IBE i MEN zorganizowały międzynarodową konferencję o przyszłości edukacji. „Nikogo nie stać na eksperymenty”

– Przygotowujemy się do dużej reformy systemu edukacji. Nie stać nikogo na eksperymenty na żywym organizmie, ale można skorzystać z doświadczeń innych krajów. Zamiast narażać polski system na eksperymenty, skorzystamy z wiedzy i doświadczeń innych. Będziemy implementować tylko te rzeczy, które będziemy wiedzieć, że są potrzebne i skuteczne – mówiła m.in. minister edukacji Barbara Nowacka na konferencji Global Forum „Education for the Future. Challenges to Curriculum Design and Effective Implementation”. Dwudniowe wydarzenie zostało zorganizowane przez Instytut Badań Edukacyjnych we współpracy z Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju OECD oraz Ministerstwem Edukacji Narodowej.

 

Wyzwania czekające edukację przyszłości, projektowanie i wdrażanie skutecznych programów nauczania, dyskusja nad polskim system edukacji i rozwiązaniami przygotowującymi uczniów do życia w świecie pełnym zmian to główne tematy konferencji, w której wzięli udział eksperci edukacyjni z całego świata.

– Chcemy współpracować znacznie bardziej niż wcześniej. Chcemy słuchać z jakimi wyzwaniami się mierzyliście wdrażając reformę programu nauczania. Chcemy się od was uczyć, jak wdrażać te zmiany w każdej szkole – zwracał się do uczestników konferencji Maciej Jakubowski, dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych.

– W przeszłości świat zmieniał się bardzo powoli. Nauczyciele mogli uczyć tego, czego uczyli ich poprzednicy. Teraz jest inaczej, musimy już teraz żyć przyszłością. Ludziom, zwłaszcza rodzicom, trudno będzie zaakceptować, że dzieci uczą się teraz rzeczy, których oni nie rozumieją i nie uczą się rzeczy, na których się dobrze znają – ocenił wyzwania szkoły Andreas Schleicher, dyrektor ds. Edukacji i Umiejętności w OECD.

Wśród prelegentów znaleźli się obecni i byli ministrowie edukacji, specjaliści ds. tworzenia i wdrażania programów nauczania, eksperci edukacyjni i badacze w tej dziedzinie. Uczestnicy to międzynarodowi i polscy członkowie społeczności związanej z edukacją.

Transmisję można obejrzeć na stronie IBE tutaj

(GN)

MEN chce, by Instytut Badań Edukacyjnych został państwowym instytutem badawczym. Jest projekt rozporządzenia

IBE i MEN podsumowały dotychczasowe konsultacje i pokazały Profil Absolwenta i Absolwentki 2.0