Szkoła ma za zadanie przygotować młodych ludzi na wyzwania współczesnego świata, zarówno pod względem psychicznym, emocjonalnym, jak i fizycznym. Chcemy, aby edukacja nie tylko przekazywała wiedzę, ale także kształtowała umiejętności radzenia sobie z trudnościami i budowania zdrowych relacji – mówiła w piątek wiceministra edukacji Paulina Piechna-Więckiewicz podczas konferencji nt. raportu „Szkoła marzeń”.
W MEN odbyła się w piątek konferencja z udziałem wiceministry Paulina Piechna-Więckiewicz oraz członków i członkiń Fundacji OFF school podczas której zaprezentowano raport „Szkoła Marzeń”. Projekt ten koncentruje się na perspektywie uczniów i zmianach w polskim systemie edukacji.
💬„Raport „Szkoła marzeń” zawiera diagnozy dotyczące stanu polskiego systemu edukacji. Jako Ministerstwo Edukacji Narodowej staramy się regularnie spotykać z wszystkimi osobami zaangażowanymi w ten system, by wspólnie szukać rozwiązań i usprawniać edukację” – mówiła wiceministra… pic.twitter.com/6ed98HvPS8
— Ministerstwo Edukacji Narodowej (@MEN_GOVPL) March 21, 2025
Autorzy podają, że zebrano głosy ponad 400 nauczycielek i nauczycieli oraz 4 tys. uczniów. Do opracowania końcowego raportu posłużyło blisko 1500 ankiet. Badanie było przeprowadzane od stycznia do grudnia 2024 r.
💬 „Szkoła ma za zadanie przygotować młodych ludzi na wyzwania współczesnego świata, zarówno pod względem psychicznym, emocjonalnym, jak i fizycznym. Chcemy, aby edukacja nie tylko przekazywała wiedzę, ale także kształtowała umiejętności radzenia sobie z trudnościami i budowania… pic.twitter.com/enzW6C0pPb
— Ministerstwo Edukacji Narodowej (@MEN_GOVPL) March 21, 2025
Zgodnie z raportem tylko 14 proc. uczniów uważa tradycyjne wykłady za skuteczne, a niemal 40 proc. nie postrzega szkoły jako istotnej części swojego życia. Co czwarty uczeń postrzega szkołę za instytucję wymagającą reformy.
Za kluczowe obszary koniecznie do poprawy w systemie edukacji uznano: przeładowaną podstawę programową; organizację zajęć; metody nauczania; relacje i zdrowie psychiczne; prace domowe i system oceniania; przestrzeń szkolną i infrastrukturę; religię i inne przedmioty; system edukacyjny.
Pełny raport można pobrać tutaj
(GN)
Fot: MEN
UNICEF opublikował raport „Prawa dziecka w Polsce 2024”. Problemem stres w szkole