CKE podsumowała badania diagnostyczne przeprowadzone w grudniu 2023 r. i przygotowała rekomendacje przed maturą 2024

„Zachęcamy uczniów i nauczycieli, aby podczas kilku tygodni, które dzielą nas od egzaminu maturalnego w maju br., sięgnęli – jeżeli wcześniej nie mieli takiej okazji – do materiałów dostępnych na stronach internetowych CKE i OKE. Materiały te z pewnością okażą się pomocne w przygotowaniu do egzaminu” – zaleca CKE.

W grudniu 2023 r. CKE przeprowadziła test diagnostyczny w zakresie poziomu przygotowania uczniów do egzaminu maturalnego w Formule 2023.

Jak przypomina w komunikacie CKE, wyniki badań diagnostycznych prowadzonych w 2014 r. w przypadku egzaminu maturalnego w Formule 2015 oraz w 2018 r. w przypadku egzaminu ósmoklasisty, pokazują, że wyniki osiągane przez zdających dany egzamin w sesji, kiedy jest on przeprowadzany, są wyższe lub znacznie wyższe niż w przypadku wyników badania diagnostycznego.

„Sytuacja taka jest zrozumiała; część uczniów rozpoczyna powtarzanie materiału do egzaminu na około kwartał przed egzaminem, część – jeszcze później. Przygotowaniom do rzeczywistego egzaminu towarzyszy również zazwyczaj zdecydowanie wyższy poziom motywacji” – podkreślono.

„Mając powyższe na uwadze, można się spodziewać, że wyniki rzeczywistego egzaminu w maju nie powinny być niższe niż wyniki badania diagnostycznego. Dla przykładu warto podać, że >>odsetek sukcesów<< w badaniu diagnostycznym przeprowadzonym w grudniu 2022 r. wśród uczniów IV klasy liceum ogólnokształcącego wyniósł: w przypadku diagnozy z języka polskiego – 85%, w przypadku diagnozy z matematyki – 88%, a w przypadku diagnozy z języka angielskiego – 98%. Rzeczywisty odsetek sukcesów dla każdego z tych przedmiotów i tej samej grupy uczniów w maju 2023 r. wyniósł, odpowiednio: 98% w przypadku języka polskiego (+ 13 p.p. względem diagnozy), 94% w przypadku matematyki (+ 6 p.p. względem diagnozy), 98% w przypadku języka angielskiego (bez zmian, lecz już w diagnozie odsetek ten był bardzo wysoki)” – wskazuje CKE.

Szczegółowe wyniki i wnioski z badania diagnostycznego przeprowadzonego w grudniu 2023 są dostępne poniżej:

Egzaminatorzy, którzy sprawdzali prace badania diagnostycznego w 2022 i 2023 r., przygotowali dla maturzystów 2024 wskazówki. Można je znaleźć poniżej:

Przypomnijmy, że matura 2024 zostanie przeprowadzona w dwóch formułach: 2023 i 2015. Do egzaminu maturalnego w formule 2023 przystąpią uczniowie 4-letniego liceum i uczniowie 5-letnich techników. Natomiast z maturą w formule 2015 zmierzą się absolwenci 3-letniego liceum i 4-letniego technikum.

Kilka dni temu w rozmowie z „Gazetą Wyborczą” dyrektor CKE Marcin Smolik przypomniał, że w tym roku do matury w formule 2023 pierwszy raz przystąpią uczniowie techników.

– Tu jest niewiadoma, bo de facto dopiero na egzaminie będziemy w stanie sprawdzić, na ile opanowali to, co zostało określone w wymaganiach egzaminacyjnych – mówił dr  Smolik.

Zaznaczył również, że wciąż przeprowadzane będą prace nad zmianą oceniania matur. – Podczas badania diagnostycznego w grudniu prowadziliśmy ankietę wśród egzaminatorów. Jedną z przyczyn, dla których zmienialiśmy zasady oceniania, było to, że obowiązująca przed 2023 rokiem ocena poprawności językowej poprzez określenie czy błędy były „nieliczne”, czy „liczne” sprawiała, że ocena wypracowania w tym zakresie mogła zależeć od tego, w towarzystwie jakich prac było oceniane dane wypracowanie – tłumaczył dyrektor CKE.

Dodał, że „egzaminator mógł zaostrzać kryteria, gdy dostawał arkusz ze szkoły o wysokich wynikach. Gdy oceniał arkusz np. z technikum, gdzie polski nie był najważniejszym przedmiotem, mógł luzować te kryteria. To skutkowało sporymi zmianami w wynikach, chociażby w zakresie poprawności językowej”.

W roku szkolnym 2024/2025 znowu możemy spodziewać się matury na nowych zasadach. Wówczas obowiązywać mają odchudzone podstawy programowe, a zatem zmieni się także egzamin dojrzałości.

(GN)

CKE: 7 lutego (w środę) upływa termin złożenia deklaracji przystąpienia do matury 2024

CKE: W dniach 6–8 grudnia odbędą się próbne egzaminy maturalne

Jak ulepszyć system sprawdzania egzaminów maturalnych? CKE odpowiada RPO