Rzecznik Praw Obywatelskich liczy na to, że nauczyciele, dyrektorzy szkół i rodzice wypracują na nowo szkolne reguły dotyczące zadań domowych, tak aby były one rzeczywiście dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów.
”Drodzy Nauczyciele, Dyrektorzy, Rodzice! Wiele osób – uczniów i rodziców – skarży się na prace domowe: że jest ich za dużo, (zwłaszcza w szkołach podstawowych), są nieciekawe, nie uczą myślenia, tak naprawdę nie pomagają się uczyć, a czasem wręcz zniechęcają do nauki. Nawet nauczyciele uważają, że coś tu trzeba zmienić” – czytamy na stronie poradnika, który powstał przy współpracy RPO i organizacji społecznych.
„Zadania zabierają tyle czasu, że brakuje go na rozwijanie zainteresowań i pasji, na życie rodzinne, kolegów, sport, a nawet zabawę i wypoczynek. Młodzi ludzie czują się przeciążeni. Rodzice są zaniepokojeni i mają pretensje albo do szkoły, albo do swoich dzieci. Nauczyciele spędzają zaś długie godziny na sprawdzaniu prac domowych. To powszechny i poważny problem” – zauważają autorzy.
RPO zaproponował żeby zamiast odgórnej regulacji w szkołach uzgadniać zasady zadawania prac domowych. „Najlepiej zrobić to wspólnie – z udziałem dyrekcji, nauczycieli, uczniów i rodziców” – podkreślił.
Niedawno MEN oświadczyło, że o tym, co i jak zadawać do domu, decyduje nauczyciel, a dobrą organizację zadań domowych należy wypracowywać zawsze na poziomie szkoły.
Czy uczniowie są przeciążeni pracami domowymi? MEN odpowiada RPO
Dlatego wspólnie z edukacyjnymi organizacjami społecznymi Rzecznik podjął pracę nad materiałami, które pomogłyby społeczności szkolnej w wypracowaniu rozwiązań dla prac domowych zgodnie z rekomendacją MEN.
Tak powstał poradnik #zadaNIEdomowe, w ramach którego RPO podpowiada, jak wspólnie opracować szkolne reguły dotyczące pracy w domu, tak, aby była ona rzeczywiście dostosowana do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów danej szkoły. „Chcemy też ułatwić korzystanie z dobrych rozwiązań wypracowanych już w wielu szkołach” – napisał RPO i wskazał, że – można z nich korzystać w serwisie: https://obywateledlaedukacji.org/zadaniedomowe/
Poradnik powstał przy udziale Obywateli dla Edukacji.
„Zgodziwszy się, iż nie byłoby właściwym działaniem w kierunku rozwiązania problemu nadmiernego obciążania uczniów pracami domowymi, Rzecznik Praw Obywatelskich i nasz Ruch proponują inną drogę: zachęcanie szkół, by we własnym zakresie rozpoznały problem w swojej placówce i podjęły próbę wypracowania własnego rozwiązania. Nie ma jednego wzorca >>dobrego zadawania prac domowych<< – dużo zależy od wizji edukacyjnej realizowanej przez szkołę, od jej specyficznych potrzeb i warunków” – tłumaczy Zofia Grudzińska z Obywateli dla Edukacji.
Więcej na temat poradnika można znaleźć tutaj.
(JK, GN)