Ministra edukacji Barbara Nowacka i wiceministra Katarzyna Lubnauer przedstawiły kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2025/2026. Dokument określa priorytety dla szkół i przedszkoli. Wyznacza także tematy kontroli prowadzonych przez kuratoria oświaty.
Wśród kierunków MEN na nadchodzący rok szkolny znalazły się:
>> Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz rozwijanie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
>> Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej – kształtowanie postaw patriotycznych, społecznych i obywatelskich, odpowiedzialności za region i ojczyznę, dbałości o bezpieczeństwo własne i innych.
>> Promocja zdrowego trybu życia w szkole – kształtowanie postaw i zachowań prozdrowotnych, wspieranie aktywności fizycznej uczniów.
>> Profilaktyka przemocy rówieśniczej, zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży, wsparcie w kryzysach psychicznych, profilaktyka uzależnień.
>> Promowanie higieny cyfrowej i bezpiecznego poruszania się w sieci, rozwijanie umiejętności krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie, poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli nowoczesnych technologii, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji oraz korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.
>> Promocja kształcenia zawodowego w szkołach podstawowych oraz w środowisku pracodawców, wzmocnienie roli doradztwa zawodowego.
>> Rozwijanie zainteresowania kulturą i językiem polskim wśród Polonii, nauczanie języka polskiego w środowiskach polonijnych.
>> Wspieranie aktywności poznawczej i poczucia sprawczości ucznia poprzez promowanie oceniania kształtującego i metod aktywizujących w dydaktyce.
🔔 Główne kierunki realizacji polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2025/2026. cz. 1️⃣⤵️ pic.twitter.com/bMHRc3XvjW
— Ministerstwo Edukacji Narodowej (@MEN_GOVPL) May 21, 2025
🔔 Główne kierunki realizacji polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2025/2026. cz. 2️⃣⤵️ pic.twitter.com/KjSVfld8yZ
— Ministerstwo Edukacji Narodowej (@MEN_GOVPL) May 21, 2025
Szefowa MEN podkreśliła, że fundamentalne wręcz znaczenie ma kształcenie zawodowe, techniczne i doradztwo zawodowe. – To jest jedna z rzeczy, które wymagają poprawy. Dzisiaj pokazujemy to w kierunkach polityki oświatowej państwa, ale w najbliższych tygodniach zaprezentujemy szczegółowe działania dotyczące kształcenia zawodowego, które ministerstwo będzie podejmowało – zapowiedziała.
– To się przełoży na realną praktykę w szkołach. Pokazuje też, w jakim kierunku planujemy reformę, która zacznie wchodzić w życie w 2026 roku. Stąd ten nacisk na edukację obywatelską – skomentowała ministra Nowacka. – Jest to powiązane z innymi działaniami ministerstwa, a mianowicie wsparciem edukacji fizycznej i edukacji zdrowotnej – dodała.
Katarzyna Lubnauer wspomniała, że kluczowe dla MEN jest doskonalenie zawodowe nauczycieli. – Centra doskonalenia nauczycieli mają za zadanie kształcenie nauczycieli w wyznaczonych kierunkach polityki oświatowej – mówiła.
💬 „Jak co roku, ministerstwo wyznacza kierunki polityki oświatowej państwa, które przekładają się na priorytety funkcjonowania szkół i mają realny wpływ na ich codzienną pracę. Pokazują też, w jakim kierunku planujemy reformę, która zacznie wchodzić w życie w 2026 roku” – mówiła… pic.twitter.com/zMksg62dzB
— Ministerstwo Edukacji Narodowej (@MEN_GOVPL) May 21, 2025
– Zależy nam na tym – mówiła Katarzyna Lubnauer. Dodała, że pierwszym kierunkiem polityki oświatowej jest kształtowanie myślenia analitycznego, nauczanie przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz rozwijanie umiejętności matematycznych. – Bez tego nie będzie nowoczesnej Polski. Jeśli młodzi ludzie nie będą dobrze wykształceni z przedmiotów przyrodniczych i ścisłych, nie będziemy mieli przyszłych specjalistów – powiedziała.
💬 „Jeżeli młodzi ludzie nie będą dobrze kształceni, jeśli chodzi o przedmioty ścisłe i przyrodnicze, to nie będziemy mieli przyszłych wynalazców, nie będziemy mieli kolejnych astronautów, nie będziemy mieli ludzi, którzy są w stanie zmieniać Polskę” – mówiła wiceministra… pic.twitter.com/wtV7T7jCcq
— Ministerstwo Edukacji Narodowej (@MEN_GOVPL) May 21, 2025
Zadania z zakresu nadzoru pedagogicznego dla kuratorów oświaty w zakresie kontroli
Wiceszefowa MEN Katarzyna Lubnauer wymieniła jednocześnie tematy kontroli, które w przyszłym roku szkolnym prowadzone będą przez kuratoria oświaty.
W szkołach branżowych I stopnia i technikach badana będzie zgodność kształcenia zawodowego z podstawami programowymi m.in. w zakresie przygotowania do uzyskania prawa jazdy kategorii B i C.
W szkołach podstawowych organ nadzoru weźmie pod lupę zapewnianie uczniom ciepłego posiłku w ciągu dnia i stwarzanie możliwości spożycia go w czasie pobytu w szkole. Przyjrzy się także, na ile szkoły zapewniają uczniom aktywność fizyczną w ramach lekcji wychowania fizycznego.
Wiceministra wyjaśniła, że są to tematy kontroli planowych; poza nimi realizowane są także kontrole doraźne. – Nam przede wszystkim zależy na tym, żeby rolą kuratoriów były nie tylko kontrole, ale wsparcie – podkreśliła.
Kierunki polityki oświatowej państwa określane są przez MEN corocznie. Obowiązek ich wydania nakłada na ministra ustawa Prawo oświatowe.
(GN)
MEN opublikowało na swojej stronie kalendarz roku szkolnego 2025/2026