Dr hab. Ernest Kuchar: Należy zmniejszyć liczbę uczniów w klasach. Im mniej osób w sali, tym lepiej dla wszystkich

Należy zmniejszyć liczbę uczniów w klasach i grupach, bo im mniej osób w sali lekcyjnej, tym lepiej dla wszystkich – mówi Głosowi Nauczycielskiemu dr. hab. n. med. Ernest Kuchar, specjalista chorób zakaźnych, pediatra. Według naszego rozmówcy podstawową sprawą, o której trzeba pamiętać w kontekście nowego roku szkolnego jest zachowanie dystansu społecznego. Ryzyko zakażenia ogranicza także stosowanie maseczek, ponieważ wirus przenosi się przede wszystkim drogą kropelkową.

– Wiemy, że dzieci małe do 10. roku życia, jak wynika z naszych doświadczeń, zarażają się koronawirusem znacznie rzadziej i chorują znacznie łagodniej, w mniejszym stopniu też rozprzestrzeniają zakażenie. Trzeba powiedzieć, że co innego niewielka grupa małych dzieci w szkole, a co innego klasa nastolatków. Tych ostatnich trzeba traktować jak osoby dorosłe, bo w ich przypadku ryzyko zakażenia jest takie jak w przypadku dorosłych – zwraca uwagę w rozmowie z Głosem Nauczycielskim dr. hab. n. med. Ernest Kuchar.

– Uważam, że należy zmniejszyć liczbę uczniów w klasach i grupach, bo im mniej osób w sali lekcyjnej, tym lepiej dla wszystkich – zaznacza specjalista. I dodaje: – Klasa nie może liczyć 30 uczniów. Maksymalnie w grupie powinno się znaleźć 10 dzieci, i to ciągle te same. Żadnych rotacji, najlepiej jeden nauczyciel na jedną klasę. Przy takiej organizacji gwałtowanie maleje ryzyko zakażenia. (…) Ja wiem, że są specjalizacje, różne przedmioty w szkole, ale trzeba myśleć o tym, że sytuacja jest nadzwyczajna.

Jakie dodatkowe środki ostrożności należy zachować w sezonie grypowym w szkole? – pytamy.

– Wszyscy powinni być zaszczepieni przeciwko grypie. Bo skąd będzie wiadomo, czy osoba z gorączką albo kaszlem ma COVID-19, czy grypę? I jeśli w szkole pojawią się uczniowie z katarem, to należy ich natychmiast odesłać do domu. Dzieci chore nie mogą przebywać w szkole.

(DK, GN)

Fot. iStock/Archiwum prywatne

Rozmowa z dr. hab. Ernestem Kucharem – w Głosie Nauczycielskim nr 35-36 z 26 sierpnia – 2 września br. – w wydaniu drukowanym i elektronicznym (ewydanie.glos.pl)

Nr 35-36/26 sierpnia-2 września 2020

W GN nr 35-36 polecamy także:

>> Dr Franciszek Rakowski: Mamy cztery scenariusze rozwoju pandemii. Co to oznacza dla szkół?

>> Rybnik: Będziemy rekomendować noszenie maseczek przez uczniów w przestrzeniach wspólnych

Modele rozwoju pandemii. Są cztery scenariusze. Co to oznacza dla szkół? Wyjaśnia to dr Franciszek Rakowski