„Jest ważny nie tylko dla nas, nauczycieli. Nawet nie zdawałam sobie sprawy, jak duży niesie rezonans”. Zyta Czechowska, Nauczyciel Roku 2019, o naszym Konkursie i o tym jak przyznany laur zmienił jej życie…
Dla Głosu Zyta Czechowska, nauczycielka Zespołu Szkół Specjalnych w Kowanówku, Nauczyciel Roku 2019:
– Konkurs Nauczyciel Roku jest ważny nie tylko dla nas, nauczycieli. Nawet nie zdawałam sobie sprawy, jak duży niesie rezonans, jaki ma zasięg. Daje szansę pokazania jak w rzeczywistości wygląda nasza praca, w ilu fantastycznych projektach i konkursach wygrywają nasi uczniowie, jaki jest udział nauczycieli w tych sukcesach. Warto dzielić się z innymi tym, co się robi. Mówić o tym nie jest wstydem a my często uważamy, że te działania są takie normalne, wynikają z wykonywanego zawodu, więc nie ma się czym chwalić. Otóż nieprawda, jest czym się chwalić i warto to robić. Konkurs temu służy, daje taką możliwość.
Gdy dowiedziałam się, że znalazłam się wśród 13 Nominowanych do tytułu Nauczyciel Roku byłam przeszczęśliwa, bo nie wierzyłam, że jako pedagogowi specjalnemu uda mi się dostać do tego grona. A potem ta wspaniała uroczystość w najpiękniejszej sali Zamku Królewskiego w Warszawie: atmosfera i perfekcyjnie przygotowana gala, ludzie, których tam poznałam, telewizje, wspólne zdjęcia były ogromnym przeżyciem. Dla mnie było to ważne docenienie mojej pracy.
Mimo, że przed konkursem wspólnie z kolegami z mojej szkoły robiłam wiele rzeczy z naszymi uczniami w społeczności lokalnej, założyłam z koleżanką blog, to dopiero po nim miałyśmy mnóstwo nowych odbiorców z różnych stron Polski. Wygrana przyczyniła się do spopularyzowania tego, co na co dzień robimy w naszej szkole. Byłam zapraszana na różne konferencje, proponowano mi udział w debatach edukacyjnych, webinarach, gdzie przede wszystkim starałam się obalać mit o szkołach specjalnych jako miejscu archaicznym, uświadamiać ludziom, że pracują w nich specjaliści, którzy dostosowując metody i formy pracy do możliwości ucznia, wykorzystując nowe technologie próbują zniwelować wpływ dysfunkcji na życie dziecka i często się nam to udaje, choć wymaga ogromnej pracy, wiedzy i cierpliwości. Osobiście miałam szansę poznać ciekawych ludzi, którzy zajmują się edukacją. Wtedy też zdobyłam się na odwagę, by otworzyć własny ośrodek doskonalenia nauczycieli. Zawsze chciałam to zrobić, ale uważałam, że to jeszcze nie ten moment a konkurs pozwolił mi uwierzyć w siebie, że potrafię i warto spróbować. No i jest, i działa.
Więcej w wywiadzie dla Głosu Nauczycielskiego (GN nr 22 z 2 czerwca br.)
Fot. Rajmund Nafalski
Nauczyciel Roku, czyli Najlepsi z Najlepszych! Nasz KONKURS wraca! Ogłaszamy kolejną edycję!
Nauczyciel Roku 2021. W tym roku towarzyszy nam Konkurs Nauczyciel Jutr@!