gdzie każdy może wyrzucić z siebie nadmiar energii.

Jako opiekun samorządu pani Iwona doprowadziła też do zawieszenia w szkole tzw. różowej skrzyneczki, której celem jest walka z wykluczeniem menstruacyjnym.

Razem z samorządem uczniowskim pani Iwona startowała w ogólnopolskich konkursach czytelniczych, recytatorskich, upowszechniających czytelnictwo.

Gdy wybuchła pandemia, edukacja przeniosła się do sieci. Pani Iwonie zależało, by w tym czasie dzieci nie straciły kontaktu z książką. Dlatego do sieci przeniosła się też Wypożyczalnia Skrzydeł. Profil biblioteki w mediach społecznościowych stał się miejscem spotkań z czytelnikami i rodzicami uczniów, wirtualną wypożyczalnią książek. Uczniowie brali udział w konkursach i świętach bibliotecznych. „To, co zazwyczaj działo się za zamkniętymi drzwiami biblioteki, zaczyna dziać się w sieci” – przekonywała pani Iwona. O tym, że Wypożyczalnia Skrzydeł jest ważnym dla uczniów miejscem, świadczył sukces pierwszego dnia otwarcia wirtualnej biblioteki, gdy na jej profil zajrzało 40 tys. osób!

„Wiem, że biblioteka może stać się miejscem rozwijania pasji, może stać się też schronieniem (dla osób zagubionych czy nadwrażliwych). Uczniowie w szkole poszukują swojego miejsca. Badania (które przeprowadził prof. Nalaskowski) sprawdzające, gdzie uczniowie najchętniej przebywają w szkole oraz gdzie szukają spokojnego azylu, wskazują: szkolne >>zakamarki<<, korytarz, boisko, toaleta, klasa. Niech tym miejscem stanie się biblioteka szkolna” – tak pani Iwona wyjaśniła zadania Wypożyczalni Skrzydeł.

Pani Iwona promuje bibliotekę oraz swoje metody pracy z uczniami podczas ogólnopolskich konferencji i spotkań metodycznych dla bibliotekarzy i nauczycieli. Prowadzi spotkania metodyczne dla nauczycieli bibliotekarzy z całej Polski na zaproszenie bibliotek pedagogicznych. Nauczycielka ma na swoim koncie ponad 30 publikacji w czasopismach branżowych i portalach branżowych.

„Pani Iwona Pietrzak-Płachta to osoba zawsze profesjonalna w swoich działaniach, niezwykle kreatywna i oddana – swojej pracy, a przede wszystkim najmłodszym czytelnikom” – podkreśliła w rekomendacji Gabriela Dul z Instytutu Książki.

„Jej innowacyjne podejście do przestrzeni biblioteki i budowanie wizualnej marki tego miejsca jest niespotykaną inicjatywą w skali polskich szkolnych bibliotek. Pani Iwona nie tylko zaangażowała i poświęciła się tworzeniu Wypożyczalni Skrzydeł, ale jest przede wszystkim wybitnym nauczycielem bibliotekarzem, dydaktykiem, wychowawcą dla swoich uczniów, a dla nauczycieli cenionym edukatorem. (…) Pani Iwona jest również wzorem dla nas, nauczycieli. Pokazuje, że warto działać i być kreatywnym, wychodzić przed szereg i sięgać wysoko, bo z jej marzenia o magicznym miejscu w szkole narodziła się wspaniała biblioteka” – zachwalali pracownicy Biblioteki Pedagogicznej Wojewódzkiego Ośrodka Metodycznego w Gorzowie Wielkopolskim.

„Pokazuje, że aby powstała piękna, nowoczesna, klimatyczna biblioteka szkolna, nie są konieczne ogromne nakłady finansowe. Potrzebny jest pomysł, wyobraźnia, otwartość, ciepło i miłość do uczniów” – rekomendowała Bożena Milanowska, prezes lubelskiego oddziału Towarzystwa Nauczycieli Bibliotekarzy Szkół Polskich.

„Pani Iwona jest przyjacielem dzieci, wyjątkowym pedagogiem, opiekunem Samorządu Uczniowskiego oraz wieloletnim opiekunem Szkolnego Koła Wolontariusza. Cechuje ją pogodne usposobienie, otwartość. Łatwo nawiązuje kontakt z uczniami. Dzieci jej ufają, zwierzają się jej ze swoich kłopotów, zawsze mogą liczyć na jej wsparcie i pomoc lub dobrą radę. Robi wszystko, aby uczniowie rozwijali swoje skrzydła w różnych aspektach życiowych” – napisali w swojej rekomendacji rodzice uczniów.

Najważniejsze są jednak opinie samych uczniów. A tych dotarło do jury mnóstwo. „Dziękuję pani Iwonce za to, że jest dobrą wróżką i potrafi spełniać wszystkie marzenia” – napisała Lena.

„Pani Iwona powinna zostać Nauczycielem Roku, bo stworzyła bibliotekę, jest bardzo miła i zawsze znajdzie dla każdego chwilę. Wymyśla fajne konkursy i jest kreatywna. Bardzo ją lubię, ponieważ pomaga zawsze wybrać dobrą książkę i ma uśmiech na twarzy” – dodała Amelka.
Filip ułożył natomiast wiersz: „Na poddaszu w naszej szkole/ Nie mieści się przedszkole/ Pewna Pani ze skrzydłami dzieli się z nami książkami/Książek tysiąc albo dwa wypożyczysz je raz dwa”.

W Konkursie wręczono też dwa równorzędne wyróżnienia. Otrzymali je:

Marek Grzywna, nauczyciel informatyki w Szkole Podstawowej nr 23 im. Kawalerów Uśmiechu w Toruniu

oraz

Aleksandra Korczak, nauczyciel języka polskiego, etyki i filozofii w CLV Publicznym Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Bohaterek Powstania Warszawskiego w Warszawie.

Aleksandra Korczak i Marek Grzywna – Wyróżnieni w Konkursie Nauczyciel Roku 2022

Jury Konkursu Nauczyciel Roku 2022 na posiedzeniu 24 września 2022 r., po rozpatrzeniu wniosków kandydatów zgłoszonych do udziału w Konkursie, postanowiło nominować do tytułu Nauczyciel Roku 2022 następujące osoby:

– Agnieszkę Chudzik z Przedszkola nr 41 w Rybniku;

– Przemysława Gryta z Zespołu Szkół Mechanicznych nr 4 im. gen. Augusta Fieldorfa “Nila” w Krakowie;

– Anitę Heinze-Kasprzak ze Szkoły Podstawowej nr 3 im. Władysława Broniewskiego w Górze;

– Mateusza Kacprowskiego z I Liceum Ogólnokształcącego im. Henryka Sienkiewicza w Płońsku;

– Marcina Kisielewskiego z Zespołu Szkół Mechanicznych i Logistycznych im. Tadeusza Tańskiego w Słupsku;

– Dorotę Kosowską z Zespołu Kształcenia Specjalnego nr 1 im. Karola Wojtyły w Gorzowie Wielkopolskim;

– Agnieszkę Kraińską z I Liceum Ogólnokształcącego im. Karola Miarki w Żorach;

– Sławomira Miernickiego z I Liceum Ogólnokształcącego im. Bolesława Prusa w Siedlcach;

– Dominikę Pochylską ze Szkoły Podstawowej nr 323 im. Polskich Olimpijczyków w Warszawie;

– Artura Tutkę z Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących im. Stefana Banacha w Jarosławiu.

Jury zdecydowało także, iż Finalistami Konkursu Nauczyciel Jutr@ zostają:

– Marta Brzeżawska ze Szkoły Podstawowa w Niebieszczanach;

– Agnieszka Burak z Zespołu Szkół w Czernikowie;

– Alicja Jędrzejak ze Szkoły Podstawowej nr 53 w Szczecinie;

– Agnieszka Kownatka-Ruszkowska ze Szkoły Podstawowej nr 306 im. ks. Jana Twardowskiego z Warszawy;

– Bogusława Mikołajczyk z Zespołu Szkół Chemiczno-Medycznych i Ogólnokształcących w Tarnowskich Górach’

– Tomasz Ordza ze Szkoły Podstawowej im. Kazimierza Nowaka w Dąbrówce;

– Aldona Rumińska-Szalska ze Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 105 im. Ludwiki Wawrzyńskiej w Krakowie;

– Krystyna Sadek z Milickiego Stowarzyszenia Przyjaciół Dzieci i Osób Niepełnosprawnych;

– Sebastian Walczak ze Szkoły Podstawowej nr 58 im. Jerzego Kukuczki w Poznaniu;

– Ewelina Wójcik z V Liceum Ogólnokształcącego im. Jana III Sobieskiego w Białymstoku.

Wszystkim laureatom oraz nominowanym serdecznie gratulujemy!

(PS, GN)

Nr 41/12 października 2022