1 stycznia rozpoczęła się polska prezydencja w UE. Naszym priorytetem jest bezpieczeństwo. Jakie plany ma MEN?

Wzmocnienie zaufania młodych ludzi do projektu UE i budowanie nowych systemów kształcenia przy współpracy z innymi państwami – to niektóre z planów polskiej prezydencji w Radzie UE, o których informowała ministra edukacji Barbara Nowacka. Polskie przewodnictwo w Radzie UE rozpoczęło się 1 stycznia 2025 r., a minister edukacji w tym okresie będzie przewodniczyć Radzie UE ds. edukacji i ds. młodzieży. Najważniejszymi kwestiami dla Polski będą jednak kwestie związane z bezpieczeństwem. Hasło naszej prezydencji brzmi zresztą: „Bezpieczeństwo, Europo!”.

Przez najbliższe pół roku na czele Unii będzie stała Polska. Prezydencja zaczęła się od północy 1 stycznia, a Polska przejęła ją od Węgier. Polska już raz kierowała pracami Rady Unii Europejskiej, w drugiej połowie 2011 roku.

W ramach prezydencji przedstawiciele naszego kraju, zarówno ministrowie, jak i eksperci, są odpowiedzialni za ustalanie porządku obrad posiedzeń poszczególnych gremiów Rady Unii oraz prowadzenie negocjacji w gronie państw członkowskich.

 

Polski rząd zamierza zwrócić uwagę na takie kwestie, jak: zdolność do obrony, ochrona ludzi i granic, odporność na obcą ingerencję i dezinformację, zapewnienie bezpieczeństwa i swobody działalności gospodarczej, a także transformację energetyczną, konkurencyjne rolnictwo oraz bezpieczeństwo zdrowotne.

Jeszcze w ramach przygotowań do prezydencji w Radzie UE ministra edukacji Barbara Nowacka zapowiedziała, że jednym z priorytetów będzie m.in. podejmowanie działań na rzecz promowania współpracy między państwami UE w celu budowania bardziej odpornych i włączających systemów kształcenia i szkolenia. Ministra zapowiedziała także zapewnienie dostępu każdej osobie do wysokiej jakości uczenia się przez całe życie.

W ramach wsparcia młodzieży polska prezydencja ma z kolei podejmować prace nad wzmocnieniem zaufania młodych ludzi do projektu UE.

Barbara Nowacka wskazywała też w Brukseli, że włączająca edukacja dzieci i młodzieży będzie jednym z priorytetów półrocznej prezydencji Polski w Radzie UE.

Jak informowało ministerstwo, pod terminem „edukacja włączająca” kryje się „podejście do kształcenia i wychowania, którego celem jest zwiększanie szans edukacyjnych wszystkich dzieci i młodzieży poprzez zapewnianie im warunków do rozwijania indywidualnego potencjału i pełne włączenie (ich) w życie społeczne”.

Jak dodała Nowacka, edukacja to jeden z najbardziej istotnych społecznie tematów, dlatego polska prezydencja skupi się głównie na zagadnieniu włączania dzieci i młodzieży już na poziomie szkół podstawowych i ponadpodstawowych oraz na przygotowaniu młodych do rynku pracy.

„Edukacja włączająca to też przygotowanie do rynku pracy, stąd też nowy komisarz odpowiedzialny za edukację będzie miał poszerzone portfolio, właśnie o pracę – zapowiadała w Brukseli szefowa MEN.

Prezydencja w Radzie UE sprawowana jest w systemie rotacyjnym kolejno przez wszystkie państwa członkowskie, począwszy od stycznia i lipca danego roku. Przedstawiciele państwa sprawującego prezydencję są odpowiedzialni m.in. za ustalanie porządku obrad posiedzeń poszczególnych gremiów Rady oraz prowadzenie negocjacji w gronie państw członkowskich.

W 2009 roku traktatem lizbońskim wprowadzony został system trio prezydencji – oznacza to współpracę trzech sprawujących kolejno prezydencję państw. Polska, sprawując przewodnictwo od stycznia 2025 roku, tworzy tzw. trio prezydencji wraz państwami, które po niej przejmą kierownictwo, czyli z Danią i Cyprem. Dania przejmie prezydencję po nas w lipcu 2025, a następnie – w styczniu 2026 roku zrobi to Cypr.

Portal polskiej prezydencji można znaleźć pod tym linkiem: https://polish-presidency.consilium.europa.eu/pl/

(GN)

Można składać wnioski w ramach Erasmus+ 2025! Do podziału ok. 5 mld euro – o 6,5 proc. więcej niż w tym roku

20 lat Polski w Unii Europejskiej. Rafał Dymek: Młodzi Polacy w UE zobaczyli bliskie im wartości i poglądy

Komisarz Iliana Iwanowa: Budowanie przyszłości. Przygotowanie społeczeństwa na przyszłe wyzwania poprzez edukację