Podczas posiedzenia Rady ds. monitorowania wdrażania reformy oświaty przyjęto stanowisko w sprawie kluczowych założeń zmian związanych z egzaminami oraz budową systemu monitoringu. Na kolejnym posiedzeniu, które odbędzie się w październiku, Rada ma wydać stanowisko w sprawie podstaw programowych.
11 września odbyło się kolejne posiedzenie Rady ds. monitorowania wdrażania reformy oświaty. Podczas spotkania Rada przyjęła stanowisko w sprawie kluczowych założeń zmian związanych z egzaminami oraz budową systemu monitoringu.
„Rada dostrzega niezwykle pożyteczną rolę, jaką odgrywają egzaminy zewnętrzne w polskim systemie edukacji, zarówno jako narzędzie dynamicznego kształtowania pracy polskiej szkoły w zakresie osiągania podstawowych celów kształcenia, jak i jako rzetelne narzędzie rekrutacji do szkół ponadpodstawowych oraz wyższych. Dlatego Rada rekomenduje, aby doskonalenie systemu egzaminacyjnego było prowadzone w sposób transparentny, umacniający zaufanie społeczne do wyników egzaminów” – czytamy m.in. w stanowisku Rady.
W szczególności Rada zaleca:
>> podnoszenie jakości arkuszy egzaminacyjnych,
>> podnoszenie jakości merytorycznej i warunków pracy egzaminatorów,
>> wdrażanie cyfryzacji egzaminów i automatyzacji ich oceniania,
>> wdrażanie rozwiązań technologicznych i organizacyjnych, które ograniczają ryzyko nieuczciwych praktyk podczas egzaminów, z uwzględnieniem w szczególności dynamicznego rozwoju narzędzi sztucznej inteligencji.
>> poszukiwanie rozwiązań organizacyjnych służących ograniczaniu stresu uczniów związanego z udziałem w egzaminach i minimalizacji zakłóceń pracy szkoły.
>> rozpoznanie możliwości wprowadzenia standaryzacji egzaminów w czasie.
„W każdym z tych zakresów decyzje powinny być poprzedzone rzetelnym pilotażem oraz analizą wpływu proponowanych zmian na wyniki uczniów i stabilność działania systemu egzaminacyjnego” – podkreślono
Rada podkreśliła, że proces zmian powinien być prowadzony w sposób transparentny, a także uwzględniać przeprowadzenie pilotaży. Za przyjęciem stanowiska głosowali wszyscy uczestniczący w posiedzeniu członkowie Rady, poza dwoma osobami, które wstrzymały się od głosu.
Pełna treść stanowiska znajduje się tutaj
Elżbieta Strzemieczna, kierowniczka Zespołu Zmian w Systemie Edukacji, przedstawiła Radzie stan prac nad projektami podstaw programowych dla przedszkola i szkoły podstawowej oraz pierwsze opinie nauczycieli po webinariach nt proponowanych zmian.
Członkowie Rady omawiali robocze projekty podstaw (z wyjątkiem podstaw biologii, chemii, fizyki i geografii), które niebawem zostaną także opublikowane na stronie IBE.
„Docenione zostało uwzględnienie kompetencji cyfrowych we wszystkich podstawach, rozmawiano także o kompetencjach finansowych oraz koncepcji modułów tematycznych. Dyskusja dotyczyła nie tylko treści zawartych w podstawach programowych, ale też przygotowania nauczycieli do ich realizacji, zaangażowania dyrektorów i wydawców w proces przeprowadzenia zmian” – napisano w komunikacie IBE.
Na kolejnym posiedzeniu, które odbędzie się w październiku, Rada wyda stanowisko w sprawie podstaw programowych.
(GN)
Fot: IBE-PIB
Powołano Radę ds. monitorowania wdrażania reformy oświaty im. Komisji Edukacji Narodowej