Jedynie 23 proc. nauczycieli nie widzi potrzeby powtarzania materiału przerabianego z uczniami w trybie zdalnym. 17 proc. jest zdania, że materiał będzie trzeba powtórzyć w znacznej części, a 30 proc. nie jest w stanie tego stwierdzić – wynika z badań Centrum Cyfrowego przeprowadzonych 1-17 kwietnia wśród nauczycieli szkół podstawowych.
Z badania wynika, że 85 proc. nauczycieli nie miało żadnych doświadczeń z edukacją zdalną przed pandemią. Tylko 14,6 proc. nauczycieli miało jakąkolwiek styczność ze zdalnym nauczaniem.
Centrum Cyfrowe zapytało nauczycieli o największe problemy związane z nauczaniem podczas pandemii i o to, jak sobie z nimi radzili. Największym problemem dla większości nauczycieli była czasochłonność walki z nowym systemem nauczania. Aż 47 proc. badanych wskazało ją jako największą zmorę, sprawiającą więcej kłopotów nawet niż braki sprzętowe – 36 proc. i ograniczenie w dostępie do Internetu u uczniów – 32 proc.
We wtorek zaprezentowaliśmy nasz raport z badań na temat edukacji zdalnej w czasach pandemii 😷 Podczas konferencji…
Opublikowany przez Centrum Cyfrowe Czwartek, 7 maja 2020
Zdecydowana większość nauczycieli korzysta z więcej niż jednej metody edukacji zdalnej. Wysyłanie uczniom linków do lekcji online i materiałów, które znajdują w Internecie, deklaruje 83 procent nauczycieli klas 1-3 i blisko 90 procent nauczycieli klas 4-8. To najpopularniejsza metoda zdalnej edukacji. Nauczyciele nagrywają najrzadziej lekcje wideo. Robi to tylko 31 procent pedagogów w edukacji wczesnoszkolnej oraz 26 procent w klasach 4-8.
Badanie pokazuje też że, nauczyciele są przemęczeni. Obawiają się, że nie zdołają zrealizować podstawy programowej i czekają ich za to konsekwencje z kuratorium. Są również nadmiernie obciążeni biurokracją.
Z jednej strony większość rodziców narzeka na zasypywanie ich dzieci nadmiarem zadań do samodzielnego wykonania, a z drugiej strony dla 40 proc. nauczycieli kontakt z rodzicami jest problematyczny.
Raport z badań dostępny jest tutaj. Komentarze na temat badania można znaleźć poniżej:
Nauczyciele alarmują, że są przemęczeni, wypaleni i nie mają pewności, czy ta nauka online w ogóle ma sens. – Pracują od…
Opublikowany przez ZNP Poniedziałek, 4 maja 2020
(JK, GN)
Badanie: Większość respondentów uważa, że szkoły powinny być zamknięte do wakacji