– Przygotowujemy się do dużej reformy systemu edukacji. Nie stać nikogo na eksperymenty na żywym organizmie, ale można skorzystać z doświadczeń innych krajów. Zamiast narażać polski system na eksperymenty, skorzystamy z wiedzy i doświadczeń innych. Będziemy implementować tylko te rzeczy, które będziemy wiedzieć, że są potrzebne i skuteczne – mówiła m.in. minister edukacji Barbara Nowacka na konferencji Global Forum „Education for the Future. Challenges to Curriculum Design and Effective Implementation”. Dwudniowe wydarzenie zostało zorganizowane przez Instytut Badań Edukacyjnych we współpracy z Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju OECD oraz Ministerstwem Edukacji Narodowej.
Wyzwania czekające edukację przyszłości, projektowanie i wdrażanie skutecznych programów nauczania, dyskusja nad polskim system edukacji i rozwiązaniami przygotowującymi uczniów do życia w świecie pełnym zmian to główne tematy konferencji, w której wzięli udział eksperci edukacyjni z całego świata.
💬 „Polska aktywnie czerpie z najlepszych międzynarodowych praktyk edukacyjnych, jednocześnie dzieląc się własnym doświadczeniem we wdrażaniu skutecznych reform. W 2026 roku planujemy wdrożyć reformę edukacji, która stworzy przestrzeń dla nowoczesnych i kreatywnych planów… pic.twitter.com/w6i6vCrgba
— Ministerstwo Edukacji Narodowej (@MEN_GOVPL) December 17, 2024
– Chcemy współpracować znacznie bardziej niż wcześniej. Chcemy słuchać z jakimi wyzwaniami się mierzyliście wdrażając reformę programu nauczania. Chcemy się od was uczyć, jak wdrażać te zmiany w każdej szkole – zwracał się do uczestników konferencji Maciej Jakubowski, dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych.
– W przeszłości świat zmieniał się bardzo powoli. Nauczyciele mogli uczyć tego, czego uczyli ich poprzednicy. Teraz jest inaczej, musimy już teraz żyć przyszłością. Ludziom, zwłaszcza rodzicom, trudno będzie zaakceptować, że dzieci uczą się teraz rzeczy, których oni nie rozumieją i nie uczą się rzeczy, na których się dobrze znają – ocenił wyzwania szkoły Andreas Schleicher, dyrektor ds. Edukacji i Umiejętności w OECD.
@SchleicherOECD: 15-latkowie na świecie są mniej kreatywni niż 10-latkowie. Powodem są m. in. Podstawy programowe, które obejmują dużo przedmiotów oraz mało poglebionej nauki, a także mała elastyczność edukacji. @OECDEduSkills @MEN_GOVPL #oecd pic.twitter.com/bSVHbMXmRB
— Instytut Badań Edukacyjnych IBE (@ibe_edu) December 17, 2024
Wśród prelegentów znaleźli się obecni i byli ministrowie edukacji, specjaliści ds. tworzenia i wdrażania programów nauczania, eksperci edukacyjni i badacze w tej dziedzinie. Uczestnicy to międzynarodowi i polscy członkowie społeczności związanej z edukacją.
Transmisję można obejrzeć na stronie IBE tutaj
(GN)
IBE i MEN podsumowały dotychczasowe konsultacje i pokazały Profil Absolwenta i Absolwentki 2.0